U maloj galeriji Muzeja moderne umjetnosti u Mostaru otvorena je izložba pod nazivom Tri pogleda na Grad. Trojica dubrovačkih slikara – Mišo Baričević, Robert Kralj i Miroslav Stamatović – prvi se put predstavljaju kao zajednički slikarski trio, nudeći publici tri autentična, a međusobno komplementarna čitanja Dubrovnika. Premda ih povezuje dugogodišnje prijateljstvo, ova trojica umjetnika dosad nisu skupa izlagali, stoga mostarska izložba pruža rijetku priliku da se njihove slikarske dionice sagledaju istodobno i usporedo.
Mišo Baričević – Dubrovnik kao melankolična scenografija
Baričević je većinu karijere proveo u Kazalištu Marina Držića, gdje je scenografski atelje pretvorio u osebujan prostor nalik fantastičnoj kulisi. Među slikama, skulpturama i kostimografiji oblikovao je osebujan likovni rukopis. U ciklusu predstavljenom u Mostaru okrenuo se dugogodišnjoj opsesiji – dubrovačkom brodovlju koje putuje tiho ispred monumentalnih kamenih zidina. Precizno iscrtani bastioni uronjeni su u lazurne crvene i modre, dok brodovi, gotovo poput kazališnih glumaca, svjedoče o davno minuloj moći. Tiho pristanište i odsustvo ljudske vreve stvaraju suptilnu ljetnu melankoliju, podsjećajući na „zatvorenost“ vlastitog grada koju je Baričević godinama slikao kao intimni dijalog između umjetnika i zavičaja.
Robert Kralj – Mediteran u podnevnom sjaju
Za razliku od Baričevićeve tihe meditacije, Kraljeve vedute i pejzaži eruptiraju bojom i svjetlom. Iako je poznat po minucioznim ilustracijama, u ovom se ciklusu prepušta izrazito slikarskoj gesti naslonjenoj na kolorističku tradiciju. Gestualni potezi, osobito eksplozije narančaste na rubovima platna, brišu granicu između figuracije i apstrakcije, pozivajući promatrača na emocionalno, gotovo hedonističko uranjanje u mediteranski ugođaj.
Miroslav Stamatović – Apstraktne topografije Grada
Najradikalniji u redukciji detalja, Stamatović Dubrovnik tretira kao niz kromatskih ploha koje se iz blizine doimaju sasvim apstraktno. Tek se odmicanjem otkrivaju ulice, Porat ili karake. Takav pristup asocira na francuske plakate inspirirane japanskim drvorezom te na estetiku sitotiska i pop-arta šezdesetih, što nije slučajno – umjetnikovo iskustvo grafičkog dizajna i tiska odražava se u kristalno čistim kontrastima i geometrijskoj disciplini. Umjesto klasične dubrovačke ekspresionističke palete, Stamatović nudi suvremenu viziju kroz niz slojeva boje zategnutih preko volumena Grada, koje pulsiraju vitalizmom i otvaraju prostor za nova likovna tumačenja povijesnog motiva.
Sinergija autorskih poetika
Postavljanje ciklusa u jedinstven galerijski prostor otkriva zanimljivu dramaturgiju od Baričevićeve narativne figuracije preko Kraljeve ekspresivne kolorističke čulnosti do Stamatovićeve reducirane apstrakcije. Svaki umjetnik zadržava osobni registarski ključ, no zajednička tema – Dubrovnik – čini ih međusobno prisutnima u prostoru i vremenu. Izložba tako nudi trostruko čitanje odnosa „kamenog tijela Grada“ i njegovih višestoljetnih vizualizacija kao nostalgične scenografije, kao eruptivnog ljetnog doživljaja te kao modernističkog kolorističkog poligona.
Izložba Tri pogleda na Grad ostaje otvorena do polovice srpnja, a ljubitelji umjetnosti pozvani su otkriti kako se motiv Dubrovnika u rukama trojice umjetnika pretvara u tri različita likovna svijeta u Muzeju moderne umjetnosti u radnom vremenu za posjetitelje od 9 do 15 sati.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....