StoryEditorOCM
Auto-motoosigurali i nagrade

Kineski automobilski div kreće u žestoki obračun protiv širenja lažnih vijesti, posebno su na udaru influenceri

Piše R. R.
14. lipnja 2025. - 20:25

Suočeni s brojnim on-line napadima, kineski proizvođači automobili prelaze u žestoki ofenzivu. I BYD se više ne zadovoljava time da samo demantira napisane/izrečene navode. Dapače ulazi u novu fazu informacijskog ratovanja koja definira odnose između brendova, medija i influencera.

Kineska automobilska industrija se već nekoliko godine suočava s masovnim fenomenom -  takozvanom kampanjom crnog PR-a: lažne recenzije, manipulacije s testovima, viralne glasine o sigurnosti ili solventnosti brendova... Ove digitalne ofenzive, koje vode specijalizirane agencije, imaju za cilj destabilizaciju kineskih proizvođača. Posljedice su trenutačne: loše recenzije mogu prouzrokovati gubitak više tisuća narudžbi za samo nekoliko dana, kao i gubitak desetak milijuna dolara. Za brendove kao što su BYD, Nio i Zeekr prijetnje su ekonomske, ali i strateške, na sve konkurentnijem tržištu.

image
Peter Parks/AFP

Upravo u ovoj napetoj klimi, kompanija BYD je objavila pokretanje sudskih postupaka protiv 37 influencera, optuženih za širenje lažnih informacija o njenim proizvodima i financijskoj situaciji. Ali proizvođač se tu ne zaustavlja i očekuje druga potencijalna kaznena gonjenja: čak 126 drugih naloga je sada pod istragom, piše francuski “L’ Automobile”. I to nije sve, BYD ide korak dalje s novom mjerom - nagrade do 700.000 dolara bit će isplaćene svakome tko pruži čvrst dokaz o zlonamjernoj kampanji. Nekoliko slučajeva je već rezultiralo osuđujućim presudama - novčanim kaznama, javnim isprikama, pa čak i administrativnim pritvorima.

image
Julien De Rosa/AFP

Za BYD, radi se o zaštiti ugleda. Ali ova strategija kontranapada pokreće pitanja: Gdje se završava legitimna borba protiv dezinformacija i gdje počinje pritisak na slobodu izražavanja? U kontekstu gdje se neki kritički sadržaj doživljava i kao novinarstvo ili satira, kineski brendovi hodaju po tankom rubu. Umnožavanjem pravnih postupaka i pozivom na osude iz svojih „ureda za borbu protiv lažnih vijesti“, proizvođači riskiraju da javnu raspravu pretvore u minsko polje - dok se istovremeno predstavljaju kao žrtve sustava koji je postao nekontroliran.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. listopad 2025 22:25