Opravdano ili ne, ali mnogi vozači nisu sigurni kako se kretati kružnim tokom. Oni često nisu rješenje za poboljšanje sigurnosti u prometu. Zato postoje alternative koje bi mogle biti adekvatnije rješenje, piše klix.ba.
I na našim cestama ima puno kružnih tokova, nesumnjivo jednog od najčešćih i najučinkovitijih rješenja za brži i sigurniji tijek prometa. Međutim, ovisno o njihovoj lokaciji i gustoći prometa koju mogu podnijeti, oni nisu uvijek najbolje rješenje.
Inžinjeri i projektanti puteva traže rješenja za poboljšanje performansi kružnih tokova. Već postoje široko korištena rješenja za upravljanje prometom na križanjima, ali nisu sva idealna za sve situacije. Unatoč tome, kružni tokovi uvijek izgledaju kao posljednje rješenje, posebno u urbanim i prigradskim područjima. Međutim, postoje neke alternative koje bi mogle zamijeniti kružne tokove.
Jedna od njih je dobro poznati RCUT, križanje s ograničenim polukružnim okretanjem. To je jeftinija i brža alternativa za instalaciju, ali morate dobro pogledati njen dizajn da biste zaista razumjeli šta nudi i kako poboljšava sigurnost na cestama.
RCUT - američka alternativa kružnim tokovima
Izvješće iz Sjedinjenih Američkih Država o alternativnim križanjima/petljama (AIIR) objašnjava prednosti ove vrste križanja. To je kao da uzmete dizajn kružnog toka i "podijelite" ga na dva dijela, iako u mnogo većem fizičkom prostoru od kružnog toka.
Prvi je konvencionalniji: skretanje lijevo s glavne ceste kao na normalnom križanju. Međutim, ono što se razlikuje je polukružno okretanje i skretanje lijevo s okomitog smjera (onog koji nije glavni smjer). Ako dolazite s ovog drugog, bit će vam zabranjeno skretanje lijevo, baš kao što biste to mogli učiniti na kružnom toku obilaskom.
Da biste išli u tom smjeru, prvo ćete morati skrenuti desno na glavni smjer, a zatim napraviti polukružno okretanje. Vozači se moraju uključiti na lijevu stranu trake, zaustaviti se i potpuno skrenuti, ali krećući se prema vanjskoj strani i koristeći ono što bi bila traka za ubrzanje. Na ovaj način nećete usporiti vozila koja se kreću glavnom cestom.
Vjerovali ili ne, ovaj koncept križanja se već nekoliko desetljeća koristi u nekoliko razvijenih zemalja, iako nije široko rasprostranjen. Međutim, spomenuti izvještaj otkriva značajne prednosti u odnosu na konvencionalne kružne tokove i križanja, prvenstveno zahvaljujući smanjenju broja konfliktnih tačaka na 18, u usporedbi sa 32 za ove druge.
Performanse na kružnim tokovima poboljšane su za 30 posto, a vrijeme putovanja za 40 posto. Na jednoj dionici u Sjevernoj Karolini zabilježeno je smanjenje ukupnog broja nesreća za 17 posto i smanjenje nesreća sa smrtnim ishodom i ozljedama za 51 posto.
Druge alternative
Ako pomislite na moderniji koncept kružnog toka, prvo što vam vjerojatno padne na pamet su "turbo" kružni tokovi.
Razlike leže u posebnom dizajnu svake trake, koja usmjerava promet na drugi izlaz. Vozila koja se kreću unutar trake i dalje imaju prioritet, ali ono što se mijenja je oblik i upotreba neprekidnih linija oslikanih na asfaltu. Pokazalo se da ovaj koncept poboljšava protok prometa, eliminira mrtve kutove i smanjuje broj nesreća.
Ali postoje i drugi, kao što su "divergentna dijamantska križanja" ili "besprijekorna križanja". Prva su križanja odvojena nivoima gdje trake nakratko mijenjaju strane, omogućavajući sigurnija i učinkovitija skretanja, uz korištenje prometnih znakova. Druga omogućavaju vozilima da skrenu lijevo prije glavnog križanja, eliminirajući potencijalne konflikte na centralnom križanju.
Poznata su i križanja s pametnim ili adaptivnim semaforima, koji prilagođavaju crveno-zelene cikluse na temelju stvarnog protoka prometa. Iznimka su nizozemski kružni tokovi, koji zapravo favoriziraju kretanje bicikala i drugih vozila, piše klix.ba.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....