Šampanjac i njegovu proizvodnju početkom 19. stoljeća zauvijek je revolucionizirala Francuskinja Barbe-Nicole Ponsardin Clicquot (1777. – 1866.). Barbe-Nicole se smatra jednom od najutjecajnijih Francuskinja u povijesti od Ivane Orleanske do Coco Chanel, pa nije iznenađenje da je o njoj snimljen film ”Udovica Clicquot” (”Widow Clicquot”/”La Veuve Clicquot”) koji je kod nas osvanuo na (HBO) Maxu i nekako prošao ispod radara.
”Udovica Clicquot” inspirirana je knjigom ”The Widow Clicquot: The Story Of a Champagne Empire and The Woman Who Ruled It” autorice Tilar J Mazzeo. Knjigu su scenaristički adaptirali Erin Dignam (”Submergence”, ”Land”) i Christopher Monger (devedesetih napisao i režirao kostimiranu romantičnu komediju ”Englez koji se popeo na brdo, a sišao s planine”).
Film je snimljen u Francuskoj kao međunarodna produkcija s hollywoodskom zvijezdom Haley Bennett (”Djevojka u vlaku”, ”Opsesija”, ”Sedam veličanstvenih”, ”Cyrano”) i u režiji Britanca Thomasa Nappera, asistenta režije na ”Ponosu i predrasudama” i ”Okajanju”.
Spomen filmova na kojima su radili Monger i Napper sugerira da bi ”Widow Clicquot” mogla koketirati s tradicionalnom kostimiranom povijesnom romansom nesretne ljubavne priče. I zaista, film to i jest. S jedne strane tragična romansa, s druge biografska feministička priča o poslovnoj ženi ispred svog vremena. U trajanju od svega 90 minuta, ”Udovica Clicquot” djeluje prekratko za jedan biografski film o utjecajnoj povijesnoj figuri.
No, Napper je ekonomično i mahom solidno izbalansirao romantične i osobne/poslovne crtice iz života protagonistice, nastojeći ne biti odveć konvencionalan u pristupu unatoč žanrovskoj tipologiji. Nedugo nakon uvodne sekvencije Francois Clicquot (Tom Sturridge) umire tako da je njegova romansa sa suprugom Barbe-Nicole sagledana u flešbekovima.
Isprve je on šarmantan i romantičan, nazivajući Barbe-Nicole svojom Emilie du Chatelet (matematičarka, filozofkinja i fizičarka, Voltaireova ljubav), ali postupno je njegovo ponašanje sve ekscentričnije (razgovarao s vinovim lozama) i psihički nestabilnije, zbog čega je ona bila primorana poslati njihovu kćer Clementine (Cecily Cleeve) daleko od imanja.
Kad je Francois umro, Barbe-Nicole je odlučila sama brinuti za vinove loze, no njegov otac Phillipe (Ben Miles) smatrao je da podcjenjuje što se zahtijeva od nje jer ”vino je vrlo težak poziv”. ”Znam, godinama sam u poljima”, ističe ona i Napper tretira njezinu odlučnost kao simbol pionirske feminističke pobune protiv patrijarhata (šampanjac kao ”predznak promjene”).
Sve je bilo protiv Barbe-Nicole, prepreke u vidu politike i društva nalazile su se na sve strane, ali ona ih je preskočila uz pomoć prodavača vina Louisa Bohnea (Sam Riley) prema kojemu je počela gajiti osjećaje, on prema njoj pogotovo, iako se nije preudala i ostala je udovica do kraja.
”Ako su Napoleonova embarga i dalje problem, želim ostati ispred njega. Zašto ne započeti trgovinu da ignorira ratove i postoji sama za sebe?”, skovala je Barbe-Nicole plan za distribuciju šampanjca diljem svijeta protiv konkurencije koja će ”monopolizirati tržište u Francuskoj ako nitko ne može prodavati u inozemstvu zbog Napoleonovih embarga protiv njegovih neprijatelja”.
Veliki uspjeh je doživjela u Rusiji; ”sad kad je Napoleon bačen na koljena cijela Rusija želi slaviti kraj rata pijući šampanjac”. Određenu minutažu dobila je i kreacija šampanjca. ”Zašto stvaramo? Da bismo mogli otkriti tajne nas samih. Želim da naš šampanjac ima strukturu, dubinu. Mora odražavati vašu eleganciju”, govori Barbe-Nicole u filmu posvećenom detaljima od proizvodnje pjenušca do barokne scenografije/kostimografije i brižno osvijetljene fotografije, ozvučene glazbom Brycea Dessnera iz sastava The National.
Poetična melankolija dominira u tekstu i slici, kao i žuti kolorit sukladno danas prepoznatljivoj etiketi šampanjca ”Veuve Clicquot” boje žumanjka, ali i žućkastom sjaju na poznatoj portretnoj slici Barbe-Nicole. Neke sekvencije su upečatljive, od čepova boca koji lete poput metaka kad se otmu ontroli u skladištu do rata na obzorju. Upečatljiva je i Bennett kao Clicquot, jednako ženstvena i snažna. Nazdravimo šampanjcem za Udovicu Clicquot.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....