Preko videopoziva engleski redatelj i scenarist Harry Lighton obratio se ZFF publici prije premijerne projekcije njegova prvijenca "Zauzdan" ("Pillion"). S velikog ekrana Lighton je poručio okupljenima kako se nada da će im film biti dobar i uz osmijeh dodao: "Ako se napalite, još bolje".
Zgodno. Jer, "Zauzdan" je mnoge gledatelje u kinu zatekao nespremne s neobičnom pričom o sado-mazo romansi bajkerskog "alfa muškarca" i neuglednog, povučenog prometnog redara, inspiriranoj romanom "Box Hill: A Story of Low Self Esteem" Adama Mars-Jonesa iz 2020.
Lightonov smioni, beskompromisni dugometražni debi bezrezervno je ponajprije namijenjen "niche" publici upoznatoj s "gay biker" zajednicom i(li) S/M supkulturom koju istražuje, ali gledatelji naviknuti na erotski "slobodnije" festivalske filmove, ako već ne tzv. šira publika, trebali bi cijeniti "Pillion".
Izvorni naslov označava sjedalo iza vozača motocikla gdje sjedi suvozač koji, dakle, nema kontrolu nad vožnjom, a u ovom slučaju to je Colin (odlični Harry Melling; "Harry Potter", "Stara garda", "Blijedoplavo oko"). Režijski ugođajnom vožnjom motorom film se i otvara. Kamera preuzima perspektivu bajkera i juri cestama. Vozača ne vidimo, ali to je zasigurno Ray (jedna od dosad najboljih uloga Alexandera Skarsgårda).
S druge strane, Colin je predstavljen kako pjevuši u "a capella" kvartetu sa svojim ocem Peteom (Douglas Hodge) u baru kamo će zaći upravo Ray, odjeven u kožu od glave do pete. Colinova submisivnost prilikom upoznavanja zaintrigira dominatnog Raya i inicira prvi nalazak.
Zanimljivo je da obojica dolaze na "dejt" sa psima i da razlika u vrsti/veličini njihovih kućnih ljubimaca potvrđuje "dom/sub" odnos nesvakidašnjih partnera koji počiva na degradirajućim pravilima za Colina. Tipa, on ne smije sjediti na kauču, mora spavati na podu, grčko-rimski se hrvati nage stražnjice s dvostruko snažnijim Rayom i dopustiti da ga ovaj uzme kad poželi.
Partnerova "sposobnost za odanost" privlači Raya, dok Colin pristaje na sve, sretan da konačno osjeća pripadnost, tj. da je prihvaćen od strane zajednice i da uopće ima seksualni odnos s nekim tako "nevjerojatno zgodnim", a usput otkriva i erotsko zadovoljstvo.
Redatelj radi inverziju Skarsgårdove slike iz "Bazena beskraja" (imao lanac oko vrata, bio na uzici) i pronalazi tragove humorne vedrine pa i romantične nježnosti u mračnoj drami, tj. eksplicitnom sadomazohističkom odnosu dvojice muškaraca koje izričito oslikava kao ljudska bića, nipošto ne osuđuje kao neke izopačene tipove.
Ostavi li se sadomazohizam po strani, "Zauzdan" pokazuje da ono što oni imaju nije ništa drukčije od (neskladnih) modernih veza u kojima je jedna osoba (Colin) podređena i trpi sve zbog ljubavi prema partneru (Ray), utvara da je povezanost obostrana i drže je rijetki trenuci kad se čini da je doista tako ili bi možda moglo biti.
Potonje je ilustrirano kad Ray dopusti Colinu "day off" i ispunjava njegove želje pa oni odlaze u kino itd. kao svaki drugi par u scenama nalik "normalnoj" romantičnoj komediji. Ray nakratko spušta visoko podignuti gard i skida "macho" masku s lica, što rezultira prvim poljupcem, ali i komplicira situaciju. Subvertirajući rom-com zadanosti, "Pillion" prikazuje bajkera u drukčijem svjetlu kao kompleksan lik, prikrivenog romantika u sado-mazo koži.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....