StoryEditorOCM
Auto-motovažno je znati

Mnogi vozači misle da je ova opcija kod automatskog mjenjača beskorisna, tri su razloga zašto bi je trebalo koristiti

Piše H. A.
29. rujna 2025. - 12:50

Sve više ljudi danas vozi automobile s automatskim mjenjačem. Iako neki i dalje preferiraju ručni mjenjač, što zbog navike, što zbog drugačijeg osjećaja koji im takva vožnja pruža, automatski mjenjač mnogima je danas prvi izbor, pogotovo za gradsku vožnju.

Za razliku od ručnog mjenjača, automatski nema stupnjeve brzina, već oznake:

P (Park): Koristi se za parkiranje i blokira kotače kako bi se spriječilo nekontrolirano kretanje vozila. 

R (Reverse): Omogućava vožnju unatrag.

N (Neutral): Neutralni položaj u kojem su zupčanici odvojeni od motora, slično leru kod ručnog mjenjača. 

D (Drive): Standardni način rada za vožnju unaprijed, pri čemu mjenjač automatski mijenja brzine

Osim tih osnovnih, automatski mjenjači često imaju i dodatne opcije:

S (Sport): Aktivira sportskiji način vožnje, u kojem mjenjač drži niže brzine dulje radi boljeg ubrzanja.

L (Low): Koristi se za vožnju po strmim uzbrdicama, nizbrdicama ili po zahtjevnom terenu. 

M (Manual): Omogućava vozač da ručno odabere stupanj prijenosa, što je korisno u sportskoj vožnji, pri vuči tereta ili za bolju kontrolu na strmim uzbrdicama i nizbrdicama.

Veliki broj vozača nikada ne koristi, ili koristi jako rijetko, režim N (Neutral), smatrajući da je praktički beskoristan. No, to nije baš tako...

image
/Shutterstock

Ovaj režim ima tri funkcije:

1. Kada stojite na mjestu dulje od 30 sekundi, zbog crvenog svjetla na semaforu, ili velike gužve, preporuka je da mjenjač ubacite u položaj N (Neutral), ako nema START/STOP sustav. Na taj način se štedi gorivo i smanjuje zagrijavanje mjenjača do kojeg dolazi kada se kočnice drže u D (Drive) režimu.

2. Većina vozača direktno prebaci iz D (Drive) u P (Park) režim, kada se parkira i onda ugasi auto. Na taj način mjenjač trpi kompletno opterećenje te bi bolje bilo ubaciti u N (Neutral) režim, aktivirati parkirnu kočnicu i zatim otpustiti pedalu kočnice. Na taj način parkirna kočnica preuzima svo opterećenje auta.

3. Ako vam se auto pokvario i zahtijeva intervenciju vučne službe, preporuka je ubaciti mjenjač u N (Neutral) režim, kako bi se omogućilo slobodno okretanje kotača bez oštećivanja mjenjača. Ista preporuka vrijedi i za automatske praonice u kojima se vozilo gura po pokretnim trakama.

Važno je napomenuti da se N režim ne bi trebao koristiti tijekom vožnje ili prilikom spuštanja niz nizbrdicu iz sigurnosnih razloga. U takvim situacijama gubi se mogućnost kočenja motorom i kontrola nad vozilom.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. listopad 2025 21:05