Nedavno objavljeno opsežno istraživanje koje je provela Europska federacija za promet i okoliš (T&E), skupina nevladinih organizacija usmjerenih na održivu prometnu politiku diljem kontinenta, baca sasvim drukčiju sliku o tome koliko uistinu plug-in-hibridni električni (PHEV) automobili zagađuju okoliš. Naime, nakon analize stvarne potrošnje goriva i struje na čak 800.000 automobila, registriranih u EU u razdoblju od 2021. do 2023., ispostavilo se kako emisija štetnog ugljičnog dioksida CO2 nije znatno manja nego kod vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem. Preciznije rečeno, T&E je izračunao da PHEV, čak i oni renomiranih proizvođača, u atmosferu ispuštaju samo 19 posto manje ugljičnog dioksida nego benzinci.
Brojke su jedno, stvarnost nešto drugo...
I sve bi to još nekako bilo podnošljivo da službeni podaci o emisijama CO2 nisu najavljivali puno veću zaštitu okoliša, stoga neki mediji čak rabe riječi skandal i prijevara, iako je razumnije kazati kako je došlo do nesrazmjera između očekivanog i ostvarenog, odnosno pogreške u izračunu, koja je u određenu zabludu dovela javnost i vlasnike hibrida širom EU-a koji su vjerovali da itekako doprinose očuvanju okoliša.
Kamen spoticanja su zapravo velike razlike u brojkama prema Svjetski usklađenom postupku ispitivanja lakih vozila (WLTP), što je globalni standard za određivanje razina onečišćujućih tvari iz automobila, u odnosu na one iz stvarnosti.
Na temelju podataka s ugrađenih mjerača potrošnje goriva (OBFCM), T&E je došao do spoznaje kako su stvarne emisije CO2 bile 3,5 puta veće kod PHEV vozila registriranih 2021., te čak gotovo pet puta u prosjeku veće od cestovnih emisija od onih iz 2023. godine, što je tek 19 posto manje od vozila opremljenih motorom s unutarnjim izgaranjem (ICE) ili konvencionalnih hibrida (HEV) s manjom baterijom koja se automatski puni tijekom vožnje kočenjem i radom benzinskog motora. A to je značajno manje od službenih brojki WLTP-a koje su navele čak 75 posto manje emisija CO2...
Prema T&E-u, velika razlika između službenih (WLTP) i stvarnih emisija plug-in-hibrida nastala je zbog pogrešnih pretpostavki o načinu vožnje i previdu situacija koje prisiljavaju motor s unutarnjim izgaranjem automobila da se često uključuje. U biti se WLTP oslonio na fiksne i previše optimistične pretpostavke o ponašanju vozača i stvarni udio vožnje u električnom načinu rada bez emisija.
Malo se na struju vozi
Europska federacija za promet također ističe pogrešnu procjenu faktora korisnosti (UF) koji se odnosi na udio ukupne vožnje koja se pokreće strujom. Oni navode kako se očekivalo da od 2021. do 2023. čak 84 posto vremena bude vožnja na električnu energiju, dok podaci iz stvarnog svijeta pokazuju da je taj udio bio mizernih 27 posto.
Brojni su razlozi takvih razlika u brojkama. Kao jedan od njih se navodi nedovoljno razvijena infrastruktura za punjenje, zajedno s nedostatkom mogućnosti brzog punjenja na većini PHEV-ova, znači da ljudi naprosto ne pune svoje automobile tako često nego se uglavnom oslanjaju na velike spremnike goriva. Uz to je uočeno prečesto prebacivanje s vožnje na struju na benzince kada je potrebna dodatna snaga za naglo ubrzanje ili vožnju uzbrdo.
Osim toga, dizajn i snaga vozila također igraju ulogu u emisijama CO2. Oni mogu mogu biti teži i imati niske omjere snage elektromotora i motora, što zajedno rezultira povećanim emisijama u načinu rada za održavanje punjenja. Čak i kada se voze u električnom načinu rada, PHEV-ovi emitiraju 68 gCO₂/km jer njihovi elektromotori nemaju dovoljnu snagu i motor s unutarnjim izgaranjem mora se uključiti.
Izvješće je objavljeno uoči revizije standarda emisije C02 za automobile predviđene za 2026., prema kojima bi Europa nastavila prodavati plug-in hibridna električna vozila i nakon 2035. godine. Automobilska industrija poziva na slabljenje propisa i produljenje prodaje PHEV-ova nakon 2035., ali ovo novo izvješće jasno pokazuje da ta vrsta automobila za sada i nije tako učinkovita u zaštiti emisije štetnih plinova kako se najavljivalo...
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....