StoryEditorOCM
DubrovnikDAN NAKON TRAGEDIJE

Iz Grada Dubrovnika predlažu radikalne mjere dok se ne osigura zaštita od odrona, a o odgovornosti HC-a kažu..

Piše Silvia Rudinović
19. veljače 2025. - 16:29

Tragedija u kojoj je život izgubila jedna osoba, a druga je teško ozlijeđena zbog pada stijene na vozilo, na Jadranskoj magistrali poviše Dubrovnika, otvorila je pitanje, što je s projektom sanacije nestabilnih stijenskih blokova na padinama Srđa. Nakon što se stijena teška dvije tone sručila na obiteljsku kuću ispod magistrale 2016. godine, krenulo se u geološka istraživanja i izradu projekta sanacije stijenskih blokova podno Srđa.

No, što je napravljeno po projektu i u čijoj je to nadležnosti, pitanja su postavljena naručiteljima projekta, Gradu Dubrovniku i Hrvatskim cestama. Dok se još uvijek čekaju odgovori HC-a, iz gradske uprave su poslali pismeni dopis koji zapravo ne odgovara na postavljena pitanja: postoji li projekt sanacije nestabilnih stijenskih blokova na padinama Srđa te, ako postoji, tko je naručitelj, tko ga je izradio, tko je nadležan za provedbu i postupanje po nalazima inženjerskogeoloških istražnih radova. Umjesto toga, osvrću se na Hrvatske ceste.

- Grad Dubrovnik svjestan je činjenice da Hrvatske ceste nemaju izravnu odgovornost u ovom slučaju. Međutim, pad stijena na državnu cestu D8 predstavlja ozbiljnu prijetnju ljudskim životima. S obzirom na to da se ne radi o izoliranom incidentu, već o nizu sličnih događaja tijekom posljednjih 15 godina, smatramo nužnim poduzeti odgovarajuće mjere zaštite prometnog pojasa državne ceste D8 – odgovorili su iz gradske uprave.

Je li se tragedija kod Dubrovnika mogla spriječiti? Dobili smo odgovor iz Hrvatskih cesta, evo što kažu

Pad stijena ne predstavlja prijetnju, jer se crni scenarij već dogodio. Sada se predlažu radikalna rješenja.

- Hrvatske ceste su 2016. godine provele zaštitu dijela stijenske mase koja je prijetila urušavanjem nakon jednog od incidenata, no to nije dugoročno rješenje problema. Zakon o vlasništvu jasno definira prava i obveze vlasnika s čijih parcela dolazi do odrona kamenja, no bez konkretne zaštite državne ceste postoji ozbiljan rizik za sigurnost prometa. Prema mišljenju Grada Dubrovnika, Ministarstvo unutarnjih poslova i inspekcija Ministarstva mora, prometa i infrastrukture trebali bi razmotriti mogućnost potpunog zatvaranja predmetne dionice ako se ne osiguraju adekvatne zaštitne mjere – poručuju iz Grada Dubrovnika.

image
Bozo Radic/Cropix

Zatvaranje ‘predmetne dionice‘ znači da se promet prema Župi dubrovačkoj i zračnoj luci odvija kroz Zagrebačku ulicu, koja uskoro kreće u poseban režim prometovanja, ili preko Šumeta. Iz suprotnog pravca, sav promet iz Albanije, Crne Gore, Zračne luke išao bi preko Brgata. 

Zaštita dijela stijenske mase iz 2016. koja je spomenuta, odnosi se samo na manji donji dio pokosa, a projekt sanacije trebao je riješiti mnogo opasniju prijetnju stijenskih blokova na padinama Srđa.

- S obzirom na hitnost situacije, Grad Dubrovnik predlaže postavljanje zaštitnih ograda unutar samog pojasa ceste, po uzoru na rješenja primijenjena u Omišu. Takve bi zaštitne barijere mogle učinkovito spriječiti pad stijena s brda Srđ na kolnik. Jasno nam je da nije moguće cijelo brdo prekriti zaštitnim mrežama te da vlasnički odnosi predstavljaju dugotrajan administrativni postupak, no rješenje se mora pronaći bez odgađanja. Primjer Omiša pokazuje kako je moguće zaustaviti klizišta ovakvog tipa. Također, važno je istaknuti da je državna cesta D8 prometnica međunarodnog značaja, zbog čega Grad Dubrovnik smatra njezinu zaštitu apsolutnim prioritetom. Smatramo da rješenja postoje te je nužno njihovo žurno provođenje – poručili su iz Grada Dubrovnika.

Gradski kotar Ploče iza Grada, u studenom prošle godine, uputio je dopis Gradu Dubrovniku upravo zbog opasnosti od odrona i stijenskih blokova sa Srđa, kako bi se poduzele radnje radi zaštite ljudi i imovine. Iz gradske uprave nisu odgovorili ni na pitanje, što je dosad poduzeto po njihovom zahtjevu.

28. listopad 2025 16:56