StoryEditorOCM
KulturaDubravka Šeparović Mušović

Operna diva otkriva nam gdje provodi ljeto, kako čuva glas, ali i da najviše crpi snagu u molitvi

Piše Antonija Nazor/Gloria
20. srpnja 2025. - 21:35

"Bit će zavodljivo elegantno, osvetnički ekscentrično, herojski strastveno", opisala je mezzosopranistica Dubravka Šeparović Mušović (54) svoju koncertnu večer "Zavodnice, Osvetnice, Heroine" u atriju Kneževa dvora u sklopu Dubrovačkih ljetnih igara. Nacionalna prvakinja zagrebačkog HNK, koja ove godine obilježava četvrt stoljeća od prvog nastupa na Igrama (dosad je nagrađena s dva Orlanda za najbolje glazbeno ostvarenje), dodaje da će to biti i više od glazbe - uzbudljivo modno putovanje. U to smo se uvjerili na snimanju u njezinu domu, gdje je u društvu prijateljice i suradnice, kostimografkinje Đenise Pecotić, prezentirala dio bogatih i upečatljivih kreacija koje su predstavljene na dubrovačkoj pozornici.

O kakvom je glazbeno-modnom projektu riječ?

- Kako u glazbi, tako i u modi jasno se osjeća identitet, povijest, zemljopisna pozicija, tradicija - kroz boje, stil, eleganciju. Tako je i naš koncert bio modna posveta dizajnerima koji su radili i na operama, s naglaskom na Christiana Lacroixa, Jeana Paula Gaultiera, dvojca Dolce i Gabbana, Valentina, i naravno, našu Iku Škomrlj. Baza je crna uska haljina koju smo dograđivali na razne načine, prateći utjecaj spomenutih kreatora. Sve te kreacije povezujemo kroz raznu interpretaciju mašne kao središnje točke modne posvete. Mašne kao simbola dara, nježnosti, uzbuđenja, zbunjenosti, sirovosti.

Nacionalna prvakinja 19. srpnja će u atriju Kneževa dvora pjevala je arije iz poznatih opera gdje je predstavila snažne uloge kroz ‘Zavodnice, heroine, osvetnice‘, kako se i zvao koncert, a bila je to i važna modna večer jer za Dubravkin nastup kostime izradila je kostimografkinja Đenisa Pecotić.

Tko su žene  "Zavodnice, Osvetnice, Heroine"?

- Operni repertoar prepun je živopisnih ženskih likova, a za ova tri tipa odlučila sam se jer su najčešće zastupljena u operi.

Čime ste se vodili prilikom izbora ženskih likova i arija?

- Logika je bila da publici bude zanimljivo, zabavno, ali i da nešto nauči. Tri su vodilje koncerta: žene kao zavodnice, osvetnice i heroine te modni rakurs, naglašavajući skladateljsku poetiku Francuza, Talijana i Slavena. Zanimljivo je da su najveće zavodnice Carmen i Dalilu napisali francuski autori, najjače emocije uglazbili Talijani, a borbu, krv i smjelost donijeli Slaveni. Osim toga, ovaj izbor dogovorila sam s dirigentom Valentinom Egelom - željeli smo imati najpoznatije arije u mezzosopranskom fahu, ali izvesti i manje poznate, no jednako vrijedne arije. Na prvom mjestu istaknula bih Brkanovićevu operu ‘Ekvinocij‘ i središnju Jelinu ariju.

Dubravka je diplomirala i arhitekturu za koju kaže da ima poveznicu s modom, o čemu najviše polemizira s dugogodišnjom prijateljicom i suradnicom Đenisom Pecotić

S kojima od ovih dama pronalazite nešto zajedničko?

- Svaka od uloga koju sam pjevala imala je nešto zajedničko sa mnom, samo se danas promijenio pogled na to. Naime, Carmen drugačije interpretiram sad nego prije deset godina, a neke likove tek danas razumijem. U operi možete puno naučiti o karakteru ljudi i njihovu ponašanju, samo se treba snažno upustiti u borbu. To je teži put nego samo pjevati note. Ipak, za pronalaske uloga u sebi moraš istraživati samog sebe, a na tom putu iskoči svašta pa umjetnik mora jasno procijeniti što mu je dovoljno iz vlastite psihe da bi dostojanstveno i ispravno interpretirao određeni lik. Ode li predaleko i preduboko, može biti i negativno i po njega i po njegovu izvedbu.

Koje ste još ženske uloge igrali u karijeri, a nisu u ovom izboru?

- Cijeli opus Wagnera, Straussa, ali odlučili smo da ljetnu noć nećemo ‘pritiskati‘ teškim dramskim sadržajem. I to zato što se u repertoaru 20. stoljeća kompozitori uglavnom bave psihološkim stanjima žene, a to smo ostavili za zimu.

A koje su ženske figure u vašem privatnom životu utjecale na vas?

- Na početku karijere to su bile velike pjevačice o kojima sam sve znala i zamišljala da sam one. Sad sam u nekom drugom razdoblju karijere, gdje se više poistovjećujem s onim što je u notnom tekstu - odnosno s likovima u operi, a ne nekim stvarnim ženama. To su jednostavno putevi razvoja u umjetnosti.

Neki kažu da su žene puno jače od muškaraca. Kako vi gledate na to?

- Odnos žena i muškaraca se promijenio. Žene su shvatile da mogu i same i da nisu dužne trpjeti u odnosima koji ih ne ispunjavaju. To je dovelo i do prevelike slobode koja isto nije dobra, a uz to su muškarci uglavnom zbunjeni i teško mogu razumjeti žensku psihu.

Iz čega ste vi najviše crpili snagu kad vam je trebalo?

- U molitvi.

Kako obiteljski provodite svoja dubrovačka ljeta?

- Uglavnom na Pelješcu u malom mjestu Kobaš, cijeli dan u kupaćem kostimu, plivajući i u dubokoj hladovini.

Što se od ljetnih i tradicionalnih jela nađe na vašem stolu?

- Rođena sam u Stonu pa su to mušule i kamenice.

Kuhate li svaki dan kad ste na odmoru ili to možda prepustite suprugu?

- Ne volim kuhati, ali znam. Kad treba, skuhat ću, ali da mi je to centar života - nije.

Priuštite li si cjelodnevni boravak na plaži i koja vam je omiljena?

- Ne volim cjelodnevno izležavanje na plaži jer je sunce nemoguće. Odrasla sam na barci i uglavnom se kupam u skrivenim uvalama gdje nema nikoga.

Što obično birate kao štivo za plažu?

- Gloriju. Slušam zrikavce, more, gledam u horizont i zelenilo.

Kako čuvate glas?

- Šutim i ne pijem gazirano. Ljeti se najlakše prehladiti.

A vitku liniju?

- Ne večeram, pješačim i vježbam.

Koje vam djetinje uspomene budi dolazak u Dubrovnik?

- Puno je uspomena, a najvažniji mi je susret s majkom.

Hoćete li s ovim programom nastupati i drugdje po Hrvatskoj?

- Imam još koncert u Zadru gdje pjevam Mahlerov "Rückert Lieder" s maestrom Fačinijem, potom na Osoru izvodim solo recital i praizvedbu kompozicije Mladena Tarbuka. Zapravo, došla sam u razdoblje kad je najbolji plan da nemaš plan. Tada se sve otvara samo od sebe. Konačno sam pronašla i ta vrata u sebi.

25. listopad 2025 14:05