StoryEditorOCM
Arhivmsgr. MATE UZINIĆ NAKON SUBOTNJEG REĐENJA

RAZGOVOR S NOVIM BISKUPOM 'Učinimo nešto da se Dubrovnik dalje ne prodaje'

Piše PSD.
24. ožujka 2011. - 12:02
Biskup msgr. Mate Uzinić  
ZORAN KUSALO / CROPIX
Preživio sam i sad se osjećam dobro – sažeo je novi dubrovački biskup msgr. Mate Uzinić dojmove sa svojeg subotnjeg ređenja.

– Kad su me pitali jesam li znao da ću jednom biti biskup, rekao sam da nikad ne bih to postao da sam planirao. Ovo je služba za koju se, rekao je nedavno biskup Ratko Perić, ne piše molba.

Ovo je Božji dar konkretnoj biskupiji, te uistinu zahvaljujem Bogu na tom daru i ne bih imao ništa protiv da me je mimoišao. Ali sad kad sam ga prihvatio, želim uložiti sve što jesam u pozitivan odgovor na taj dar. Imam puno nedostataka, ali uz Božju pomoć, molitvu i dobre ljude nadam se da ću biti barem pristojan biskup.

Kakva su vaša očekivanja od nove službe?

– Želim da svi zajedno pokušamo odgovoriti Božjem pozivu u prostoru gdje živimo i vremenu koje nam je darovano. Ako svatko od nas sa svojim sposobnostima i u otvorenosti Bogu pokuša učiniti koliko može − ja kao biskup, vjernici biskupije, svećenici, redovnici i redovnice − onda vjerujem da se ovaj dio Božjeg naroda i jug naše hrvatske domovine može preobraziti.

Kako ste doživjeli Grad? Mnogi drže da su Dubrovnik i Dubrovčani po mentalitetu specifični, drukčiji od drugih.

– Već se primjećuju razlike u odnosu na kraj iz kojega dolazim. Svatko od nas ima svoju kulturu i ponos, a mislim da je Dubrovnik malo ponosniji nego drugi dijelovi Hrvatske. Iako mi u Splitu kažemo da nema lipšeg grada od Splita, u Dubrovniku se to toliko ne govori, ali taj se osjećaj može osjetiti. Ljudi su ponosni na to, pa se na prvi dojam čini da u tome ima čak malo prepotencije, ne u negativnom, nego u pozitivnom smislu.

Vjerujem da je upravo taj ponos omogućio Dubrovčanima i svima koji su branili Grad u onim teškim trenucima oduprijeti se onima koji su pokušali uništiti ponos i ljepotu koja ga je i održala kroz stoljeća. Možda je to i ostatak one dubrovačke diplomacije, poznate u svijetu, koja je vjerojatno na taj način i dalje prisutna.

Naš Grad

Dubrovačka biskupija ima dosta imovine, u koju treba dosta i uložiti. Kako vi na to gledate?

– Imovinu je Dubrovačka biskupija naslijedila iz prošlosti, nije stečena danas, nego je generacijski polog, koji u ovom trenutku čak i opterećuje jer je na nama velika odgovornost.

To je s jedne strane bogatstvo koje nije na prodaju i moramo ga što cjelovitije sačuvati za nove generacije. Isto tako, ono ne bi smjelo postati cilj, nego sredstvo za lakše funkcioniranje biskupije u svijetu okrenutome materijalnom, te za brigu za potrebite.

Mi koji upravljamo Biskupijom dužni smo dati doprinos očuvanju kulturne baštine, te taj veliki dar prošlosti pokušati prenijeti u budućnost. Jednako je tako i s Gradom. To je veliko bogatstvo koje nije na prodaju. Nažalost, Dubrovnik je postao grad koji se prodaje i to je loše. Trebali bismo svi zajedno učiniti nešto da se dalje ne prodaje, nego da ostane grad stanovnika Dubrovnika, naš Grad.

Kako Crkva može pomoći u zadržavanju ljudi u Gradu?

– Odmah nakon dolaska pitali su me o povratku u Biskupsku palaču u staroj gradskoj jezgri. Ako bi povratak biskupa u Grad doista značio povratak ljudi, spreman sam se odmah preseliti, ali bojim se da se to neće dogoditi.

Bojim se da bi biskup kao stanovnik grada trebao poslužiti kao muzejski eksponat za pokazivanje, a ja bih želio biti stanovnik grada koji živi. Grad čine ljudi, a ne zidine. Državne i gradske vlasti trebale bi omogućiti ljudima da im se isplati ostati u Gradu.

Sada ste među važnijim ljudima u Dubrovniku. Jesu li osobe iz dubrovačkog i državnog javnopolitičkog života već s vama kontaktirale izvan protokola?


– Postojali su već neki kontakti. Međutim, dok nisam preuzeo biskupiju, nisam imao nikakvih ovlasti pa se ništa nije moglo realizirati.

Kate Šutalo-cvjetković

Prijatelj na Facebooku

Facebook mi je pomalo postao teret, ali s druge strane omogućava mi da dođem do pojedinih ljudi i izrazim im svoju blizinu. Nisam ni bio svjestan koliko ljudima imponira da im budem prijatelj, makar virtualni. Ponosni su da imaju biskupa za prijatelja, a meni je to bilo tako lako učiniti.

To nije uvijek moguće u stvarnom svijetu, ali preko tog medija jest. Osim blizine, druga je dimenzija pomoći konkretnom čovjeku, koji ponekad ima bolna životna pitanja koja se u osobnom životu ne usuđuje nikome prenijeti.

U ovom kratkom razdoblju doživio sam da mi se više ljudi povjerilo i poželjelo da im pomognem. Kad bih vidio da su problemi dublji, preporučio bih im druga rješenja, da malo iz virtualnog svijeta iziđu u onaj stvarni − rekao je msgr. Uzinić.

Duh Sveti u govoru episkopa Grigorija

Episkop zahumsko-hercegovački i primorski Grigorije Durić u subotu nakon svečanosti u katedrali jasno je izrazio žaljenje i sram zbog ratnih stradanja Dubrovnika te pozvao na pomirbu. Te su se riječi mnogima svidjele jer se razlikuju od huškačkih izjava Amfilohija Radovića, crnogorskoga primorskog mitropolita, koji bi sada htio slobodno pohoditi Dubrovnik. U veljači se njegovu dolasku usprotivio i Grad Dubrovnik, potvrdivši kako nije dobrodošao. Kako vi na to sve gledate?

- Meni je izuzetna čast što je episkop Grigorije sudjelovao u mom ređenju i priznajem da me je njegov govor doista ispunio radošću. Posebno sam osjetio Duha Svetoga kroz ono što je govorio episkop Grigorije, kroz njegove izraze kajanja za sve što se dogodilo Dubrovniku i Hrvatskoj.

Rekao je kako je njima doista drago kad mi postajemo bolji katolici, jer im to pomaže da sami postanu bolji i pokaju se za grijehe koje su počinili i prema ovom gradu. Nakon tog i takvog priznanja nitko nema pravo suditi, već oprostiti i na tome graditi novu budućnost. I to su stvarno duhovi koji su omogućili da se u subotu u Dubrovniku iz svih usta i svih vjera govori jedan jezik a to je jezik ljubavi i Isusa Krista. Taj sam jezik prepoznao u govoru episkopa, koji je izrazio i želju da prihvati ruku, o čijem sam pružanju ja govorio na ređenju vjerujući u ekumensku ideju i međuekumenski dijalog.

To je bila naša međusobna izmjena ruku prijateljstva i suradnje za dobrobit ovoga grada i stanovnika. A što se tiče mitropolita Amfilohija, svugdje ima radikalnih predstavnika koji na svoj način interpretiraju vjeru. Vjera nikad nije bila protiv nikoga niti razlog za rat, nego je krivo interpretiranje vjere bilo poticaj različitim međureligijskim i drugim sukobima.

To je samo jedan od ljudi koji na pravi način ne shvaća ili možda loše interpretira poruku Evanđelja. Ali to nije svojstveno samo pojedincima iz Pravoslavne crkve, nego i pojedincima iz Katoličke crkve, tako da priznanje i obraćenje jednih, u ovom slučaju episkopa Grigorija, može biti poticaj i nama da se pogledamo u ogledalo putem obraćenja i priznamo vlastite grijehe i pogreške.

Ne smijemo suditi druge, ali se moramo kajati za naše propuste i, ako to uspijemo, odgovorit ćemo pozivu biti kršćani. Inače, problem našeg ekumenskog nastojanja je što previše gledamo ono što nas razdvaja, a pozvani smo više prepoznavati ono što nas spaja. Puno toga nas više spaja nego razdvaja.

18. prosinac 2025 02:01