StoryEditorOCM
Turizam i gospodarstvoSAMOPROCJENJIVANJE

Udruge iznajmljivača imaju oprečne stavove: iz solidarnosti prema kolegama, neki neće preuzeti oznaku ‘Vaš domaćin/Local Host‘

Piše Maja Rilović Koprivec
22. svibnja 2025. - 19:51

Prije desetak dana krenulo je nacionalno brendiranje turističkog smještaja u domaćinstvima, a prema procjenama, priliku da dobije oznaku “Vaš domaćin/Local Host” ima oko 60 tisuća vlasnika obiteljskog smještaja koji ispunjavaju zakonske uvjete, od ok o125.000 registriranih iznajmljivača.  Lokalne turističke zajednice na svojim mrežnim stranicama pozivaju sve iznajmljivače da preuzmu svoju oznaku odnosno preuzmu obrazac za samoprocjenu jesu li domaćini. Naime, da bi dobili tu oznaku, domaćini moraju ispuniti i niz  kriterija, a ključno je da svoj apartman nemaju u stambenoj zgradi i da stanuju u istoj županiji gdje iznajmljuju. Uvjeti su kako je objavljeno, u pet skupina i obuhvaćaju autentičnost ponude, razinu gostoljubivosti, ekološku osviještenost, kvalitetu u pristupu i informiranju gosta te stalno usavršavanje vještina domaćina.

Dugo se već govori kako je potrebno razdvojiti domaćine od rentijera, no pitanje je što će ovom oznakom iznajmljivači dobiti i koliko im je ona značajna za prodaju kapaciteta. Kraj je svibnja i svi su kapaciteti za glavnu turističku sezonu u Dubrovniku već prodani zahvaljujući oznakama i zvjezdicama koje daju velike Internet platforme za prodaju smještaja.

Pitali smo u dubrovačkoj turističkoj zajednici koliko je iznajmljivača s područja Grada Dubrovnika preuzelo ovu oznaku HTZ-a, no od tamo su nas uputili na HTZ, čiji je to projekt. Nažalost, ni iz krovnog udruženja na ovo pitanje nije stigao odgovor, pa nije jasno je li ova inicijativa imala uspjeha, ili je još prerano.         

Barbara Marković, predsjednica Hrvatske udruge obiteljskog smještaja u više je izjava istaknula kako se oznakom mijenja pozicija obiteljskog smještaja u turizmu te da se očekuje i veliki interes domaćina.

image

Barbara Marković
 

Nikola Vilic/Cropix/Cropix

Oznaka “Vaš domaćin/Local Host” donosi vidljivost, smatra, dodatnu vrijednost i poslovne prednosti, uključujući veću promociju kroz Hrvatsku turističku zajednicu te potencijalno sudjelovanje u posebnim projektima i potporama.   Ni ona nema podatke koliko je iznajmljivača zatražilo ovu oznaku:

- Tražila sam nedavno od HTZ podatak kada će početi sa slanjem fizičkih pločica s ovom oznakom pa su mi rekli da je zanimanje veliko, i vjerujem da se stvar pokrenula - govori Barbara Marković. -  Oznake će naime biti fizičke pločice,  ali i digitalne  koje će ići prema internet platformama  za prodaju smještaja. HTZ je krenuo i s reklamom da se ljudi prijavljuju za ovu oznaku  jer je to dodatna vrijednost i već se, koliko znam, krenulo s razgovorima prema platformama da tu oznaku preuzimaju. U budućnosti  će najbolji domaćini ići i na sajmove zajedno s HTZ-om što do sada nije nikad bio slučaj – govori predsjednica Udruge obiteljskog smještaja.  

 Iz druge udruge koja okuplja iznajmljivače "Udruga malih obiteljskih iznajmljivača" (SMOi), a proizašla je iz inicijative Spasimo male iznajmljivače” poručuju kako je ova oznaka "neprikladna i nedobrodošla u hrvatskom turizmu".

Vedran Tomić, jedan od pokretača inicijative i Udruge rekao nam je kako prema uvjetima ovu oznaku može dobiti nešto više od polovice članstva Udruge.

image

Vedran Tomić

Marko Todorov/Cropix

– Otprilike 45 posto ukupnog broja članova ima ili apartmane u zgradama ili stanuju u drugim županijama. Naši članovi  odlučili su da oznake iz solidarnosti neće preuzimati niti oni koji ispunjavaju uvjete. Smatraju to neprimjerenom i nepotrebnom mjerom s namjerom razdvajanja iznajmljivača – kaže Vedran Tomić i objašnjava zašto smatraju da su nove HTZ oznake apsurd:

- Velika većina gostiju dolazi putem agencija, a drugi dio su stalni gosti. Što njima znači neka nova pločica na vratima? Nitko ne dolazi u destinaciju pa traži smještaj po pločicama. Čisto sumnjam da će velike platforme dopustiti neke nove oznake uz oglase osim svojih. Nikada nisam vidio nijednu drugu oznaku na Booking.com i Airbnb osim njihovih službenih oznaka koje oni koriste za marketinške svrhe i povezane su s njihovom zaradom  pa sam uvjeren da neće dopustiti neku lokalnu oznaku koja će utjecati na njihov algoritam i zaradu  - govori Tomić.

 

27. listopad 2025 10:53