Zubobolja uvijek dolazi nenajavljena, ne bira ni dan ni vrijeme. Svakako, tražite li dežurnog stomatologa u Domu zdravlja Dubrovnik subotom nakon podneva, nedjeljom ili blagdanom, do ponedjeljka ujutro nemate se čemu nadati jer će vas zateći zatvorena vrata. I tako je iz godine u godinu - ordinacija opće dentalne medicine u Domu zdravlja ima organizirano dežurstvo svake subote od 8 do podne i ni minute više.
Dubrovački stomatolog Marino Torić koji radi uz ugovor s HZZO-om objašnjava kako su organizirana vikend dežurstva i mogu li se pacijenti nadati usluzi, primjerice, u nedjelju navečer:
- Svaki ugovorni stomatolog dnevno ima po pola sata manje, a satnica se nadoknađuje s dvije radne subote po pet sati rada, što liječnik treba staviti na vrata ordinacije kao obavijest. T subote mogu biti prva i treća u mjesecu, druga i četvrta, u vremenu od 7 do 12. Što se tiče stomatoloških usluga nakon tog vremena, dakle od podne do početka radnog tjedna, ovisno o broju i rasporedu raspoloživih liječnika, moguće se organizirati, ali to je stvar Županije kao nadležne za primarnu zdravstvenu zaštitu, odnosno domove zdravlja. Dodatni timovi i kako ih sufinancirati u nadležnosti su županija i gradova, jer država ne plaća za to, niti su ugovorni stomatolozi dužni dežurati od subote popodne do ponedjeljka ujutro – kaže Torić koji osobno radi dvije subote, prvu i treću, ujutro:
- Dio je to mog normalnog radnog vremena i ta je obavijest na vratima, a za nju zna i HZZO. Za strane turiste ja po ugovoru nisam ništa obvezan. Ako netko dođe da mu je stani-pani, mogu ga primiti u okviru radnog vremena. Sustav nije napravljen za strance, odrađuješ satnicu za pacijente koje imaš. Naravno, ako je neki kolega na odmoru ili bolovanju, ja ga mijenjam, o čemu moramo upoznati HZZO. Ako ne radi liječnik kod kojeg je pacijent koji treba žurnu uslugu, ja ga preuzmem.
Svakako, za određivanje hitnosti nekog zahvata, prvo treba trijažirati. Hitno ne znači ‘pala mi je plombica, pa me malo žulja jezik‘. Hitno je kad zbog zuba imaš temperaturu, jake bolove, oteknut si i nešto ti ugrožava život. Osjećaj tipa ‘nešto mi smeta‘, ‘neto me žulja‘, ‘nešto me pecka‘ nije nešto što hitno treba rješavati. Nezgodno je ako je pacijentu njegov liječnik nešto radio ujutro, a njega zaboli popodne, možeš mu samo reći da dođe k tebi i to upišeš zbog obveze prema HZZO-u. No, nitko od nas nije hitna služba – ističe sugovornik.
Pacijente koji misle da im je stanje hitno prvo telefonski trijažira:
- Iz razgovora procijenim je li ga nešto žulja ili mu je plombica napukla pa mu smeta jesti slatko. Nemoj ga jesti sljedeća dva dana do početka rada tvog stomatologa i gotovo! Ni državna politika ni HZZO nisu predvidjeli stomatologiju kao hitnu djelatnost da reagira ako neko akutno stanje u ponoć ugrozi život pacijenta. Za to nema ni novaca ni dodatnih timova koji bi popunili domove zdravlja. Nisu to mala sredstva da bi ih samo tako osigurala jedinica lokalne i regionalne samouprave. Svakako, ako čovjek kojega zaboli zub dođe u hitnu, netko mu mora propisati jaki analgetik, Voltaren, Brufen ili antibiotik ako oteče. Nekad je rješenje u trenutačnom vađenju zuba, sve zavisi. Hitno stanje mogu biti i popucali zubi nakon tučnjave, dva dana bi takav morao jesti s nesaniranim zubima. Pretpostavljam da je hitnih slučajeva malo, ali potreba svakako postoji. Mislim da bi se stanje poboljšalo uvođenjem nekih stimulacija pripravnosti, primjerice mladih kolega ili nekih koji su već otišli u mirovinu, to je stvar dogovora – govori dubrovački stomatolog:
- Prethodno bez iznimke treba napraviti trijažu, utvrditi je li stvar doista hitna ili nekog mladog pred izlazak subotom smeta rupica na jedinici. To nije hitno. Da se gleda po tome, kolege i ja bismo dnevno imali i dvadesetak pacijenata više, a gdje ih staviti? Svakako, za uspostavu tima uz političku volju, potrebna je i procjena stvarnih potreba za uslugom neradnim danima i navečer. Kod nas zbog turizma postoji potreba. Ima i kolega čistih privatnika, tko treba, ići će njima. I osiguranici preko HZZO-a i turisti preko ‘zelenog kartona‘ žele imati besplatnu uslugu, na što imaju pravo. Ali postavlja se pitanje što ja ili netko od kolega s 15 do 20 pacijenata možemo učiniti, kako takvog ubaciti u raspored? Ili vidjeti majku i dijete koje boli zub pa naplatiti 200 eura za dolazak subotom popodne? Ja to ne mogu – iskren je Marino Torić.
On smatra kako Dubrovnik kao turističko mjesto s rastućim prometom ima potrebu za radom stomatologa i nakon subote u podne, ali potrebna je procjena.
- Nije dovoljno uspostaviti jedan tim sa stolicom, aparaturom i prostorom koji će biti tijekom subote i nedjelje stalno raspoloživ. Trebaju najmanje dva, što dođe puno novaca. A trebalo bi i odrediti gdje bi točno bila ta hitna stomatološka ordinacija, pri domu zdravlja koji mora osigurati i odgovarajući prostor. Postavlja se tu pitanje isplativosti, jesi li nešto organizirano tako da će stomatolog pet dana ‘grickati nokte‘, a u jednom danu obraditi petoricu. No, svakako bi trebalo razmotriti mogućnost pripravnosti i dobre trijaže. U pet minuta telefonskog razgovora može se zaključiti postoji li hitnost i onda kažem ‘dođite, čekat ću‘, a sutra radi vaš stomatolog kod kojega ćete nastaviti liječenje – zaključio je stomatolog Torić.
Odgovor Dubrovačko-neretvanske županije o organizaciji stomatološke službe u neradnim danima još čekamo.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....