StoryEditorOCM
DubrovnikGRAD JE PUST, ALI...

Ima li smisla da Zona posebnog prometnog režima traje do 1. prosinca? ‘Kad se ‘ugase‘ letovi, u Dubrovniku je ‘predstava gotova‘. Dajte svoje mišljenje u našoj anketi

Piše Bruno Lucić
13. studenog 2025. - 07:56

Da je Zona posebnog prometnog režima tijekom ljeta donijela prohodnost oko Grada, to će mnogi potvrditi, ali se postavlja pitanje koliko ima smisla da traje do 1. prosinca. Inicijalno, kad je gradonačelnik Mato Franković najavljivao testnu fazu krajem travnja 2024., ona trajala od 1. rujna do 1. studenog 2024.

Zona je kasnije službeno stupila na snagu od 2. lipnja i traje sve do 1. prosinca. Je li možda mogla trajati mjesec dana kraće?! Promet se smanjio, kao i broj gostiju, nedavno održani Festival svjetla i Jazz Outbreak Dubrovnik napunio je Grad u večernjim satima, ali inače je povijesna jezgra pusta.

image
Tonći Plazibat/Cropix

Mišljenje da je Zona mogla trajati mjesec dana dijeli i vlasnik agencije Dubrovnik Travel, Daniel Marušić.

- Koliko se sjećam, na početku je bilo najavljeno kako će 1. studenog biti ukinuti posebni prometni režim, a kasnije je promijenjeno na 1. prosinca. No, to apsolutno nema smisla jer 1. studenog, kad se ‘ugase‘ svi letovi, u Dubrovniku kao da je ‘predstava gotova‘, ostajemo samo na domaćem stanovništvu, dođe tu i tamo pokoji turist Ryanairom ili Croatia Airlinesom, ali sigurno, što se turista tiče, nitko ne dolazi autom u Dubrovnik, rijetko dolazi uopće u sezoni, a kamoli izvan sezone. Isto je s taksi vožnjama, taksije uglavnom koriste turisti tijekom sezone, a izvan sezone se eventualno taksijem koriste naši mladi ljudi koji izlaze vikendom... Tijekom 11. mjeseca se može vidjeti da je to uglavnom domaći promet, da to nema smisla i da je to čisto uzimanje novaca domaćem stanovništvu... Dok traju letovi i sezona, dobro je da je Zona na snazi radi smanjenja prometa i gužve oko Grada, ali kad prestane i kad se počnu zatvarati restorani, hoteli i kad imate rijetke letove, to jednostavno nema smisla i to je onda samo udar na džep stanovništva, uvjeren je Marušić koji je i sâm primijetio da su se stvari sa Zonom poboljšale, da je prohodnije jednim dijelom, ali...

image

Vlasnik agencije Dubrovnik Travel Daniel Marušić

Tonći Plazibat/Cropix

- Dosta toga je još uvijek nejasno, signalizacija je loša, kad posjetitelji voze auto kroz grad uopće ne znaju što znači ta zona, je li dozvoljeno voziti ili nije, nije dovoljno informirana javnost, posebno turisti, još uvijek se dosta toga vrti oko signalizacije koja je nejasna. Imate tu prometnu signalizaciju koja ograničava kretanje, nije jasna i nije dovoljno stručno napravljena. Zona bi trebala trajati od 1. svibnja do 1. studenog, to bi bilo najlogičnije. Autoturista zimi i u proljeće ima jako malo, ali mogli bismo poraditi na tome da nam ipak dođe koji dnevni posjetitelj više, ako ne mogu već ovi što dolaze dulje, kamperi i slični. Turisti s autima sigurno neće u četvrtom mjesecu dolaziti u Dubrovnik jer nismo destinacija za to, ne nudimo ništa posebno, dok Istra i Dalmacija imaju puno bolju i raznolikiju ponudu u proljeće i jesen nego mi. Za motivirati ‘kasnojesenske‘ i ‘ranoproljetne‘ goste, trebali bismo biti puno otvoreniji, organiziraniji i povoljniji, a što je jako bitno u donošenju odluka. S druge strane, zašto ne privući dnevne posjetitelje i pružiti im mogućnost da dođu bliže Gradu u tom razdoblju?! Opet će platiti parking, opet će negdje parkirati, a doveli ste ih u Grad pa će svima biti dobro: Gradu, zidinama, ugostiteljima, butigama, kafićima - svima će biti dobro ako ima dnevnih posjetitelja, a ovako nema smisla, poručuje Marušić.

U ime Ceha prijevoznika u Dubrovniku, Marko Stragarac Božanja, ističe kako je Zona djelomično uspjela, ali treba još puno toga poboljšati.

image

Smisao Zone je smanjiti gužve oko Grada i ovakve prizore iz srpnja 2023. 

Božo Radić/Cropix

- Zona je osjetno smanjila gužvu, ali napravili smo drugi problem, posebno ljudima koji su vezani za Grad, njima smo napravili ‘medvjeđu uslugu‘. Mislim da bi trajanje Zone do 1. studenog bilo sasvim dovoljno, čak se moglo slobodno ostaviti i do 1. listopada jer se grad prazni. Vidimo i sad da gužvi nema... Naravno, specifične su ceste i gužve će se uvijek stvarati, ali to je drugi problem, veliki su problem tako semafori u Župi koji jako, jako usporavaju promet... Prijedlog je bio da Zona ide od 1. svibnja do 1. listopada, međutim, to se pomjerilo i sad je nova informacija da će trajati do 1. prosinca. Razumijem, svi su malo ogorčeni, svi smo na neki način vezani za Grad i taj dio grada, tu su škole, vrtići... U jednom je dijelu Zona bila dobra, a u drugom dijelu problem. Kroz cijelu sezonu se vidjelo da Zona nije puno doprinijela, opet je bilo kampera, opet je bilo stranih tablica, nije to baš funkcioniralo kako je zamišljeno..., govori Stragarac Božanja koji dodaje: 

image
Tonći Plazibat/Cropix

- Uvijek ćemo imati problem sa strancima, problem vjerojatno nisu ni taksisti ni povremeni prijevozi, autobusi, problem su stranci koji dolaze s kamperima, koji bi takoreći ‘ušli autom na Stradun‘, njih treba riješiti. Postoji plan parkinga na Pobrežju, Park‘n‘Ride sustav, to bi bilo najbolje rješenje, ali da svi strani posjetitelji parkiraju osobni automobil i da koriste javni prijevoz ili taksi. Naravno, ne možeš ljudima zabraniti da ulaze u grad, ali ih možeš usmjeriti. Također, podržavam ovu inicijativu jedno vozilo - jedna koncesija, to je bilo i prije na snazi, ali znamo da je na jednoj koncesiji znalo biti i po desetak auta i to jedan veliki problem, ali se sad radi na tome. Vidjet ćemo kako će se to dalje odvijati, ističe sugovornik.

12. prosinac 2025 20:39