Napredak u genetskom inženjeringu doveo je do toga da su znanstvenici početkom 2025. potvrdili da su blizu oživljavanja izgubljenih vrsta poput mamuta. Šest mjeseci kasnije, znanstvenici su otkrili da mogu rekreirati i žive dinosaure u slijedećih pet do deset godina.
"Postoje doslovno četiri filma koji pokazuju zašto je ovo loša ideja", netko je promptno stvorio tzv. mem s kadrom T-Rexa iz "Jurskog parka". Doduše, taj netko je i pogriješio u računici. "Jurassic" filmova je dotad bilo šest. Po tri "Jurska parka" i tri "Jurska svijeta". A upravo je u kina stigao i sedmi dio "Jurassic Park"/"Jurassic World" serijala.
"Jurski svijet: Preporod" ("Jurassic World: Rebirth") izdaje još jedno upozorenje u vezi genetskog inženjeringa, nanovo pokazujući zašto je loša ideja oživjeti dinosaure i pokušati ostvariti profit na njihov račun, a još gora napraviti od dinosaurske mutantske nakaze.
Mada, opet, bez svega toga ne bi bilo ni ovih filmova, što je još 1993. samoironično prihvaćao original legendarnog Stevena Spielberga, vizionarska i vizualno revolucionarna SF akcijska avantura sa zametkom satire.
"Preporod" je barem metafilmski svjestan toga, kao i blagog opadanja popularnosti dinosaura gledano po tome da su "Jurski svijet" i njegov nastavak podnaslovljen "Pad kraljevstva" s lakoćom prešli milijardu dolara utrška u svjetskim kinima (1.6, 1.3), a treći dio nove trilogije "Carstvo" namučio se da dosegne tu magičnu box-office granicu i jedva je preskočio, iako je izašao postpandemijske 2022. godine. "Prodali smo jedva desetak karata (za Prirodoslovni muzej), a prije pet godina ljudi su stajali u redu. Danas više nikog ne zanimaju ove životinje", konstatira znanstvenik Henry Loomis (Jonathan Bailey, spoj Sama Neilla i Jeffa Goldbluma).
Loomisa i plaćenike Zoru Bennett i Duncana Kincaida (povratnica u svijet akcije Scarlett Johansson, dvostruki oskarovac Mahershala Ali) angažirat će predstavnik farmaceutske kompanije Martin Krebs (primjereno ljigavi Rupert Friend) da odu na otok u ekvatorijalnom pojasu Atlantika, gdje obitavaju (i) mutantski dinosauri, te da od najvećih dinosaurskih predstavnika morske, kopnene i zračne vrste uzmu uzorke potrebne za moguću medicinsku prekretnicu u liječenju bolesti srca, ali i masovnu zaradu.
"Oni (dinosauri) su možda završili s nama, ali mi nismo s njima", govori Krebs, podsjećajući na gramzive producente, posebice kad otkrije da su vlasnici parka "odgovarali na zahtjeve publike" stvarajući mutacije kao "projektiranu zabavu". T-Rex više nije dovoljan kao golemi zvjerski antagonist pa je sad tu duplo veći D-Rex koji se u uvodnoj sceni oslobađa u laboratoriju i izgleda kao tiranosaurski Alien ili alienski tiranosaur, umjesto brontosaura imamo titanosaure s još dužim repovima, a ulogu velociraptora preuzimaju mutadoni kao hibridi pterosaura i raptora.
Na trenutke se čini da ne gledamo "Jurski" film nego nastavak "Godzilla x Kong", "Otoka lubanja" ili nešto treće u domeni "monster movie" spektakla. Ipak, Gareth Edwards ("Godzilla", "Rogue One: Priča iz Ratova zvijezda", "Kreator"), preuzevši redateljsku palicu od Colina Trevorrowa i J.A. Bayone, pokušava na visokoj proračunskoj skali oživjeti audiovizualnu magiju, uzbuđenje ili "sense of wonder" najboljih dijelova "Jurassic" serijala, s naglaskom na nezaboravni izvornik od kojeg je preuzeo scenarista Davida Koeppa, iako je jako teško evocirati "wow" faktor prvog ukazanja brontosaura i T-Rexa kod Spielberga.
Skladatelj Alexander Desplat povremeno ubaci nostalgičnu temu Johna Williamsa, a snimatelj John Mathieson ("Gladijator", "Logan") zaslužan je za fotografiju koja u serijalu nije bila ovako čista od "Izgubljenog svijeta", zasigurno i zbog snimanja na lokaciji, ne pred zelenim ekranom.
T-Rex je dobio ključnu sekvenciju filma (potjera na rijeci) uz morski napad divovskog mosausaura i tri spinosaura s leđnim perajama nalik jedrima jedrilicama, dok skrivanje od mutadona u napuštenoj trgovini ne uspijeva replicirati stresnu napetost slične Spielbergove scene s velociraptorima u kuhinji, zasigurno i zato što gledatelj ne ostvaruje emotivnu konekciju s likovima zahvaljujući većinski "odrađenim" nastupima glumaca (Bailey je rijetki izuzetak).
A likova je previše i podzaplet s latino obitelji brodolomaca je suvišan, samo izlika da trendovski političko-korektni diverzitet bude ispoštovan i ekstra "merchandising" namiren (klinka se sprijateljuje sa slatkom bebom dinosaurom vrste akvilops, stvorenom za plišane igračke).
"Rebirth" u totalu radi koračić naprijed spram "Dominion" i funkcionira kao ljetna atrakcija, "projektirana zabava", ali ne uspijeva ostaviti trajan dojam kao "Godzilla Minus One" koji se u međuvremenu dogodio i vratio iskrenu "spielbergovsku" emociju u "monster movie" žanr. Novi "Jurski svijet" trebao se ugledati u japanski blockbuster da serijalu omogući pravi "preporod".
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....