U Hrvatskoj se ove godine obilježava jubilej 1100 godina Hrvatskog kraljevstva, krunidbe kralja Tomislava i početka Splitskih crkvenih sabora 925. godine, kada se u Splitu okupio vrh Crkve i Kraljevstva, na čelu s prvim hrvatskim kraljem Tomislavom. Iako se ne zna gdje i kada je točno okrunjen, Tomislav je titulu kralja nosio u trenutku ovog dobro dokumentiranog povijesnog događaja, tako da se tradicionalno ta godina uzima kao godina njegove krunidbe.
Splitska prvostolnica i Peristil pod njom, kao drevni svjedoci tih davnih događaja, bit će i poprište proslave obljetnice koju inicira Splitsko-dalmatinska župnija, a tom prigodom koncertna direkcija Hrvatski dom Split organizira spektakularni koncert Zagrebačke filharmonije na Peristilu, uz dirigentsko vodstvo maestra Ivana Josipa Skendera i četverolist sjajnih solista: Mariju Kuhar Šoša, Tereziju Kusanović, Domagoja Dorotića i Antu Jerkunicu. Pridružit će im se i Komorni zbor Ivana Filipovića uz zborovođu Gorana Jerkovića.
Peristilski spektakl se planira 25. svibnja, a glazbeni program u znaku je slavlja. Za početak blještava ‘Glazba za kraljevski vatromet‘ G.F. Händela, skladba nastala 1749. za proslavu kojim je obilježen završetak Rata za austrijsko nasljeđe, koja je vrlo brzo nakon prve izvedbe postala naširoko izvođeno djelo, prepoznatljivo po zvuku svojih sjajnih fanfara.
Potom pretklasična Simfonija br.3 L. Sorkočevića, te još jedno vrhunsko djelo slavljeničkog repertoara - ‘Krunidbena misa‘ W. A. Mozarta, napisana povodom krunidbe Franje II. za cara Svetog rimskog carstva u Salzburgu 1779. godine.
Na programu su i djelovi opere ‘Đerdan‘ J. Gotovca, najsjajnijeg predstavnika nacionalnog stila i hrvatske opere 20. stoljeća, te dva kratka orkestralna djela B. Berse, jednog od stupova hrvatske glazbe prve polovice 20. stoljeća: ‘ Idila‘ i ‘Capriccio-Scherzo‘.
Za kraj, ‘Aleluja‘ iz Händelova oratorija ‘Mesija‘, ulomak raskošnog višeglasja koji ostaje jednim od najizvođenijih slavljeničkih zborova cijele glazbene literature.
Produkcijski grandiozan projekt budući da će se pred 420 slušatelja u gledalištu na pozornici predstaviti čak 105 izvođača!
‘Jako sam zahvalna‘
- Vrlo rijetko se pruža prilika učestvovati u ovakvom koncertu, ako se izuzmu izvedbe Verdijevog ili Mozartovog ‘Requiema‘ sa zborom i orkestrom HNK i opera Splitskog ljeta – kaže nam ugledna splitska mezzosopranistica Terezija Kusanović koja sa još troje solista pjeva Mozartovu ‘Krunidbenu misu‘.
- A ‘Krundibenu misu‘ sam zadnji put pjevala, mislim 2008. godine, u konkatedrali sv. Petra sa kolegicom Boženom Svalinom i kolegom Ivicom Čikešom. Jako sam zahvalna da sam pozvana u projekt, raduje me što će biti izveden na Peristilu i uz tako jedan ugledni sastav kao što je Zagrebačka filharmonija koja radi sa eminentnim dirigentima i gostuje svuda po svijetu.
Sa dirigentom Ivanom Skenderom sam surađivala i imam vrlo pozitivna iskustva, on je jedan od boljih dirigenata srednje generacije i profesor je na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji – prisjeća se nagrađivana operna i koncertna pjevačica, prvakinja opere HNK Split i docentica solo pjevanja na Umjetničkoj akademiji u Splitu.
‘Sve je jako dobro sjelo‘
U Zagrebu su se održale dvije probe i "sve je jako dobro sjelo", kaže Terezija Kusanović.
- Zbor Ivan Filipović je amaterski zbor sa oko 40 članova, ali je vrlo pripremljen, zvuče "ko jedan". Dosta mojih kolega pjevača pjeva u tom zboru, pa bi mogla reći da je poluprofesionalan. Orkestar je – što reći - odličan, a o kolegama solistima ne treba puno govoriti.
Marija Kuhar Šoša je među boljim našim mladim sopranisticama, s njom sam surađivala u operi ‘Rigoletto‘ na Splitskom ljetu, pjevala je Gildu, bila je izvrsna. Otada imamo dobru suradnju, zajedničku energiju na sceni, a glasovi nam se jako lijepo slažu. Prošle godine smo u Sarajevu sa Sarajevskom filharmonijom imali jedan novogodišnji koncert i uvijek se veselim suradnji s njom.
Sa Domagojem Dorotićem sam višestruko surađivala, vrlo dobro se poznajemo, između ostalog i zbog toga što oboje dolazimo u Pražnice na Braču, odakle je rodom, pa se vidimo i u slbodnom vremenu. Tu je i naš proslavljeni bas Ante Jerkunica, vrlo lijepog sonornog glasa kojeg je užitak čuti pokraj sebe.
Bilo je veselje zajedno se okupiti, prvi dan smo se "ispipavali", s okrestrom, zborom i dirigentom, a drugi dan je već nekako štimalo, nije problem kad su profesionalci u pitanju. Imat ćemo još jednu zajedničku akustičnu probu na Peristlu uoči koncerta.
Velika je ovo produkcija, nije se još dogodilo, barem ne u Splitu, da se ova obljetnica obilježava na ovako grandiozan način. Dobro će sve to zvučati, nadam se samo da će nas poslužiti i vrijeme – priča mezzoopranistica.
Procvjetao koncertni život
Ova istaknuta pjevačica i pedagog smatra da je koncertni život u Splitu procvjetao otkada je otvorena koncertna dvorana:
- Dvoranu u Tončićevoj ulici glazbenici i pjevači su čekali ko blagoslov i divno je što se u njoj stalno nešto događa. Ne samo koncerti klasične glazbe, nego i jazza, klapa, zborova, filmskih produkcija... Naši studenti Glazbene akademije imaju veliku podršku pa u njoj pjevaju i sviraju diplomske radnje.
Sa svojom klasom tamo sam radila produkciju Puccinijeve opere ‘Gianni Schicchi‘, predstavu koja je već desetak puta gostovala u Hrvatskoj, a nedavno u Osijeku i Pečuhu. Studenti su pokazali, zahvaljujući Hrvatskom domu, da mogu napraviti dobru predstavu sa nevelikim novacima i s puno entuzijazma.
Sad smo u Godini Tijardovića i Gotovca, imamo novu predstavu ‘Avantura u Šangaju‘, čula sam izvrsne komentare i planiram otići pogledati... Divno mi je da se taj prostor koristi kao mjesto vrhunskih izvedbi ali i da ljudi već shvaćaju da tamo mogu poslušati vrlo različitu glazbu – komentira Terezija Kusanović.
Igra Dioklecijanovu majku
Inače, odmah po završetku ovog velikog glazbenog projekta, Terezija Kusijanović započinje rad na ulozi Dioklecijanove majke Trusile, za praizvedbu Tijardovićeve opere ‘Dioklecijan‘ koju će režirati Ivan Leo Lemo a dirigira maestro Hari Zlodre.
Potom planira nekoliko koncerata s programom pjesama španjolskih autora, a koncem kolovoza u pulskom se Narodnom kazalištu izvodi ‘Gianni Schicchi‘ sa splitskim studentima:
- Probe za ‘Dioklecijana‘ su već užurbane, a i moj koncertni raspored je dosta popunjen jer se publici jako svidio program španjolskih pjesama. Imam jako puno ponuda za taj koncert ali nisam ih sve prihvatila jer htjela bih i ja imati nešto od ljeta. Ima puno planova, ali - korak po korak.
Nekoć sam bila planinar i od njih sam naučila da je bolje ne gledati prem vrhu planine, nego gledati samo ispred sebe... i onda odjednom ugledaš vrh. I toga se držim u svom životu, korak po korak. I nadam se da ću ugledat vrh – vedro će Kusanović.
Pred njom je i period obaveza sa studentima svoje klase na Glazbenoj akademiji, za koje kaže da su redom izvrsni:
- Imamo sjajne mlade snage na Akademiji, ne samo pjevače, i u 25 godina koliko tek ima ta ustanova, napravilo se puno toga. Grad može biti ponosan na mlade snage koje dolaze. Neki i odlaze, ali svi se rado ovdje vraćaju, ipak je ovo najlipše misto na svitu! - smatra Terezija Kusanović.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....