StoryEditorOCM
Auto-motosve zbog sigurnosti

Nova inicijativa aktivista koji nude razna rješenje: hoće li terenci i SUV modeli biti zabranjeni u Europi?

Piše Robert Radica
7. rujna 2025. - 19:55

Europski aktivisti pozivaju na reforme koje bi mogle ograničiti buduću prodaju velikih terenskih vozila u Europskoj uniji. Nedavna istraživanja pokazuju da rastuća popularnost ovih automobila ne samo da otežava mobilnost u gradovima, već negativno utječe i na sigurnost pješaka.

U Europi, SUV modeli dobivaju na popularnosti u posljednjem desetljeću, a ranije su bili uglavnom povezani s američkim cestama. Impresivne su veličine, nude obilje prostora za teret i pružaju vozačima osjećaj udobnosti i sigurnosti. Međutim, kako upozoravaju brojne organizacije, usprkos ovim prednostima, veliki automobili donose ozbiljne rizike, posebno po javnu sigurnost. Ova zabrinutost trebala bi potvrditi i nedavni izvještaj koji pokazuje da se prosječna širina novih automobila koji se prodaju u Europi povećava za jedan centimetar svake dvije godine. Trenutačno je između 170 i 180 cm, što je 11 centimetara više nego 2001. godine. Aktivisti upozoravaju da ako europske države ne riješe problem s glomaznim automobilima, uskoro će na ulicama biti samo „mali autobusi“.

image
Shutterstock

Ali, to nije sve što trebalo zabrinjavati. Naime, dugački, široki i teški automobili, poput modernih SUV-ova, predstavljaju mnogo veću prijetnju za pješake - što je potvrdila i prošlogodišnja studija Europskog savjeta za sigurnost prometa. Mišljenja stručnjaka pokazuju da je pri brzinama većim od 64 km/h stopa smrtnosti pješaka koje udari klasični putnički automobil zabrinjavajućih 53 posto, dok je kod SUV-ova i do sto posto. Istovremeno, naglašavaju da teška vozila troše nerazmjerno više goriva od tradicionalnih automobila, a poznato je i da su veći zagađivači životne sredine. Pored toga, njihova veličina ih čini nezahvalnim za vožnju i manje predvidljivim na putu, što povećava rizik u gradskom prometu.

image
Arun Sankar/AFP

Europski parlament je već najavio odgovor na alarmantne signale stručnjaka i rekao da će poduzeti mjere za smanjenje broja SUV-ova i terenaca na europskim cestama. Prema pisanju brojnih medija, prve korake u tom pravcu već su poduzele Francuska, Nizozemska i Belgija. Pariz i Bruxelles razmatraju uvođenje dodatnih parking naknada za veća i teža vozila, dok je Amsterdam već neko vrijeme zabranio terencima ulazak u centralne dijelove grada.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. listopad 2025 03:15