StoryEditorOCM
Film & TVCINEMARK U KINU

‘Köln 75‘: Dobro jutro, džezeri

Piše Marko Njegić
12. srpnja 2025. - 17:12

Improviziraj. Glavni ženski lik čuje ovu riječ više puta u filmu o organizaciji čuvenog koncerta američkog pijanista Keitha Jarretta 24. siječnja 1975. Opernoj kući u Kölnu čija je "live" snimka postala najbolje prodavani solo album u povijesti jazza, iako je svirao na ne posve odgovarajućem i ugođenom klaviru. Ona je Vera Brandes (izvanredna i entuzijastična Mala Emde), mlada ljubiteljica jazz glazbe koja je dobila priliku postati koncertna promotorica jazzera.

Vera tijekom cijelog filma "Köln 75" improvizira u svome poslu, podsjećajući na same jazzere, glazbene kraljeve improvizacije. I redatelj Ido Fluk režira film u slobodnom stilu, kao da "džezira" poput Jarretta. Netko bi rekao da će film o povijesnom koncertnom događaju koji se zamalo nije ni dogodio biti sagledan iz perspektive Jarretta, ali Fluk za protagonsticu bira mladu promotoricu, dok su slavni pijanist (glumi ga John Magaro) i novinar "Rolling Stonea" Michael Watts (Michael Chernus) važni sporedni likovi, na korak do glavnih.

FILM: Köln 75; drama; Njemačka/Poljska/Belgija, 2024. REŽIJA: Ido Fluk ULOGE: Mala Emde, John Magaro DISTRIBUCIJA: Discovery OCJENA: **** 

Watts u jednoj od prvih scena pripovijeda o evoluciji jazza povezujući je s rockom i drugim žanrovima. Spomenut je Bob Dylan i čujemo nakratko njegovu "Highway 61 Revisited", što je ekstra zanimljivo budući da je Chernus glumio u dylanovskom "Potpunom neznancu".

Watts navodi i "lažne početke pjesama", a Fluk radi upravo to ("Probajmo ovo opet"). Naime, "Köln 75" počinje od starije Vere (Susanne Wolff) kad je otac uvrijedi na domjenku i vraća se mlađoj nakon priče o "lažnim počecima", često razbijajući naraciju i tzv. četvrti zid.

Obraćanje likova kameri/gledatelju konstanta je filma koji povezuje "razbijače zidova" od "Slobodnog dana Ferrisa Bullera" do "Dućana snova". Vera prednjači u tome, primjerice kad je jedan jazz glazbenik pita koliko ima godina i ona odgovori 25, ali ispiše na ekranu 16, a rade to i drugi likovi poput Wattsa. Prvi i drugi čin "Kölna 75" odvija se kao kombinacija "teen" komedije o odrastanju poput "Ferrisa Bullera" i glazbeno potkovanog filma za audiofile "High Fidelity" ili "Almost Famous" koji fino evocira estetiku sedamdesetih u fotografiji, kostimografiji itd.

S jedne strane, "Köln 75" kronicira Verine izlaske u jazz klubove s prijateljicom (Shirin Lilly Eissa), mladenačke romanse, bunt protiv konzervativnih roditelja (Jördis Triebel, Ulrich Tukur) i prve organizacije koncerata (za Ronnieja Scotta), a s druge Wattsovo praćenje Jarretta na turneji po Njemačkoj u nadi da će dobiti ekskluzivni intervju.

Središnji dio filma lišenog čvrste (linearne) strukture gotovo da isključuje Veru kao lik i fokusira se isključivo na Wattsa, Jarretta i njegova producenta Manfreda Eichera (Alexander Scheer), čime redatelj puno riskira u jazzerskoj "improvizaciji" i djelomično gubi harmoniju i startni momentum, ali nanovo uspostavlja ritam u trećem činu kad se njihovi glazbeni putevi ukrste s Verinim koja pošto-poto želi organizirati koncert u kölnskoj Opernoj kući.

Ipak, bez toga ne bismo malo više upoznali Jarretta kao lika i doznali da i on ima dosta toga na kocki uoči koncerta; more ga egzistencijalne misli i zdravstvene tegobe u vidu bolnih leđa zbog kojih ne bi smio svirati, tj. pitanje je koliko će još dugo moći nastupati. Naravno, povijesni ishod je poznat (koncert se naposlijetku održao i Jarrett je rasturio), ali upravo zato, zbog puno toga na kocki/povišenih uloga, djeluje neizvjesno u filmu, posebice jer se stvari kompliciraju.

U Opernoj kući je raštimani klavir, k tome nepoželjne marke, pa perfekcionist Jarrett odbija svirati na njemu dovodeći koncert u pitanje i Vera ima svega par sati da nađe pravi ili nekoga tko može ugoditi taj (o tome ovisi njezina budućnost u glazbenom poslu). Komplikacije se gomilaju svake minute i prijete da bi se sve moglo raspasti i otići kvragu u napetoj, kaotičnoj završnici koja se odvija gotovo kao triler s mrvu dobrodošlog humora.

Prilično živahan film pršti od zarazne redateljske/glumačke energije (Emde izgleda kao svojevrsna jazzerska rokerica iz "Koraka do slave") i kao takav odgovara jazzu, rijetko "fulajući" notu. "Köln 75" odaje počast jazzu u inat da tvrdnjama da je "mrtav" ili da je posrijedi "muzejska glazba". Seb iz "La La Landa" volio bi ovaj film kao veliki ljubitelj jazza. 

Citiranje Godarda

Zanimljivo je da Vera u jednoj sceni citira Jean-Luca Godarda.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. listopad 2025 21:45