StoryEditorOCM

Iz presude Laptalu: droga je ubačena na brod tijekom plovidbe

Piše PSD.
24. listopada 2008. - 15:39

Drugostupanjski prizivni sud u grčkom gradu Patrasu odlučivat će 26. studenoga o žalbi na presudu dubrovačkom kapetanu Kristu Laptalu, osuđenom nepravomoćno sredinom srpnja zbog odgovornosti za krijumčarenje 52 kilograma kokaina nađenog u teretu broda Coral Sea.

Nakon puna tri mjeseca napokon je napisano obrazloženje te presude, kojom je zbog "uvoza na grčki teritorij, prijevoz i posjedovanje droge" 59-godišnji Laptalo osuđen na 14 godina, a njegovi kolege i suokrivljenici Konstantin Metelev i Narciso Garcia oslobođeni.

Prvi dio opširnog obrazloženja odnosi se na podnesak u obranu kapetana Laptala, te na iskaze svjedoka optužbe i obrane na sudu u Patrasu. U podnesku, Laptalo i njegovi odvjetnici opisali su proceduru ukrcaja banana u ekvadorskoj luci Guayaquil, te načina iskrcaja tereta, čime argumentiraju da dubrovački kapetan nije mogao znati za pronađeni kokain.

Ukrcaj se, kažu u podnesku, odvija pod nadzorom krcatelja i lokalne policije, bez ikakvog uplitanja posade broda. Tek nakon ukrcaja se plan predaje prvom časniku palube (Metelevu), koji provjerava utječe li teret na stabilitet broda.

Dalje, većina kutija je pri ukrcaju već spakirana u palete, čvrsto omotana plastičnim vrpcama. Droga je pronađena u jednoj od paleta, u dvije kutije (na paleti ih je 48, a ukupno 187 tisuća), iz čega je razvidno da nisu ukrcane zasebno, niti bi ih bilo tko na brodu tko za njih ne zna mogao pronaći.

- Oni se optužuju jedino temeljem činjenice da je Laptalo kapetan broda, Metelev prvi časnik palube i Garcia vođa palube na tom brodu, stoji u podnesku. Također, argumentira se da u Egionu, gdje je droga pronađena, nitko nije čekao sporni teret, što znači da ta luka nije bila krajnje odredište droge, nego je to vjerojatno bila talijanska luka Civitavecchia u koju je Coral Sea prethodno pristao.

- Da su optuženi bili uključeni u veliki pothvat oni bi mogli osigurati da se “teret” iskrca na pravome mjestu, stoji u podnesku, u kojem se dodaje da je u posljednji ćas promijenjena odluka s kojih paluba i odjeljaka će se u Italiji iskrcavati banane, pa se tako odustalo i od odjeljka 2A na kojem je bila droga.

Najzanimljiviji u obrazloženju su iskazi svjedoka optužbe, koji su svi odreda doslovce kazali da ne vjeruju da je itko na brodu mogao znati što je na paletama.

Lučki kapetan u Egionu Apostolos Kraniotis je tako kazao da oni ne sudjeluju ni u ukrcaju ni u iskrcaju, nego to svuda rade lučki radnici, prema uputama kompanije koja distribuira teret.

Predstavnik distributera, tvrtke Carlos Enterprises, Nikolaos Carlos, je pak izričito kazao da ne vjeruje da je kapetan znao za to što se dogodilo, i ne vidi načina kako bi to mogao spriječiti, te je potvrdio da se upute o iskrcaju daju u plovidbi.

- Bilo je nemoguće da netko od posade to zapazi, nemoguće im je provjeravati palete prije unošenja u skladište ili tijekom ukrcaja. (...) Nitko od posade ili drugih osoba ne može intervenirati. To je nemoguće, izričit je bio Carlos, dodajući da se droga mogla staviti na palete samo tamo gdje su pakirane, dakle čak ni u ekvadorskoj luci, a pogotovo ne na brodu.

Slično su govorili i drugi, uz dodatak da nitko nije vidio optužene za vrijeme iskrcaja, a Carlosova službenica koja je kasnije otkrila drogu Stamatia Mpali je rekla da je tijekom iskrcaja s Laptalom kupovala ulje i sir.

No, unatoč svim iskazima svjedoka sud je utvrdio da je Laptalo počinio kazneno djelo za koje ga se tereti, jer su smatrali da je "kao zapovjednik broda dužan obaviti pripreme za ukrcaj i iskrcaj broda i odgovoran je za vrstu i količinu tereta koji preuzima i koji treba isporučiti".

S obzirom da je policija u Guayaquilu sa psima pregledala teret sud je zaključio da je brod otamo isplovio "čist", pa su stvorili pretpostavku, prvi put spomenutu u ovome obrazloženju, da je droga ukrcana u plovidbi iz čamaca.

Nejasno je, međutim, kako je onda mogla biti čvrsto spakirana na paletama, kad na brodu nema strojeva koji to rade u skladištima, kako su potvrdili svi svjedoci optužbe. Sud smatra i da Laptalova obrana u više točaka "nije potkrijepljena dokazima", te da on izrađuje plan ukrcaja, premda to zapravo radi krcatelj.

- Njegova tvrdnja da je droga prevezena bez njegova znanja, u proturječju je sa zdravim razumom jer se teret tako velike vrijednosti ne može prepustiti sudbini, sudeći prema svakodnevnom iskustvu. Sigurno je da je morao postojati konačni primatelj koji u konačnici nije preuzeo teret zbog pogreške pri iskrcaju iz skladišta.

U svakom slučaju, optuženi Zapovjednik je zbog same činjenice da je prihvatio na prijevoz taj teret "odgovoran" za teret koji je prihvatio i prevezao svojim brodom, jer je prema grčkom pomorskom zakoniku zabranjen svaki ukrcaj bilo kakvog tereta na brod bez zapovjednikova odobrenja, kaže se u obrazloženju.

 Ivica PROFACA / EPEHA

Šef palube - umno nesposoban?

Vjerojatno najbizarniji dio obrazloženje tiče se oslobađajućeg dijela za Meteleva i Garciju. Tamo se, naime, među ostalim, doslovce kaže da im sudjelovanje nije dokazano "jer je prvi časnik palube bio tek tjedan dana zaposlen na brodu, dok vođa palube zbog svojih umnih sposobnosti nije bio u stanju izvesti opisanu operaciju prevođenja droge"?! Inače, Narciso Garcia ima 12 godina škole i govori tri jezika.

Brazzoduro: Prešućivane su izjave u korist Laptala

Kapetan Predrag Brazzoduro iz Sindikata pomoraca, koji je bio na suđenju u Patrasu, kaže da je potpuno siguran kako "prijenos zapisa u pismenom obrazloženju presude dijelom netočan, a u cjelini tendenciozan, premda ni to nije pomoglo da se izvuku dokazi protiv zapovjednika, prvog časnika i vođe palube".

- Nije, primjerice, spomenuto da su svjedoci tužiteljstva pitani od strane obrane i da su u svojim izjavama od "ne znam", što je lučki kapetan upotrijevio 11 puta čak i u svojoj skračenoj izjavi, prešli na "ne vjerujem da je posada umiješana", do "sigurno nije mogao staviti drogu u kutije nitko od posade". Nije spomenuto ni to da je tužitelj pitao lučkog kapetana "zašto smo ih onda zatvorili", a da mu je ovaj odgovorio opet s "ne znam", kaže Brazzoduro, dodajući da u obzir nije uzeta ni izjava Kevina Bragga koji je kazao da je on odgovoran za raspodjelu tereta po lukama i iz kojih skladišta će se teret iskrcavati.

16. prosinac 2025 21:41