StoryEditorOCM
Auto-motoprovjereni podaci

Velika zabrinutost kod kupaca jer je kod uvezenih automobila u Hrvatskoj veća vjerojatnost da je kilometraža vraćena

Piše Robert Radica
7. prosinca 2025. - 17:52

Iako uvezeni automobili čine značajan dio tržišta rabljenih vozila diljem Europe, kupci bi trebali pažljivo procijeniti sve rizike prije kupnje. Budući da države ne razmjenjuju podatke o vozilima, na tržištu je mnogo automobila s manipuliranom kilometražom.

Studija koju je proveo carVertical, tvrtka za podatke o automobilima, pokazuje da bi kupci automobila u Hrvatskoj trebali biti posebno oprezni jer postoji veća vjerojatnost da uvezena vozila imaju vraćenu kilometražu.  Ovaj rizik potkrijepljen je podacima i odražava se u razmišljanju vozača. Anketa koju je tvrtka carVertical provela diljem Europe pokazala je da je 75% vozača zabrinuto zbog skrivenih nedostataka, a više od trećine vozača, njih 35%, izjavilo je da su u prošlosti već bili prevareni, što potvrđuje opravdanost njihovih strahova.

image
Ranko Šuvar/Cropix

Uvezeni automobili rizičniji su izbor

Nakon analize svih izvješća o povijesti vozila koja su korisnici tvrtke carVertical u Hrvatskoj kupili između rujna 2024. i kolovoza 2025. godine, utvrđeno je da je 2,2% provjerenih vozila imalo vraćenu kilometražu. Međutim, ukupna statistika ne odražava u potpunosti stvarni razmjer prevara na brojačima kilometara.

Među uvezenim automobilima 2,5% ih je imalo manipuliranu kilometražu, u usporedbi sa samo 1,6% automobila korištenih isključivo u Hrvatskoj. Zbog toga je pri kupnji uvezenog automobila vjerojatnost nailaska na vraćenu kilometražu otprilike 1,6 puta veća.

Osim toga, anketa koju je tvrtka carVertical provela na uzorku većem od 10.000 vozača u Europi pokazala je da 46,3% kupaca rabljenih automobila ne vjeruje prodavačima.  Mnogi su kupci već bili prevareni, pa kupnja rabljenog vozila često predstavlja izvor stresa.

Budući da se zapisi o kilometraži, povijest nesreća i drugi važni podaci o vozilu zadržavaju u zemlji iz koje je vozilo uvezeno, neki prodavači i autosaloni možda nisu ni svjesni da automobil koji prodaju ima lažiranu kilometražu ili je sudjelovao u ozbiljnijoj prometnoj nesreći.

- Države imaju različite zakone o manipulaciji kilometražom, što otežava kontrolu ovakve vrste prevare na međunarodnoj razini. Budući da države ne razmjenjuju zapise o povijesti vozila, povijest automobila počinje ispočetka kada se izveze. Zato je rizik kupnje automobila s vraćenom kilometražom nekoliko puta veći kada birate uvezeno vozilo - objašnjava Matas Buzelis, automobilski stručnjak tvrtke carVertical.

Više od dvije trećine provjerenih automobila u Hrvatskoj je uvezeno

Broj uvezenih automobila znatno se razlikuje od zemlje do zemlje u Europi. Najveći broj uvezenih automobila zabilježen je u Latviji, Litvi, Srbiji i Ukrajini. Od svih automobila u Hrvatskoj, a koji su provjereni na platformi carVertical, 67,3% je uvezeno, dok je 32,7% voženo u Hrvatskoj.

Što je više automobila uvezeno u državu, veća je vjerojatnost za kupnju vozila sa skrivenim nedostacima.

- Automobili obično dolaze iz Zapadne u Istočnu i Srednju Europu. Često se radi o automobilima koji su sudjelovali u prometnim nesrećama ili im je kilometraža vraćena. Samo zato što automobil dolazi iz Njemačke, Francuske ili neke druge zemlje, ne znači automatski da je u dobrom stanju. Svaki automobil ima svoju priču, ali neke od njih nisu lijepe - kaže Buzelis.

Trećina kupaca automobila tvrdi da su prevareni

Ako je automobil od trenutaka proizvodnje korišten samo u jednoj zemlji, lokalne institucije najčešće imaju detaljnu dokumentaciju o njegovoj prošlosti. No kada je vozilo uvezeno, povijesni zapisi ne „putuju” uvijek s njim.

Prema rezultatima ankete, 83,2% ispitanika smatra da bi kupci trebali imati uvid u povijesne podatke o vozilu, a 61,5% ispitanika podržava dijeljenje neosjetljivih podataka kako bi se to i omogućilo.

image
Ranko Šuvar/Cropix

Iako neke europske države tretiraju broj šasije kao osobni podatak, naše istraživanje pokazuje da, kada se zbroje odgovori „slažem se” i „u potpunosti se slažem”, više od 70% ispitanika smatra da broj šasije ne bi trebao biti osjetljiva informacija i da njegovo otkrivanje ne ugrožava privatnost.

Rezultati istraživanja tvrtke carVertical pokazuju da su nepošteni prodavači prevarili 35% vozača, prodavši im automobil s vraćenom kilometražom i skrivenim nedostacima. Veća transparentnost podataka o vozilima smanjila bi broj prevara i donijela bi prijeko potrebnu jasnoću na europsko tržište rabljenih automobila.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
07. prosinac 2025 17:54