StoryEditorOCM
Film & TVCINEMARK U KINU

‘Žene, luđaci i malo dobrih pedera‘: Strah i prijezir u Zagrebu

Piše Marko Njegić
10. listopada 2025. - 17:14

Izazovan, provokativan naslov krije jednako takav film. “Žene, luđaci i malo dobrih pedera” redatelja i scenarista Ivana Salaja (“Osmi povjerenik”) najžešći je hrvatski film posljednjih godina. Inspiriran istoimenim romanom pokojnog boemskog novinara, književnog kritičara, pisca i ratnog veterana s PTSP-om Roberta Roklicera (1970. – 2018.), koji je surađivao na scenariju za “Mrtve ribe” i glumio u “Živima i mrtvima” i ”Metastazama”, Salaj razbija modernu tuzemnu (i inozemnu) kinematografsku političku korektnost.

Ovo je nešto najbliže što je hrvatska kinematografija došla raskalašenosti jednog “Straha i prijezira u Las Vegasu”, samo bez tripoidnog, psihodeličnog delirija. Roklicer je više bio za cugu nego drogu. Bio je više domaći Charles Bukowski nego Hunter S. Thompson. A sudeći po filmu živio je kao da sutra ne postoji i pio do besvijesti sve živo, vino, viski, pelin i pivo koje “ne ostavlja mrlje od kave”, kako glasi naslov jednog od njegovih romana.

FILM: Žene, luđaci i malo dobrih pedera; drama; Hrvatska, 2025. REŽIJA: Ivan Salaj ULOGE: Filip Detelić, Živko Anočić DISTRIBUCIJA: Plavi mjesec OCJENA: **** 

“Život je prekratak da bi ga svaki čas mjerio mislima”, govori filmski Robert Roklicer (hrabra izvedba Filipa Detelića), “zajeban tip”, “lud na svoj način”, u rečenici koja otkriva njegovu i Salajevu spisateljsku poetiku, pomiješanu s govorom ulice namočenim alkoholom.

Priča prati četiri burna, pijana dana u njegovom prekratkom životu, bez minute triježnjenja. Robert je upravo dobio otkaz u dnevnim novinama, a dobit će i (ne nužno ovim redom) novi posao TV scenarista, picajzle, hepatitis B i šaku u glavu od najboljeg prijatelja Marina (Frano Mašković) zato što mu je mjerkao zgodnu suprugu Ines (Romina Tonković), kao što mjerka i Megi, 16-godišnju kći (Dora Dimić Rakar, otkriće) konobarice Anite (Ana Maras Harmander), jedne od njegove dvije ljubavnice (druga je Dana; Sanja Milardović).

“Doktor mi je prepisao djevojke na recept, ali ne daju mi u apoteci”, govori Robert koji se druži s bivšim urednikom Markovićem (Živko Anočić), TV novinarom Ninom (Franjo Dijak) i poduzetnikom/naizglednim homoseksualcem Darkom (Janko Popović Volarić).

 

Svakodnevlje glavnog lika na relaciji pojest – popit – poprčit Salaj snima bez pardona kao da citira naslov Roklicerova romana “Oprosti, a i ne moraš” i postiže životni crnohumorno-dramski ritam, sinkronizirajući fotografiju Slobodana Trninića (“Neka ostane među nama”, “Halimin put”, “F20”), montažu Tomislava Pavlica (“Comic Sans”, “Lada Kamenski”, “Svemu dođe kraj”) te glazbu Alena i Nenada Sinkauza (“Zvizdan”, “Proslava”, “Šlager”).

Dok protagonist živi od danas do sutra, radnja ga vodi od birtije do tinejdžerskog tuluma, gdje će, u sceni bez presedana unutar domaće kinematografije, mrtav-pijan upasti u WC i povraćati dok mlada darkerica (Klara Fiolić, još jedno otkriće) sjedi na WC školjci, a zatim je i poševiti.

Hodajući na samom rubu društva i dobrog ukusa, glavni lik je neviđen za pojmove hrvatskog filma, svojevrsni spoj Torrentea i Jamesa McAvoya iz “Filth”. Film je režiran kao karakterna studija na pola puta između unutarnjeg i vanjskog svijeta protagonista (“Zagreb je meni najljepši grad na svijetu, ali nigdje u svijetu nema toliko jebenih kretena koliko ih ima u njemu”).

Nadahnuti Salaj preko njega secira i kritizira raspadajuće posttranzicijsko društvo pokvarenog moralnog kompasa koje zaudara gore od pijanca, ali i u nekim trenucima (npr. razgovor s Danom) uspijeva pronaći tragove preostale ljudskosti. Vjerojatni hrvatski film godine. 

Roklicerova ostavština

Roklicer je objavio i "Underground", "Kako se ubiti", "O čemu pričaš", "Tamo gdje si ti, nema paukova", "Bez detalja, molim", "Žene, luđaci i malo dobrih pedera", a pojavio se i u TV serijama ”Mamutica”, ”Počivali u miru” i ”Zakon”.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. listopad 2025 15:34