StoryEditorOCM
DubrovnikPRIJETNJA VOZAČIMA

Osam mjeseci nakon tragedije, Hrvatske ceste odlučile tko će sanirati opasne padine Srđa, teče žalbeni rok...

Piše Gabrijela Bijelić
11. listopada 2025. - 08:06

Osam mjeseci nakon što je u odronu stijene sa Srđa na kolnik Jadranske magistrale poginuo 31-godišnji suvozač i teško ozlijeđen 20-godišnji vozač kombija, Hrvatske ceste odabrale su zagrebačku tvrtku Karst za sanaciju kritičnog dijela obronaka brda Srđ. Ishod je to javnog nadmetanja u kojem su sudjelovale tri tvrtke, a Karst je kao najpovoljniji dobio posao vrijedan 1,66 milijuna eura s PDV-om. Obvezao se na hitne zahvate na 150-metarskom ‘odsječku‘ padine koja godinama ugrožava promet na Jadranskoj turističkoj cesti.

image
Bozo Radic/Cropix

Izvoditelj radova, sukladno ugovoru, ima 60 radnih dana za završetak projekta koji uključuje postavljanje dva reda fleksibilnih zaštitnih barijera, osiguravanje nestabilnih blokova i uklanjanje stijenske mase od koje prijeti najveća opasnost. Zbog složenosti zahvata i nepristupačnosti terena na višim dijelovima padine, u pojedinim će se fazama radova koristiti će se helikopter.

- Odluka o odabiru je objavljena dana 8.listopada, a rok za žalbu ističe 20. listopada. U postupku javne nabave sudjelovala su tri ponuditelja: MONTERRA d.o.o., OCTOPUS RIJEKA d.o.o. i KARST d.o.o. Prema kriteriju za odabir ponude, ponuditelj KARST d.o.o. je podnio ekonomski najpovoljniju ponudu – izvijestili su iz Hrvatskih cesta.

Odabrani KARST d.o.o. Zagreb je, kako se navodi na službenoj web stranici, jedna od prvih tvrtki u Hrvatskoj specijalizirana za geotehničke radove, a ove godine obilježava 30 godina postojanja.

Od svoga osnivanja, tvrtka je usko specijalizirana za izvođenje radova u domeni geotehničkog inženjerstva, kao što su temeljenje, osiguranje građevnih jama, sanacija klizišta, zaštita pokosa, brtvljenja i injektiranja, vodoistražno bušenje i slično., koristeći usluge projektanata s velikim iskustvom. Sam naziv tvrtke dolazi od hrvatske riječi “Krš“, slovenske “Kras”, talijanske “Carso”, engleske “Karst”, a zapravo je naziv za fenomene utjecaja vode na karbonatne stijene i trošenje stijenske mase. 

Karst kroz individualan pristup svakom projektu pomaže klijentima u rješavanju problema u geotehničkom inženjerstvu, što učestali odroni s brda Srđ svakako jesu.

image
Tonci Plazibat/Cropix

Nakon kobnog odrona iz veljače ove godine dubrovački gradonačelnik Mato Franković izjavio je Hrvatske ceste ne mogu biti direktno odgovorne za nesreću, no da bi trebale poduzeti sve potrebne mjere za zaštitu koridor državne ceste na koje se obrušilo kamenje s privatnih parcela.

- Naša je odgovornost tamo postaviti zatezne sprege na koji god način znamo i umijemo i osigurati sigurnost prometa na našoj lokalnoj cesti. Faktički sve iznad ceste, a ovo je daleko izvan nje, je privatno vlasništvo, ali mi moramo znati da se ovo može dogoditi ponovno za pola sata, za dan, dva mjesec ili tri - rekao je Franković te podsjetio kako su Hrvatske ceste 2019. godine obavijestile Grad da su izradile elaborat i dokumentaciju za cjelokupnu sanaciju tog manjeg dijela klizišta od 500, 600 metara. 

Dok se čeka rješenje, prijete novi odroni

Nisu samo motorna vozila poput taksija na koji je prije 8 godina pogodila stijena i ozlijedila troje južnokorejskih putnika, bila na meti kotrljajućeg kamenja sa Srđa. Neugodna, gotovo pogibeljna, iskustva s odronima iznad Jadranske turističke imala je i dubrovačka obitelj Krečak kojoj se kamena gromada dvaput survala na kuću ispod magistrale, 2012. i 2016. Prvi put je stijena pri padu polomila nekoliko stabala, preskočila cestu, odbila se o ogradu te pogodila kućni krov koji ju je nekako zaustavio. Drugo se obrušavanje dogodilo u gluho doba noći kad je domaćin Ivuša Krečak već bio otišao na počinak. Samo sretnim slučajem nitko od ukućana nije stradao, zabilježena je materijalna šteta na inventaru sobe, te je sobni prozor izbijen iz okvira.

Pad gromade 2012. povezivao se s podzemnim miniranjima tvrtke Hidroelektra kod gradnje HEP-ovog tunela Trafostanice Srđ. Krečak je podigao tužbu, platio sudske troškove i procjenjitelje štete, no reakcija je isotala. Potom je 2016. zbog štete alarmirao lokalne dužnosnike, iz Županije su poručili da Hrvatske ceste imaju spremno rješenje.

 

 

 

 

24. listopad 2025 10:34