StoryEditorOCM
Film & TVMentori za pisanje

‘Razvan i Melissa stvore prostor u kojem je moguće ogoliti se‘: održano 8. izdanje scenarističke radionice Split Script

Piše KULTURA SD
16. listopada 2025. - 17:21

U Splitu u hotelu "Time" od 8. do 15. listopada održalo se osmo izdanje radionice "Split Script". Ova radionica, u organizaciji udruge "Metonimija", godinama ugošćuje vrhunske i perspektivne domaće i strane scenariste u šestodnevnom programu razvoja scenarija putem individualnog i grupnog rada s mentorima Melissom De Raaf i Razvanom Radulescuom.

U Hrvatskoj se HAVC-ovim poticanjem komplementarnih djelatnosti s rezidencijalnim radionicama i stručnih seminara (masterclassova) kontinuirano stvorila i povoljna klima za suradnje, koprodukcije i širenje vidika naših autora, koji su razmjenom znanja i novim iskustvima dobili novi uvid u vlastiti rad.

Polaznici ovogodišnjeg događanja – Marko Bičanić ("Reservations"), Helena Bodlović (kratkometražni "Ribica), Čejen Černić ("Maja je lagala") i Barbara Mattes ("Sjene") – na svojim projektima razrađuju radnju i likove, detektiraju moguće dramaturške probleme, raspisuju nove situacije, a u svemu im pomaže prijeko potrebna kritika i multiperspektivnost koju im nude kolege i mentori.

Radionica je od samog početka otvorena i besplatna za amatere, studente filmskih akademija, neafirmirane autore u sklopu potprograma "Split Shorts". Evo što su polaznici radionice rekli...

Kako ste čuli za radionicu?

Čejen Černić: Za radionicu sam prvi put čula prije nekoliko godina od svoje producentice Ankice Jurić Tilić.

Marko Bičanić: Za radionicu sam čuo od drugih kolega koji su sudjelovali na radionici prijašnjih godina, ali poziv na HAVC newsletteru bio je podsjetnik da se prijavim.

Helena Bodlović: Za radionicu sam čula još prije par godina preko poznanika. Nisam dosad bila na sličnoj radionici.

Barbara Mattes: Na web-stranici HAVC-a.

image

Radionica Razvana Radulescua

Jeste li bili na sličnim radionicama? Ako jeste, po čemu je radionica "Split Script" drukčija od onih na kojima ste bili?

Čejen Černić: Budući da sam prethodna dva filma snimala prema scenarijima koje su napisali drugi scenaristi, nisam imala potrebu ranije ići na scenarističke radionice, tako da je "Split Script" prva na kojoj sudjelujem i apsolutno sam sretna što mi je prvo iskustvo upravo ovakvo.

Marko Bičanić: Ovo mi je prvo iskustvo radionice koja je potpuno okrenuta scenarističkim pitanjima. Bio sam na par radionica na kojima se govorilo o radnjama filma, ali to je bilo više na razini sinopsisa i kratkih treatmenta, možda adekvatnije za raniji stadij razvoja ideje. Te su radionice također bile okrenute procesu pitchiranja, prezentiranja najbitnijeg, a kroz njih bismo dorađivali kratke treatmente ili bismo radili vježbe u kojima bismo si pojašnjavali što nas ustvari ključno zanima u vezi s projektom s kojim krećemo. Nije se ulazilo u dubinu i detalje da bi se razrješavala konkretna pitanja kao ovdje, ali to je normalno jer čini mi se da je ova radionica savršena stepenica nakon njih. Nakon što imamo odgovor na to što nas zanima, koja je srž projekta, ovdje se bavimo konkretnim pitanjima i odlazim spremniji za pisanje iduće ruke scenarija. Ako bih morao opisati ilustrativno, radionice na kojima sam bio do sada služile su mi kao kompas da osvijestim generalni smjer u kojem želim ići, a ova mi je radionica bila kao detaljan pregled topografske karte na kojoj osvještavam probleme terena i nalazim najbolji put dalje, korak po korak.

Helena Bodlović: Nisam dosad bila na sličnoj radionici.

Barbara Mattes: Ova radionica ističe se vrlo istančanim senzibilitetom mentorskog tima, iskrenim zanimanjem za teme iz regije, i to bez inače neizostavnog patroniziranja, te s fleksibilnom strukturom koja se prilagođava potrebama pojedinačnih projekata.

Kako biste opisali rad s Razvanom i Melissom?

Čejen Černić: Rad s Razvanom i Melissom vrlo je temeljit i konkretan, pri čemu oboje uspijevaju stvoriti osjećaj sigurnog prostora za najranjivije trenutke kreativnog procesa – što je meni osobno izuzetno važno. Zaista osjećam da s radionice odlazim ne samo s unaprijeđenom verzijom svoje filmske priče (po što sam primarno došla), nego i same sebe.

Marko Bičanić: Lako je predati povjerenje nekome za koga imaš osjećaj da ništa ne previdi. Jako su prisutni i detektiraju sve što im tekst nudi, a dobro je što svi savjeti koje oni nude uvijek vrlo logično i istinito otvore nove mogućnosti točno na tragu onoga što projekt već jest. Nikad nisam osjećao da su mi se nametala neka rješenja koja ne odgovaraju projektu koji želim raditi. Osim što postoji otvoren dijalog s mentorom i polaznikom, postoji i dijalog među mentorima, pa tako nije bilo trenutka gdje sam osjećao da smo zapeli, nego su se ideje i savjeti samo kotrljali jedno za drugim. Zato sam na kraju svake sesije odlazio maksimalno ispunjen, motiviran za rad dalje i s čistim pogledom na ono što ću iduće raditi.

Helena Bodlović: Rad s Razvanom i Melissom opisala bih kao intenzivno i produktivno razmišljanje te razvijanje svoje priče i scenarija za film, uz vodstvo dvoje divnih mentora.

Barbara Mattes: Intenzivno i iskreno. Radikalna pitanja i bolni rezovi, no nikad protiv vizije scenarista, nego naprotiv. Razvan i Melisa stvore siguran prostor u kojem je moguće ogoliti se i biti uistinu ranjiv.

image

Radionica Razvana Radulescua

Kako biste opisali rad s grupom scenarista na ovogodišnjem "Split Scriptu"?

Čejen Černić: Grupa za poželjeti. Jako otvorena i podržavajuća. Spremna postaviti pitanja i čuti mišljenja. Svi smo nekako iskreno navijali jedni za druge i veselili se međusobnim malim pobjedama. I vjerujem da ćemo se veseliti gledati filmove jedni drugih kad jednom budu snimljeni.

Marko Bičanić: Osim što smo se dobro osobno poklopili i lijepo razmjenjivali ideje čak mimo sesija, imam osjećaj da je činjenica da je ukupno četiri projekta pomoglo radu jer ni u jednom trenutku nije bilo zasićenja tuđim pričama dok se bavimo vlastitim nedoumicama. To se realno vrlo brzo dogodi na radionicama na kojima ima više od pet projekata. Također, bitno je imati ljude ovako na okupu, jer bliskost gradi kolegijalnost i otvara mogućnost da usputno dodatno prokomentiramo radove i dileme.

Helena Bodlović: Rad s grupom scenarista na ovogodišnjem "Split Scriptu" bio je jako ugodno i korisno iskustvo, a međusobnim komentiranjem i sagledavanjem radova uvijek smo dolazili do novih saznanja i rješenja za neki postojeći "problem".

Barbara Mattes: Podržavajući pristup, iskren i topao odnos. Slušali smo jedni druge, bilo da se radi o projektu ili pak o nekim privatnim i profesionalnim izazovima.

Je li radionica na koncu ispunila očekivanja? Ako jest, kome biste je preporučili?

Čejen Černić: Da, radionica je apsolutno ispunila očekivanja. Poprilično sam sigurna da mi je ovaj proces s Melissom i Razvanom skratio višemjesečno traganje za ključnim odgovorima. Zaista bih je preporučila svim kolegama koji žele istražiti potencijal svojih ideja. Mislim da je neprocjenjivo vrijedno iskustvo.

Marko Bičanić: Očekivao sam puno od radionice jer sam čuo svakakva pozitivna iskustva, a mogu zadovoljno reći da su velika očekivanja itekako ispunjena. Preporučio bih radionicu onima koji imaju scenarij u bilo kojem stadiju – od prve ruke sinopsisa ili treatmenta do kasnije verzije scenarija. Razvan i Melissa odlično savjetuju na svim razinama: strukturiranje scena i većih cjelina, motivacije likova, filozofske implikacije ideja, dijalozi, konkretni simboli koje smo odlučili koristiti itd.

Helena Bodlović: Radionica mi je ispunila sva očekivanja. Preporučila bih je svima koji pišu scenarije, neovisno o tome jesu li početnici ili iskusni profesionalci, jer smatram da tu svatko može napraviti veliki pomak sa svojim radom.

Barbara Mattes: Je, ispunila je sva očekivanja. Preporučila bih je doslovce svim scenaristima, neovisno o stupnju iskustva ili duljini projekta.

Kakvi su vam planovi za dalje (s projektom)?

Čejen Černić: Napisati scenarij kojim ću biti zadovoljna, proći kroz faze razvoja na HAVC-u, pronaći koproducente i snimiti dugometražni film.

Marko Bičanić: Pisanje nove ruke scenarija i prijava na idući stadij na HAVC-u. Želja je eventualno napraviti film, a nakon ove radionice i nove perspektive koju sam dobio, još više sam motiviran da se to zaista ostvari.

Helena Bodlović: Plan za moj projekt je da se ostvari kao gotov i snimljen film.

Barbara Mattes: Prijaviti se na razvoj scenarija na HAVC-ovu idućem roku u ožujku 2026.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. listopad 2025 15:40