StoryEditorOCM
Film & TVCINEMARK U KINU

‘Dom‘: Šok za (š)okom

Piše Marko Njegić
8. kolovoza 2025. - 23:12

Krupnjak oka pod prijetnjom igle naglašava krajnji užas na plakatima i u foršpanima novog filma strave “Dom” (“The Home”) koji bi netko zbog toga možda na prvu mogao zamijeniti za nedavni, istovjetno žanrirani očni horor “Eye For An Eye”. Doista, oči se u nekoliko navrata nalaze u fokusu “Doma” kao da na njih vreba "darivatelj snova" Sandman.

Iz očiju krvare pacijenti doma za stare ljude kojima je “potrebna posebna njega” kad se s njima susretne novi zaposlenik/domar Max unatoč upozorenjima nadređenih da se “drži podalje od (njihovog) četvrtog kata”. Maxa glumi Pete Davidson, mladi glumac krupnih očiju koji izgleda konstantno neispavan, taman za jedan ovakav horor.

FILM: The Home; horor; SAD, 2025. REŽIJA: James DeMonaco ULOGE: Pete Davidson, Bruce Altman DISTIRBUCIJA: Blitz OCJENA: ** ½

U strahu su velike oči, još veće ako pate od nesanice i njome potenciranih dnevnih košmara. “Imaš velike oči”, kaže Maxu dr. Sabian (Bruce Altman), jedna od čelnih figura doma u kojem se ljudi na trenutke ponašaju kao da snimaju “Eyes Wide Shut” (seks pod maskama “Stranaca”).

S ovim uvodnim dijelom teksta jasno je da je “The Home” imao hororskog potencijala. No, prvi minus je Davidson, komičar i protagonist tabloidnih vijesti (veze s Kim Kardashian itd.) koji je znao zabljesnuti pred filmskim kamerama (polu-metafilmski “Kralj Staten Islanda”, horor komedija “Tijela, tijela, tijela”), ali ne uspijeva iznijeti hororsko-emotivno-dramske zahtjeve ovog filma kakve je pred njega stavio redatelj i koscenarist James DeMonaco (“Pročišćenje”, “Pročišćenje: Anarhija”, “Pročišćenje: Izborna godina”).

Max je udomljeno dijete nesređenog života: problematični mladić koji nije nikad prebolio samoubojstvo starijeg polubrata, a sklon je vandalskim činovima (grafitiranje) zbog čega mu prijeti zatvorska kazna i zato pristaje na četiri mjeseca društveno korisnog rada u domu. Trauma se udomaćila u njegovim snovima koji se sve više pretvaraju u košmare kad počne raditi i spavati u uznemirujućem domu, otkrivajući njegove mračne tajne.

Košmare do iznemoglosti potencira DeMonaco, toliko da postaju repetitivni i sve samo ne efektivni, upareni s napornom glasnom glazbom i bučnim zvukovima u svrhu postizanja tipiziranih “bu” scena. “Setting” doma nudio je potencijal za stravu misteriozno-onostranog i realističnog psihološko-hororsko-trilerskog tipa.

DeMonaco pokušava kombinirati i jedno i drugo, zavlačeći gledatelja šaradom standardnih “sablasnih” znakova da “nešto nije u redu s ovim mjestom” (vriskovi u noći, zlokobni crteži, poruka “pronađi obilježene”...) do završnog “twista”, ali čini se da je dosta toga nasumično u filmu i isti kao da je nastajao usput, bez čvrstog scenarija, inspiriran nizom horora starijeg i novijeg datuma, od “Isijavanja” do “Bježi!”, pa i trilera “Igra”, koje neuspješno pokušava imitirati.

Posljedica toga je niz nabacanih scena, ali samo jedna, posjet četvrtom katu, umije nakratko stvoriti proganjajuću nelagodu, tj. stvarnosan institucionalan/sistemski horor sukladno mjestu radnje (zanemarivanje staraca u domovima), sugerirajući da je izvorni zametak DeMonacove ideje mogao i trebao rezultirati bitno boljim/suvislijim filmom.

Međutim, prilično nevjerojatni paranoidno-zavjerenički preokret, osim što anulira ili čini besmislenim dosta toga prethodno viđenoga, prekasno uspostavlja potragu za izvorom mladosti i sudar generacija kao intrigantnu centralnu temu. “Dom” se pokušava iskupiti krvavom katarzičnom završnicom za Maxa i sve mlade kojima su starije generacije oduzele godine života. 

Zapaženi John Glover

Zapaženu sporednu ulogu ostvario je stari dobri John Glover, poznat po nastupima u ”Gremlinima 2”, ”RoboCopu 2”...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. listopad 2025 11:14