StoryEditorOCM
Film & TVCINEMARK U KINU

‘Posrednik‘: Hvala što zovete relejnu službu

Piše Marko Njegić
3. rujna 2025. - 14:36

Relejna služba, odnosno servis za slanje poruka komunicira napetu radnju filma “Posrednik” (“Relay”) i samo podebljava “old school” prilaz žanru špijunskog/političkog/akcijskog trilera jučerašnjice od strane Davida MacKenzieja, redatelja poznatog po “Mladom Adamu”, “Osjetilima ljubavi” i “Sve ili ništa”.

“Posrednik” objedinjuje paranoidne špijunsko-političke trilere novohollywoodskih sedamdesetih/ranih osamdesetih kao što su “Prisluškivanje”, “Tri Kondorova dana”, “Ubojice i svjedoci”, “Detektiv Klute” i “Pucanj nije brisan” s trilerskim akcijama prožetim političkim implikacijama iz devedesetih poput “Državnog neprijatelja” i “Opasne šifre”.

FILM: Relay; špijunsko-politički akcijski triler; SAD, 2024. REŽIJA: David MacKenzie ULOGE: Riz Ahmed, Lily James DISTRIBUCIJA: Blitz OCJENA: *** ⅓

Nešto slično je 2008. pokušao napraviti “Oko sokolovo”, ali se isuviše zadovoljavao modernom blockbusterskom “nebo-sateliti” nabrijanošću u stilu Michaela Baya.

Iako “Relay” na kritičkom nišanu drži korporacije umjesto vlade, primjereno vremenu nastanka, film s “low tech” pristupom u inat visokoj tehnologiji izgleda kao da se mogao snimiti devedesetih na valu “Enemy Of The State” i samim time djeluje kao osvježenje na kinorepertoaru.

Svakako, priča je (isprve) vrlo intrigantna, kao i usamljeni titularni lik (glumi ga nanovo odlični Riz Ahmed; “Zvuk metala”), posrednik između zviždača i njihovih bivših poslodavaca, ugovarajući nagodbe između obje strane, što radi neslužbenim kanalima iz sjene unatoč sveopćem nadgledanju i ostaje anoniman koristeći u komunikaciji s klijentima relejnu službu za osobe s oštećenim sluhom ili govornim poremećajem, čija je privatnost zajamčena zakonom.

Njegova nova klijentica je Sarah Grant (uvijek rado viđena Lily James u nešto drukčijoj ulozi), zaposlenica biotehološke kompanije koja je stvorila novu sortu pšenice, otpornu na štetočine, za prodaju siromašnim zemljama, ali kad je ona otkrila da proizvod ima nuspojave i o tome obavijestila viši menadžment, počela su šikaniranja i zastrašivanja.

Komunikacija između posrednika i Sarah (“Pozivatelj je prekinuo, hvala što zovete relejnu službu”) prilično je tenzična i seli se u domenu tzv. igre mačke i miša diljem širokokutno izvrsno snimljenog New Yorka nakon što nju počnu nadgledati plaćenici korporacije (Sam Worthington i Willa Fitzgerald, oboje dobri), pokušavajući vratiti inkriminirajuće spise/dokumente s osjetljivim podacima da ne izađu u javnost i detektirati njegov identitet.

Interakcije postupno otkrivaju i romantičnu tenziju između posrednika i Sarah, ali MacKenzie previše demaskira lik zagonetnog introvertiranog posrednika i ulazi u njegov privatni svijet ne bi li ga humanizirao i gledatelja s njim bolje povezao, premda bi efektnije bilo da je ostao misteriozni samotni spartanac koji se voli prerušavati kao Val Kilmer u filmu “Svetac”.

Možda to ne bi bio toliki problem da nije (ne)iznenađujućeg preokreta u trećem činu koji razbija trilerski i emotivni momentum, dokidajući gotovo sve što je MacKenzie dostatno umješno gradio u prethodna dva, od poslovno-emotivnog odnosa glavnih likova nadalje.

Preokret retrospektivno remeti uvjerljivost svega prethodno viđenoga, potencirajući propuste iz pera debitantskog scenarista Justina Piaseckog koji u solidnoj akcijskoj završnici (koncertna dvorana, potjera po ulicama) poseže za lakim “deux ex machina” rješenjima. Gledatelj se u finalu osjeća malko prevarenim, ali dotad je sa stanovitim uzbuđenjem pratio zbivanja, zahvalan na povratku dragog žanra. Pozivatelj je prekinuo, hvala što zovete relejnu službu. 

Premijera na Torontu

Film je premijeru imao 2024. na festivalu u Torontu, da bi u kinodistribuciju iz nekog razloga krenuo gotovo punih godinu dana kasnije. 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. listopad 2025 06:56