Odluka o kupnji automobila sve je složenija, a razlog su brze tehnološke i ekološke promjene. Potrošači danas biraju ne samo između različitih marki i modela, nego i između temeljno različitih pogonskih sustava – električnih vozila (EV) i vozila s motorom s unutarnjim izgaranjem (ICE).
Ova odluka nije jednostavna jer uključuje niz faktora koji nadilaze cijenu vozila. S jedne strane, električna vozila nude niže troškove održavanja, ekološku prihvatljivost i mogućnost korištenja državnih poticaja. S druge strane, postoje brojne nepoznanice i brige povezane s njihovim dometom, dostupnošću punionica, dugovječnošću baterije i troškovima njezine eventualne zamjene.
U globalnim nastojanjima za smanjenjem emisija CO2, električna vozila imaju važnu ulogu u tranziciji prema održivom prometu. Mnoge zemlje, uključujući Hrvatsku, poticale su njihovu kupnju kroz subvencije. Uz brojne prednosti EV-ova, uključujući niske troškove održavanja i povoljniju cijenu punjenja, s vremenom se javlja ključno pitanje – koliko dugo baterije traju i koliko košta njihova zamjena?
Istraživanje se fokusira na temu vijeka trajanja baterije EV-a, odnosno potrebu za zamjenom baterije, kao ekonomskom aspektu analize korištenja EV-a u odnosu na ICE.
Iako su električna vozila, odnosno EV-ovi, oslobođeni mnogih troškova svojstvenih vozilima s motorom s unutarnjim izgaranjem (ICE), najveći izazov ostaje cijena baterije. Domaći mediji često ističu trošak izmjene baterije kao bitnu prepreku u odlučivanju o tome je li ekonomski prihvatljivo kupiti EV, navodeći da uz brojne prednost EV vozila imaju i mnogo mana, od kojih je cijena baterije jedna od najčešće spominjanih.
No, nastavno na istraživanje, nameće se zaključak da je vjerojatnost izmjene baterije za većinu EV-ova iznimno niska, posebno u prvih 15 godina, što upućuje na to da je navedena tvrdnja uglavnom netočna, a iznimno je važno istaknuti da, nakon što je baterija završila svoj prvi ciklus trajanja kao pogon EV-a, ima svoje druge namjene u tzv. drugom životnom ciklusu.
Proizvodnja i vijek trajanja baterije
Većina EV-ova koristi litij-ionske baterije zbog njihove energetske gustoće i dugovječnosti. Na performanse i ekološki otisak vozila utječu veličina baterije i izvor električne energije. Istraživanja su pokazala da svega mali postotak baterija proizvedenih prije 2015. godine zahtijeva zamjenu, dok su novije generacije još otpornije.
Dodatno, upotreba baterija u "drugom životu", npr. za pohranu energije u kućanstvima, ekološki je i ekonomski održiva opcija. Proizvođači sve češće produljuju jamstva na baterije na deset godina, a u umjerenim klimama baterije traju i dulje od navedene garancije.
Ulazni troškovi i održavanje: ICE vs. EV
Početna cijena EV-a često je viša od ICE vozila, no uz državne poticaje razlika se smanjuje, a u nekim slučajevima postaje niža. U Hrvatskoj kupci mogu ostvariti poticaje do 9000 eura za kupnju energetski učinkovitih vozila. Kad je riječ o održavanju, EV-ovi zahtijevaju znatno manje servisnih zahvata – približno upola manje u desetogodišnjem razdoblju. Također, trošak po kilometru vožnje znatno je niži u usporedbi s benzinskim ili dizelskim vozilima. Dodatne uštede ostvaruju se kroz niže poreze i naknade.
Električna vozila u Hrvatskoj i infrastruktura
Broj EV-ova u Hrvatskoj raste, no njihov udio još uvijek je znatno ispod prosjeka Europske unije. Osim cijene, dostupnost punionica i servisnih usluga utječe na odluku o kupnji. Dok zemlje poput Nizozemske, Njemačke i Francuske imaju desetke tisuća javnih punionica, Hrvatska još uvijek razvija mrežu. Aplikacije poput Monta i PlugShare pomažu korisnicima u pronalasku punionica i upravljanju punjenjem.
Osim toga, neki brendovi poput Tesle imaju ograničen broj servisnih centara u regiji, što može biti dodatna prepreka.
Navedeni zaključci temelje se na analizi dostupne znanstvene literature i recentnih podataka o dugovječnosti baterija EV-ova. Poseban naglasak stavljen je na kontrast između medijskih prikaza i rezultata stručnih studija, koje ukazuju na znatno manju učestalost kvara baterija nego što se javno percipira. Znanstvene studije potvrđuju da većina EV-ova neće doživjeti potpuni kvar baterije, budući da je njihov vijek usporediv s ICE vozilima. Također, većina baterija na kraju vijeka trajanja zadržava dovoljno kapaciteta za korištenje u drugim sustavima, čime se produljuje njihova funkcionalnost i smanjuje otpad. Električna vozila ekološki su prihvatljiv i sve isplativiji oblik prijevoza. Iako početna ulaganja mogu biti veća, dugoročne uštede kroz niže troškove održavanja, punjenja i poreza čine ih konkurentnima ICE vozilima. Ključni izazov ostaje vijek trajanja baterije, no aktualna istraživanja pokazuju da je strah od skupe zamjene često neopravdan – većina baterija traje koliko i samo vozilo, a čak i tada nalaze novu primjenu.
No glavno je ograničenje ovog rada nedostatak dugoročnih podataka, s obzirom na to da je masovnija upotreba EV-ova započela tek prije desetak godina. Buduća istraživanja trebala bi uključiti veće uzorke iz različitih klimatskih i prometnih uvjeta, uz analizu ponašanja korisnika, načina korištenja i informiranosti. To će omogućiti cjelovitiju sliku o isplativosti i dugotrajnosti EV-ova u različitim kontekstima.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....