StoryEditorOCM
Film & TVCINEMARK U KINU

‘Punku‘: STFF punk(u) živi vječno

Piše Marko Njegić
19. rujna 2025. - 23:14

"Konkurencijski program mora ostati neokaljan komercijalnim strujama", naglasio je u Marin Renić, novi direktor Split Film Festivala, nasljednik pokojnog Branka Karabatića. Renić je u intervjuu dodao i "Ne bih isključio to da će selekcija, pogotovo za konkurencijski program, biti još rigoroznija", uz priznanje kako se "ne može osporiti da ga je rad s Brankom definirao".

Sve prethodno izgovoreno ilustrira radikalni peruanski film "Punku" Juana Daniela Fernándeza Molera, jedan od najistaknutijih naslova jubilarnog 30. STFF-a. Karabatić bi bio ponosan: "Punku" je punokrvni STFF-ovac, rigorozan u eksperimentalnosti, baš kao što je to bio i Molerov prvijenac "Videofilija (i ostali internetski sindromi)" iz 2015. godine.

FILM: Punku; drama; Peru, 2025. REŽIJA: Juan Daniel Fernández Molero ULOGE: Maritza Kategari, Marcelo Quino OCJENA: ****

"Videophilia" je stigla u Split iz Rotterdama, gdje je ovjenčana glavnom nagradom festivala kojom se, zanimljivo, okitila i na STFF-u (u žiriju se nalazio i uvaženi kolega s HTV-a Dean Šoša). Tada je potpisnik ovih redaka o filmu zapisao da je "sinteza audiovizualnih elemenata svega viđenog na festivalu, ali i svijeta oko nas koji opako boluje od ‘internetskih sindroma‘, sastavljena od eksperimentalnog tripoidnog kolaža realnosti, videoigre, Facebooka i YouTubea, s dominantno pikseliziranom i rascjepkanom slikom. Je li stvarnost (loša) kopija filma i virtualnog svijeta ili obrnuto? Kliknite ovdje..."

Kao što je Split Film Festival 2015. bio prelomljen preko "Videofilije", tako bi se moglo reći i da je STFF 2025. prelomljen preko "Punku", premijerno prikazanog na Berlinaleu. Izvorni naslov filma znači "Portal" na domorodačkom kečuanskom jeziku, no dobro mu pristaje.

Jer nije isključeno da je Moler ciljao i na punk kao takav s obzirom da njeguje "punkerski" stav, definiran riječima "individualizam, pobuna protiv društvenih normi i ‘uradi sam‘ etika koja daje prioritet autentičnosti, osobnoj autonomiji i anti-establišmentskim uvjerenjima, što se često manifestira kao odbijanje ‘prodaje‘ mainstream kulturi".

Peruanac Moler navodno je radio gotovo punih deset godina na filmu kojim nanovo razbija konvencije po pitanju strukture, žanr(ov)a i estetike, režirajući daleko od tzv. srednje struje. Naracija filma je isprekidana i diskontinuirana, a slika se, zaslugom artističke rafiniranosti Molerova snimatelja Tenmyja Johana Carrasca Monzona, mijenja od kolorne do crno-bijele, od digitalne do 16-milimetarske, od TikTok videa do super osmice. 

Sam film je istovremeno socijalna drama i košmarno-snoliko iskustvo puno zarazne nedokučivosti, negdje između egzotične (nat)prirodne mistike Apichatponga Weerasethakula ("Ujak Boonmee prisjeća se svojih bivših života") i "mindfuck" poetike Davida Lyncha ("Izgubljena cesta", "Mulholland Drive"). Moler režira film kao da ponovno proživljava paralizu sna iz djetinjstva dok priča priču o mladoj domorodačkoj djevojci (Maritza Kategari kao Meshia) koja pronalazi dječaka Ivana (Marcelo Quino) u amazonskoj prašumi, nestalog prije dvije godine. Ivan ima gadnu infekciju oka i ona ga dovodi u bolnicu.

Tamo će mu oko biti izvađeno u operacijskom zahvatu, nakon čega on ne reagira na podražaje i većinski ima neke zbunjujuće vizije ili sanja noćne more, dok se Meshia prilagođava životu u gradu i prijavljuje na natjecanje za "Miss Mermaid", a radnja kao da se odvija na razmeđu portala koji spajaju realistično i nadnaravno. Naravno, tijekom 132-minutnog trajanja "Punku" zna imati praznog hoda, ponekad i može djelovati zamorno i samosvrhovito u nizanju sekvencija fragmentirane montaže bez (jasne) dramske funkcije za bolje (ne)razumijevanje radnje.

No, filmofili koji se prepuste Molerovoj logici i vizualnom jeziku bit će uvučeni u meditativni, povišeno senzorni svijet realističnog i mističnog, povijesnog, mitskog i modernog, tj. magičnog realizma, folklora, rituala i metafizike u kojem se nađe mjesta i za alegoriju na kolonizaciju, maske po mjeri horora osamdesetih i lutku iz "Igre lignje", ali i poziranje natjecateljica na izboru ljepote uz vodopad i fantastične kadrove visokih serpentina obavijenih maglom i oblacima.

"Ako odeš, odlaziš da se nikad ne vratiš", kaže jedan ženski lik privučen prašumom, govoreći možda i o privlačnosti filma. Simbolično je da je "Punku" prikazan u kinu "Karaman" baš na datum kad je bilo osam mjeseci od Lynchova odlaska. Lynchu bi se zasigurno svidio Molerov "punkerski" film, Karabatiću isto. Punk(u) živi vječno. 

Treće stanje uma

”To nije budnost, to nije spavanje, to je treće stanje uma. Mislim da je to Punku”, rekao je Molero i potvrdio da se ”koegzistencija više stvarnosti" ponavlja u njegovim filmovima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. listopad 2025 17:14