StoryEditorOCM
Arhiviz eksklave

Antun Masle: Marmont je bio puno brži

Piše PSD.
12. studenog 2014. - 09:31

Kad se sve skupa zbroji, u Dubrovniku i županiji u proteklih dvadeset i koju godinu nije puno toga izgrađeno. Ako izuzmemo most preko Rijeke dubrovačke, ono od čega se živi danas je skromnijih gabarita nego što je bilo. Što je izgrađeno?

Jedan ozbiljniji hotel imenom Adria iznad Gruža, uz Magistralu, dva manja te nekoliko depandansa naslonjenih uz veće hotele. Uglavnom više je kapaciteta u još neobnovljenim predratnim hotelima nego što je novoizgrađenih.
Belvedere, Kupari, Plat čekaju investitore za početak obnove točno dvadeset i dvije godine od završetka rata, a nitko još točno ne može reći kad će obnova i početi. Belvedere je kupio najbogatiji ruski oligarh, naturalizirani Dubrovčanin Viktor Vekselberg, Kupari će vjerojatno pripasti Todorićevim partnerima Carismi International, dok Plat, nekadašnji “bombon” lokalnog turizma, nitko čak ni ne želi kupiti.

Natječaj se ponavlja, dok se cijena malo ne prizemlji. U tom slučaju neuspjele prodaje počele su kolati glasine da se taj posjed namješta velikim igračima po povoljnijim uvjetima. Kako god, malo je vjerojatno da će netko tko ima stotinjak milijuna kuna dati taj novac za ruševinu u Župi dubrovačkoj. Realnije bi bilo očekivati prodaju za jednu kunu, uz čvrsto definirane uvjete.

Pretjerivanje? Ne baš previše, hoteli su spor biznis kojemu treba dvadeset i pet godina da bi se isplatio. E sad, ako je tako u Dubrovniku, što li je tek u manje razvikanim turističkim mjestima. A kako stvarno ide, pokazuju podaci dubrovačke gospodarske komore. Usporedba s dalekom 1986. godinom govori da je fizički promet danas nešto malo lošiji, ali u dubrovačkom slučaju postoji i kompenzacija, a to su kruzeri.

Čak i za grad koji se potpuno okrenuo monogospodarstvu dolazak jedne Costa Diademe s gotovo četiri tisuće putnika znači puno: pokrenuti će se osamdeset autobusa samo za taj brod, taksisti će voziti kao Hitna pod sirenom ne bi li više zaradili, radit će suvenirnice, trafike, vodiči, fast food, restorani, pacijenata će dobiti i prijatelj zubar, jer je nekoga na tom brodu hotelu zabolio zub.

Dubrovčani nisu presretni gužvom od kruzera, žale se da gosti samo glancaju Stradun i zidine i malo troše, ali je istina da se ponuda potpuno prilagodila tom jednodnevnom stampedu, što može značiti samo da se isplati. Na žalost, izvor presušuje, ove godine kruzeri neće dočekati Božić.

Jedino novo što je aktualno, na dohvat ruke i moglo bi početi sutra jest zahvat Razvoj golfa na Srđu. Obnova stare tvrđave Imperial čeka još samo amen konzervatora da bi radovi, vrijedni oko 100 milijuna kuna, mogli početi.
Ponuda vrijedi još nekoliko mjeseci do isteka građevinske dozvole, a onda će trebati sve ispočetka.

Kako je objavljeno, konzervatori su ispisali negativno mišljenje, dok projektanti tvrde da im nije baš jasno na čemu prigovaraju. Sedam je mjeseci za usuglasiti stavove, projektantu da se prilagodi, konzervatorima da se slože. Hoće li biti dovoljno? Teško, poznavajući teoriju i praksu međusobnih odnosa državne birokracije i investitora.

Šteta, zahvaljujući žičari, pogledu sa Srđa, Muzeju Domovinskog rata, stari Imperial je turistički hit, a sramotno je zapušten. Kako se čini, Marmontu je trebalo manje vremena da tvrđavu izgradi nego će trebati da je se obnovi od oštećenja na Svetog Nikolu daleke 1991. godine.

ANTUN MASLE

18. prosinac 2025 20:00