Odgovor je, prijatelju, nošen vjetrom, odgovor je nošen vjetrom... Stihovi pjesme “Blowin’ In The Wind” indikativni su za film “Bob Dylan: Potpuni neznanac” (“A Complete Unknown”) redatelja i koscenarista Jamesa Magolda s Timotheejem Chalametom u glavnoj ulozi.
Biografska drama o jednom od najutjecajnijih folk i rock glazbenika svjesno ostavlja gledatelja bez odgovora na pitanje tko je točno Bob Dylan, pravim imenom Robert Zimmerman. Naslov filma, inspiriranog knjigom Elijaha Walda “Dylan Goes Electric! Newport, Seeger, Dylan and The Night That Split The Sixties”, nije slučajno “Potpuni neznanac”, prema “like a complete unknown” stihu otpjevanom u pjesmi “Like a Rolling Stone”.
Dylan kao osoba ostaje skriven iza crnih sunčanih naočala i pomalo distantan, jer “Potpuni neznanac” je zainteresiraniji za njega u kontekstu glazbenog i popkulturnog fenomena, mita poniklog iz mitskih, glazbeno i društveno prevratničkih šezdesetih godina 20. stoljeća oslikanih u njegovim pjesmama (Kubanska kriza, atentat na JFK-a i Martina Luthera Kinga, Pokret za građanska prava...).
Neke od ključnih scena “A Complete Unknown” u tom smislu tiču se glazbenikova odnosa s nekadašnjom partnericom, umjetnicom Suze Rotolo koja je krasila naslovnicu njegova drugog albuma “Freewheelin’ Bob Dylan”, odnosno u filmu Sylvie Russo (Elle Fanning).
Par odlazi u kino gledati melodramski klasik “Na raskršću” s Bette Davis. “Jednostavno je od sebe napravila nešto drukčije, ono što je željela biti u tom trenutku”, tumači Dylan ženski lik, poistovjećujući se s njezinom izgradnjom drugog identiteta i pravdajući svoje (kasnije) postupke. Kasnije, kad Sylvie odlazi u Rim na određeno vrijeme, na odlasku kaže Dylanu: “Shvaćam da te ne poznajem”.
No, s Dylanom možda nije ni moglo biti drukčije. Nije za vraga Todd Haynes angažirao nekoliko glumaca za ulogu Dylana u filmu “Nema me” (Heath Ledger, Christian Bale, Richard Gere, Ben Whishaw), uključujući i Cate Blanchett. U filmu “A Complete Unknown” Dylana utjelovljuje “samo” Chalamet, ali glumi za trojicu (otpjevao/odsvirao sve pjesme) i u jednoj od važnijih scena stoji ispred zrcala tako da vidimo tri njegove refleksije.
To se događa prije naelektriziranog klimaksa na tradicionalnom festivalu folk glazbe u Newportu 1965., kad je odbacio akustičnu gitaru i zasvirao “jebeno glasno”, na većinsko negodovanje publike i razočaranje Petea Seegera (divna, srceparajuća uloga tužnookog Edwarda Nortona, za Oscara) nakon što ga je upravo on gurnuo u svijet, bio njegov mentor, pa i očinska figura.
Bez Seegera i ljubavnice kojoj je slomio srce, Joan Baez (pogođeni casting nenametljive, a vrlo dojmljive Monice Barbaro), Dylan je mogao biti jedan u nizu glazbenika osuđenih na nepoznatost, poput glavnog lika filma “U glavi Llewyna Davisa” braće Coen (ili Sixta Rodrigueza) na koji bi “Potpuni neznanac” mogao podsjetiti filmofile u uvodnim scenama Dylanova lutanja po New Yorku s koferom za gitaru na ramenima; nedostaje samo mačka za potpuni dojam.
Priča prati četiri formativne godine u mladom životu glazbenika, dvije manje od Scorseseova dokumentarca “Bob Dylan: Bez povratka kući” kao dobre nadogradnje filmu, kronicirajući njegov put od trenutka kad dođe u New York, upozna Segera i bolesnog Woodyja Guthriea (Scoot McNairy), velikog uzora, do kontroverznog nastupa u Newportu.
Uloga Chalameta je efektnija baš zato što glumi Dylana u mladosti/približno istim godinama i nije podvrgnut maski poput Austina Butlera u završnici “Elvisa”, ali i zato što ga Mangold ne prekida u pjevanju, nerijetko puštajući da pjesme budu odsvirane/otpjevane u cijelosti, bez gomilanja formulaičnih montažnih sekvencija. Ako možda treba neko vrijeme da gledatelj prihvati Chalameta kao Dylana, trajno prihvaćanje se događa kad u baru zapjeva “I Was Young When I Left Home”.
Chalametu se povremeno omakne manirizam pa i teatralnost, ali u scenama pjevanja/nastupa je apsolutno izvanredan i hipnotičan (npr. izvedba politički intonirane “Masters Of War” usred Kubanske krize i, posebno, himničke “The Times They Are A-Changin’”), ekstra inspiriran u harmoničnim duetima s Barbaro (“Blowin’ In The Wind”, “Song to Woody”, “It Ain’t Me Babe”).
Dueti dozivaju koncertne scene s Johnnyjem Cashom i njegovom suprugom June iz Mangoldova filma “Walk The Line”, na koji se “A Complete Unknown” nadovezuje ne samo u liku “čovjeka u crnom”, ovaj put u tumačenju Boyda Holbrooka. “Potpuni neznanac” je dostojan nasljednik “Hoda po rubu” kao ponajbolji noviji “biopic” o nekom glazbeniku. Hod po Bobu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....