Pristup akciji spominje se u “Amateru” (“The Amateur”), drugom ovogodišnjem akcijskom filmu nakon “Novocainea”, koji castingom razbija žanrovski kalup. “Katkad najbolji pristup akciji nije najočitiji”, čujemo u jednoj sceni. Ako ste mislili da je mladi Jack Quaid neočekivan izbor za vodećeg akcijskog lika, što tek reći za oskarovca i dramskog glumca Ramija Maleka (“Bohemian Rhapsody”, “Mr. Robot”, novi “Papillon”, “Male stvari”).
Malek je znao imati epizodne uloge u akcijskim filmovima poput “Battleship” i “Need For Speed”, a nastupio je i kao negativac u posljednjem “Bondu” Daniela Craiga “Za smrt nema vremena”, no nikad prije “Amatera” nije pokušao “nositi” jedan takav projekt. Snimljen prema istoimenom bestseleru Roberta Littella iz 1981., špijunski akcijski triler “The Amateur” samim time tipuje na anti-bondovski efekt iznenađenja i poigrava se sa zamišljanjima gledatelja kad je žanr u pitanju.
Dijalog u jednoj sceni filma “Kako si me zamišljala? Mister CIA s pištoljem, valjda...” govori u to ime. Glavni lik Charlie Heller jest CIA-ovac, ali on je analitičar iz operative, nipošto terenski agent.
Relativno sličan lik bio je i Jack Ryan, no u izvedbi Harrisona Forda (“Neposredna opasnost”) gledatelj je znao da će se naći na terenu zbog glumčeve akcijske prošlosti (serijal “Indiana Jones”). Tu prošlost Malek nema, kao što je nije imao ni njegov prethodnik John Savage (“Lovac na jelene”, “Kosa”) u prvoj ekranizaciji Littellova romana s početka osamdesetih.
Naprotiv, Charlie je introvertiran, jedan od onih tipova koji odbija riskirati i ne usudi se napraviti neke obične stvari, recimo da odleti u London sa suprugom Sarah (Rachel Brosnahan; prezime kao da doziva bivšeg Jamesa Bonda Piercea Brosnana).
Međutim, nakon što teroristi porijeklom iz Bjelorusije, Južne Afrike i Njemačke uzmu Sarah kao taokinju i ubiju je, Charlie je utučen i osjeća se “beskorisno i vrlo, vrlo bijesno”, što Malek uvjerljivo dočarava. Stoga Charlie želi osvetu i ucjenjuje nadređene u CIA-i poput Moorea (Holt McCallany), kojima nisu strane sumnjive političke odluke i crne operacije, da ga istreniraju kako bi sam pronašao i ubio odgovorne za Sarahinu smrt, kad već oni neće.
Obuku ili “tečaj osvježavanja” predvodi Robert Henderson (Laurence Fishburne u mentorskoj ulozi kao u prvom “Matrixu”), koji ima pravo kad kaže Charlieju “Ti nisi ubojica”. Pozitivno je da Charlie, “štreberko koji radi na kompjutorima”, ne postaje superšpijun i akcijski junak nakon “djelomične obuke”, tj. razbijanje koda, a ne glava još uvijek je njegov forte s obzirom na to da nije tjelesno nadmoćan protivnicima, takoreći čak ni jednoj ženi.
Charliejevi izgledi su “50:50”, slab je u rukovanju vatrenim oružjem, ali dobar u pripremi eksplozivnih naprava, što kao da je najavljeno njegovom preciznošću u pripremanju kave s aparata za Sarah u uvodnoj sceni i podiže napetost “Amatera” koji je više oslonjen na “click clack” zvukove (tipkanje po tastaturi) nego “bang bang” (puškaranje) dok propituje može li običan čovjek postati hladnokrvan egzekutor i dokle je spreman poći na putu osvete.
No, Charlieju ide u prilog da ga mnogi podcjenjuju, kao i Maleku. Moore ga sprda želi li možda Aston Martin i mlaznu naprtnjaču, referirajući se na Jamesa Bonda koji je počeo voziti “trade mark” automobil od “Goldfingera” nadalje, a poletio “jet packom” u “Operaciji Grom”.
Naravno, ništa od toga, ali Charlie odlazi na globtrotersku avanturu (Marseilles, London, Istanbul) poput Bonda i Jasona Bournea kad odluči uzeti stvari u svoje ruke i odmetne se od Hendersona i CIA-e, igrajući špijunsku igru mačke i miša dok se oslanja na mozak, ne mišiće.
Iako akcija nije preuveličana sukladno protagonistu, “The Amateur” ima gotovo bondovsku i bourneovsku produkciju, no problem je da redatelj James Hawes (drama “Jedan život” s Anthonyjem Hopkinsom, serija “Slow Horses” s Garyjem Oldmanom) nije kalibar Paula Greengrassa (“Bourne” serijal) i Tonyja Scotta (“Državni neprijatelj”, “Zanimanje: Špijun”), odnosno u usporedbi s njima djeluje kao amater.
Posljedično, filmu nedostaje osobnosti, stila i, hm, identiteta, za razliku od “Bourneova” i vizualno je pretežno bezbojan i/li šturo osvijetljen kao većina novijih akcića, poput “Opakog radnika” s Jasonom Stathamom. Kad smo kod Stathama, najspektakularnija scena inspirirana je njegovim “Ledenim ubojicom 2”: Charlie orkestrira razrađeno ubojstvo negativca u “nebeskom bazenu” koji povezuje dva nebodera 70-ak metara iznad tla.
Ipak, dojam je da Hawesa od akcije ionako više interesira motiv korupcije koji filmu daje nešto veću težinu, osobito antiestablišmentski stav spram odobravanja neovlaštenih misija, nadgledanja itd. “Amaterov” pristup akciji, doista, nije najočitiji.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....