StoryEditorOCM
Turizam i gospodarstvoOBRATITE PAŽNJU

Važne su vam recenzije zbog poslovanja? Tripadvisor priznao s kojim se sve problemima suočava

Piše Maja Rilović Koprivec
27. ožujka 2025. - 19:38
Selfie za recenziju - lani je na Tripadvisoru podjeljeno 38,1 milijun fotografija i videozapisa,  na 30 milijuna uređaja.Tonci Plazibat/Cropix

Recenzije i Tripadvisor danas su gotovo jedini pravi putokaz uspješnosti posla u turizmu i ugostiteljstvu.  Uz svoju 25. obljetnicu postojanja Tripadvisor je objavio podatke o tome kako je internet promijenio ponašanje potrošača do neprepoznatljivosti, a da ova promjena najočiglednija u sektoru putovanja. 

Na njihovoj  popularnoj listi preporuka najboljih, Hrvatske nema među top 25 najboljih svjetskih niti europskih destinacija po recenzijama na Tripadvisoru, niti na listi destinacija koje su u trendu ove godine. Među glavnim kategorijama Zagreb se nalazi na 16. mjestu svjetskih destinacija za solo putovanja, no zato je Dubrovnik na 18. mjestu svjetskih odredišta najboljih za putovanja mladenaca na medenom mjesecu. Među europskim destinacijama Dubrovnik je također na 13. mjestu po najboljoj hrani kako su recenzirali gosti na Tripadvisoru.

image

Dubrovnik je među najpoželjnijim destinacijama za medeni mjesec
Foto: Tonci Plazibat/CROPIX

Tonci Plazibat/Cropix

Lažne recenzije

Puno se toga u 25 godina postojanja Tripadvisora promijenilo u turizmu i svijetu recenzija. Nove generacije putovanja biraju gotovo isključivo na temelju pozitivnih recenzija, no upravo su stoga svi pružatelji usluga izloženi lažnim ocjenama, standardnim ucjenama gostiju, a u zadnje vrijeme dosta ih poseže za generiranju recenzija umjetnom inteligencijom. Tripadvisor je u svom izvješću otkro kako je u 2024. godini odbio ili uklonio više od 2,7 milijuna lažnih recenzija, što predstavlja povećanje u odnosu na 2023. kada je zabilježeno dva milijuna lažnih recenzija. U 2022. uklonjeno je 1,2 milijuna lažnih recenzija.

U 2024. podijeljeno je 79,7 milijuna priloga putem web stranice i aplikacije Tripadvisor, od čega je uključivalo 31,1 milijun recenzija i 38,1 milijun fotografija i videozapisa, od 21 milijuna članova na 30 milijuna uređaja.

Od 31,1 milijuna objavljenih recenzija, oko jedna trećina (30,9%) bila je za smještaj, a recenzije restorana predstavljale su više od 40% prijava u 2024. i po prvi put količinom nadmašile prijave smještaja. Recenzije za iskustva, atrakcije i aktivnosti porasle su više od 45% u odnosu na 2022.

Uklonjeno 214.000 AI recenzija

Moderatori Tripadvisora su u 2024. pregledali približno 4,2 milijuna recenzija prije ili nakon što su objavljene. Čak je 87,8% od 31,1 milijuna Tripadvisorovih recenzija prošlo automatizirane sustave te su bile objavljene, dok je 7,3% odbijeno tehnološkom analizom, a 4,9% su označili moderatori.

image

Hrana je u Dubrovniku dobila najviše ocjene  na Tripadvisor platformi.
Foto: Paun Paunovic/CROPIX

Paun Paunovic/Cropix

Većina lažnih recenzija (54%) bila je rezultat „povećanja recenzija“, pri čemu tvrtke ili podružnice objavljuju pozitivne recenzije kako bi poboljšale ocjene na platformi. Tijekom 2024. godine oko 9000 tvrtki koje su potaknule kupce ili zaposlenike da objavljuju pozitivne recenzije, dobilo je upozorenje od Tripadvisora. Sustav ih je prepoznao blokirao ili uklonio.

Nešto više od 39% lažnih recenzija odnosi se na prijevare članova, vandalske recenzije i plaćene recenzije činile su 4,8% odnosno 2,1 posto lažnih recenzija.

U fokusu je i utjecaj umjetne inteligencije pa je tako Tripadvisor označio i uklonio 214.000 recenzija generiranih AI-jem prošle godine u 101.411 objekata u 189 zemalja. Zato je  Tripadvisor je donio odluku da za sada neće dopustiti recenzije koje su identificirane kao generirane umjetnom inteligencijom.

Najviše plaćenih recenzija zabilježeno je kod korisnika u Indoneziji čak 20 posto, a onda slijede Vietnam, SAD, pa Italija.   Najviše problema sa sigurnosti recenzija čak 52 posto prijavili su hoteli, restorani 40 posto, a 8 posto različite atrakcije.

27. listopad 2025 14:23