StoryEditorOCM
Film & TVCINEMARK NA STREAMU

‘Podzemlje‘: ‘Racija‘ Toma Hardyja

Piše Marko Njegić
3. svibnja 2025. - 23:14

Letterboxovo sad već tradicionalno "Four favorites" pitanje u vezi s četiri najdraža filma pojedinih glumaca/filmaša upućeno je i redatelju Garethu Evansu ("Racija", "Racija 2", serija "Bande Londona") u povodu premijere njegova povratničkog akcijskog trilera na Netflixu. Među njegova četiri najdraža filma očekivano su se našla dva akcijom nabijena, i to "Hard Boiled" Johna Wooa i "The Wild Bunch" Sama Peckinpaha.

Upliv "Žestokog policajca" i "Divlje horde" uočljiv je u Evansovu novom ostvarenju "Podzemlje" ("Havoc"), ali i ostalih filmova s potpisom spomenutih redatelja, kao i nekih drugih majstora akcijske režije. Da je Letterbox proširio pitalicu na "fourteen favourites", Evans bi, sudeći po "Havocu", među 14 najdražih (akcijskih) filmova zasigurno od Wooa istaknuo još "Ubojicu" i "Tešku metu", od Peckinpaha "Bijeg", a pridodao bi vjerojatno i "Teksaškog graničara" i "Posljednjeg preživjelog" Waltera Hilla, "Desperada" Roberta Rodrigueza...

FILM: Havoc; akcija; SAD, 2025. REŽIJA: Gareth Evans ULOGE: Tom Hardy, Forest Whitaker OCJENA: *** 

Evans izaziva svaki od navedenih filmova po orgijastičnoj orkestraciji akcije, količini ispaljenih metaka (nekoliko tisuća) i visokom "body countu" (stotinjak). Filovanje neprijatelja olovom je akcijski ekstremno: umjesto jednog ili dva metka u protivnike se ispaljuje deset do dvadeset. Nagradno pitanje moglo bi biti tko je ispalio više metaka, Chow Yun-Fat ("Hard Boiled"), Van Damme ("Hard Target"), Bruce Willis ("Last Man Standing") ili Tom Hardy, zvijezda "Podzemlja".

Isto pitanje vrijedi i za finale "The Wild Bunch", "Extreme Prejudice" i "Havoca". "Trigger happy" (anti)junaci/negativci i njihovi meci plešu ples kad Evans uspori krvoliptajuću akcijnost nemirne kamere do estetiziranog baletskog "slow motiona" po uzoru na Peckinpaha, Hilla i Wooa kojima Evans odaje počast, s naglaskom na potonjeg prvaka hongkonškog "heroic bloodshed"/herojsko krvoproliće stila akcije (nedostaju samo golubovi i golubice).

U tim scenama, naročito trenucima pucačine sa sačmaricama iz neposredne blizine, Evans se potvrđuje kao akcijski maestro, jedan od najvećih u proteklih desetak godina, koji je unaprijedio akciju s "The Raid 1&2" i izvršio utjecaj na moderne predstavnike žanra (od "Johna Wicka" nadalje), upoznavši svijet s ubojitim Ikom Uwaisom i bolnom borilačkom vještinom pencak silat.

Fanovima "Racije" i prave akcije moglo bi zasmetati da Evans u "Podzemlju" tu i tamo posegne za CGI-jem, kao u uvodnoj videoigričastoj potjeri s prizorima perilica za rublje bačenih iz kamiona na automobil i (tako se barem čini na prvi pogled) u ponekim scenama borbi a la "Road House".

To na mahove sugerira artificijalnost inače staromodno zrnate, "gritty" slike, drukčije od većine generički ispoliranih Netflixovih modernih akcijskih blockbustera poput "Crvene tjeralice", "Sindikata", "Posljednjeg upozorenja" ili "Opet u akciji" (film svakako spada među bolje takve uz prvu "Cijenu spasa" i posjeduje nekakvu osobnost zahvaljujući Evansu).

Šteta je i da redatelj nije više poradio na likovima i neurednom scenariju koji je krajnje formulaičan i lišen opipljive akcijske drame, iako je ona opstojala u priči o iskupljenju korumpiranog policajca Walkera (Hardy) nakon što odluči spasiti nevinog sina (Justin Cornwell) prljavog gradonačelnika Beaumonta (Forest Whitaker) od pokvarenih kolega i šefice kineske mafije (Yann Yann Yeo), majke ubijenog dilera uvjerene da je on kriv za njegovu smrt.

Gledajući "Havoc" uopće ne iznenađuje podatak da se film nadosnimavao i da je trebao proći čak četiri godine da doživi premijeru nakon okončanja produkcije. Ritam skače i pada u prvoj polovici, a Evansu treba gotovo punih sat vremena da postigne istinski akcijski momentum. Ipak, kad momentum bude postignut, od klub-scene do završnice u kolibi koja je svojevrsni "Evil Dead" u režiji Wooa, film potencira brutalnu adrenalinsku akciju rešetanja i šaketanja (ovdje je ipak malo više pucanja nego udaranja u odnosu na "The Raid").

Zahvalnog suradnika Evans je imao u glavnom glumcu koji je izborom umjetničkog imena Tom Hardy, po Willisovu liku iz akcijskog trilera "Smrtonosna zona", navijestio sklonost akciji. Hardy ima akcijsku muskulaturu postignutu za potrebe "Ratnika" i snimio je dosta scena akcije u karijeri (s naglaskom na blockbuster "Pobješnjeli Max: Divlja cesta"), ali nikad nešto ovako izrazito pucački i borilački nastrojeno (pogledajte njegova bacanja protivnika i na protivnike).

Od "Mad Maxa 4" naovamo, Hardy se počeo aktivno natjecati u brazilskom jiu-jitsuu, a iako su akcijske scene prilagođene robusnoj tjelesnosti glumca, njegova borilačka sprema vidljiva je u koreografiji kojom kao da baca rukavicu izazova Uwaisu. "Podzemlje" je Hardyjeva "Racija".

Radnja oko Božića

Zanimljivo je da se ”Havoc” odvija oko Božića, kao još jedan friški akcijski film ”Novocaine”.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. listopad 2025 03:29