Festival drame Marulićevi dani održat će se od 22. do 30. travnja a publika će imati priliku pogledati 13 predstava u konkurenciji za festivalske nagrade, te jednu van konkurencije posljednjeg dana festivala.
Festival 22. travnja otvara predstava splitskog HNK ‘Robi K./ Crvenkapa je mrtva‘, nastala prema kolumnama Viktora Ivančića, u kojima se kroz perspektivu devetogodišnjeg dječaka nemilosrdno secira i izruguje sva apsurdnost i neshvatljivost društva u kojem živimo, u kojem smo na neki način osuđeni na iscrpljujuće snalaženje.
Adaptacija koju zajednički potpisuju V. Ivančić, redatelj Kokan Mladenović i dramaturginja Karla Leko u suradnji s ansamblom predstave, vodi nas u Robijevu svakodnevicu koja nas istovremeno nasmijava i zastrašuje. Ovaj vječni devetogodišnjak, koji će u ovoj predstavi ipak dočekati svoj deseti rođendan, postavlja prava pitanja, u pogrešno vrijeme i nikada na njih ne dobiva odgovor.
Ulogu najdugovječnijeg hrvatskog, a valjda i svjetskog, trećaša, igra Stipe Jelaska, a u predstavi su i Goran Marković (tata), Petra Kovačić Botić (mama), Nenad Srdelić (dida sa Šolte), Katarina Romac (učiteljica Smilja), Donat Zeko (Dino), Stipe Radoja (Kane Šteta), Andrea Mladinić (Teica) i drugi.
U srijedu 23. travnja na rasporedu je ‘Čekajući Oresta‘ Lade Kaštelan prema motivima Sofoklove ‘Elektre‘, u režiji Livije Pandur i u izvedbi HNK Varaždin.
Vječno suprotstavljene – Klitemnestra i Elektra – majka i kći, u jednom od najvećih mogućih i najstrašnijih sukoba koji svijet pamti, pokušavaju se izboriti jedna s drugom, ostajući pri svojim principima. Bezvremenski triler, koji je za Elektrin rod započeo još otkad je njezin otac žrtvovao najstariju kćer za slavu i moć i tako pokrenuo krugove mržnje i destrukcije. Plaća li se za smrt, smrću? I ako je tako, da li onda uopće itko ima pravo ubiti? – samo su neka od pitanja koja progone glavne junakinje, tjerajući ih na jezive misli koje progovaraju iz njih.
Igraju Nina Violić, Dea Presečki, Filip Eldan, Nikša Eldan, Beti Lučić i Elizabeta Brodić.
Idućeg dana, 24. travnja na rasporedu su dvije predstave: u 18 sati u klubu Porat ‘Soft Skills‘ i u 20 i 15 sati na pozornici splitskog HNK ‘Smrt u Dubrovniku‘.
‘Soft skills‘, koprodukcija dvaju umjetničkih organizacija, zagrebačke Pierre Vally Teatar i riječke Kabinet, autorski je projekt Aleksandre Stojaković Olenjuk koja u suautorstvu sa svojim kolegama Jelenom Lopatić i Edijem Ćelićem, tematizira položaj glumca u nemilosrdnom kazališnom mehanizmu i čvrsto uspostavljenoj hijerarhiji.
- U okviru sve snažnijeg utjecaja društvenih mreža na ekonomiju, granica rada i intimnog polja je teško uočljiva. Ovom predstavom pokušat ćemo razotkriti mehanizme manipulacije sadržaja u izvedbenom i u javnom prostoru koji nam se plasiraju kao intimni te time ciljanu publiku obmanjuju nedostižnim idealima življenja, uzrokujući pritom veliki porast mentalnih poteškoća i osjećaja nedovoljnosti ili neuspješnosti kod korisnika društvenih mreža ili kod publike. Predstava istražuje fenomenologiju soft skillsa, self-marketinga, self brandinga, self-performancea te life-skillsa – kazala je, između ostalog, autorica Stojaković Olenjuk.
‘Smrt u Dubrovniku‘ u izvedbi crnogorskog Dramskog studija Prazan prostor i režiji Petra Pejakovića kazališna je predstava o napadu na Dubrovnik 1991. godine nastala iz osobnih i arhivskih materijala, a suočava se s prošlošću, istinom i zaboravom.
Utemeljena na svjedočanstvima sudionika događaja, na predstavi se kontinuirano i intenzivno radilo tri godine. Nastajala je kroz intervjue s više od trideset sudionika ratnih događanja iz svih krajeva Crne Gore i s nekolicinom iz Dubrovnika. Kroz proces kazališnih i društvenih radionica prošlo je nekoliko stotina mladih, sudionika događaja i umjetnika. Zapisi razgovora sa sudionicima tih ratnih zbivanja dio su teksta predstave.
Predstava predstavlja umjetnički pokušaj probijanja kulture šutnje, te hrabar i otvoren poziv na suočavanje s prošlošću, s istinom, ali i zaboravom. Igraju: Slaviša Grubiša, Emir Ćatović, Pavle Prelević, Miloš Kašćelan, Kristijan Blečić, Maša Božović.
‘Sokol ga nije volio‘, HNK u Osijeku u koprodukciji s GDK Gavella, je na programu festivala 25. travnja u HNK Split. U režiji Filipa Šovagovića i dramaturgiji Anje Šovagović Despot potresna je to priča o sudbinama ljudi jednog slavonskog sela gurnutog u ratni vrtlog, gdje prolazak kolona daje do znanja tko su trenutno oni koji kažnjavaju.
Kultni tekst Fabijana Šovagovića je priča koja se događa u trećoj godini Drugog svjetskog rata, kada kroz Ladimirevce marširaju različite kolone vojnika, te predstavlja i svojevrsno upozorenje i poziv na budnost. U predstavi igraju Ivan Ćaćić (seljak Šima), Sandra Lončarić (Staža, njegova žena), Dominik Karaula (sin Benoš), Mateja Tustanovski (njihova kći) i ostali.
U U Gradskom kazalištu lutaka 26. travnja u 18 sati lutkarska predstava za odrasle ‘Nije pas beštija‘, temeljena na tekstovima Miljenka Smoje ‘Pasje novelete‘.
U adaptaciji Marine Vujčić i režiji Gorana Golovka, pas Šarko postaje pripovjedač koji, zadržavajući svu Smojinu duhovitost, istovremeno okrutnu i punu neke autentične nježnosti, svjedoči o jednom vremenu, te na jedinstven i ironičan način progovara o gradu u kojem je živio, o ljudima koje je susretao i društvu koje ga je obilježilo.
Igraju Alin Antunović, Milana Buzolić, Andrea Majica, Ivan Medić, Branimir Rakić i Sanja Vidan.
Istog dana u 20 sati u HNK Split predstava ‘Things That Burn Easily‘, autorice i redateljice Vedrane Klepice, bavi se kazališnim istraživanjem ekološke realnosti, odnosno opasnostima i posljedicama globalnog zatopljenja koje se između ostalog opredmećuje u stravičnim iskustvima velikih, razarajućih požara.
Pokušavajući odgovoriti na pitanje u kojoj mjeri prirodne katastrofe dubinski odražavaju one ljudske, predstava na scenu dovodi troje protagonista u situaciji krize. Njihovi pokušaji da izgrade vlastite mehanizme preživljavanja, na površinu iznose neke temeljne, egzistencijalne sukobe, koji ostavljaju malo mjesta za utjehu i solidarnost.
U ovoj hrvatsko-portugalskoj koprodukciji igraju Vladimir Aleksić, Hrvojka Begović i Lea Jevtić.
‘Kad se zaljubljujemo‘ HNK Ivana pl. Zajca Rijeka, predstava u režiji Ivana Plazibata, na tekst Petre Pleše, 27. travnja u GKL Split, donosi priču o jednom nepredvidivom obiteljskom okupljanju.
Ovo je priča koja nam kroz jedno obiteljsko okupljanje istodobno govori o ljubavi, pravu na nju, ali i predrasudama toleranciji i mržnji. Projekt se bavi pitanjem postoji li za jedan dio populacije (60+) uopće pravo na novu ljubav, strast i novi početak. Naime, kao da je u kazalištu, a i time i društvu, za taj dio populacije ta mogućnost izbrisana, a time i zabranjena.
Igraju Olivera Baljak, Aleksandra Stojaković Olenjuk, Jelena Lopatić, Deni Sanković, Ana Marija Brđanović i Romina Tonković.
Na Sceni 55 idućeg dana, 28. travnja, u 18 sati ‘Jimmy Ćorak‘, predstava koja koristeći žanr vesterna pripovijeda arhetipsku priču o sinu i ocu, o njihovoj fizičkoj razdvojenosti, ali unutarnjoj neraskidivoj povezanosti, o paradoksalnim potrebama sina da se s ocem istovremeno poveže i od njega separira.
Istovremeno tragično i komično, ponekad čak i apsurdno Jimmyjevo nastojanje da dokaže sebi, ali i drugima da je najbolji revolveraš na svijetu, ili drugim riječima da može odrasti tek kada razriješi svoj odnos s ocem, dovest će u pitanje mnoge dječačke snove, te duboko prodrmati temelje onoga što volimo nazivati muškim svijetom. Projekt ‘Jimmy Ćorak‘ potpisuje troje autora – glumac Matija Čigir, redatelj Ivan Plazibat i dramaturginja Ivana Vuković a realizira ga UO Punctum u koprodukciji s Dubrovačkim ljetnim igrama, Kućom Klajn i KunstTeatrom.
Na pozornici splitskog HNK istog dana u 20 sati predstava ‘Nestajanje‘ HNK Zagreb, na ‘Držićem‘ nagrađeni tekst Tomislava Zajeca. Priča je to o suvremenoj obitelji koja naoko djeluje skladno, no ispod površine se naziru pukotine koje polako otkrivaju što se dogodilo u prošlosti.
Psihološka studija ljudskog mraka koja kroz priču o seksualnom zlostavljanju dječaka progovara o mehanizmima manipulacije, prešućivanja i opravdavanja, o onima koji te mehanizme podržavaju i onima koji pred njima ostaju bespomoćni.
Karlo (Krešimir Mikić), ugledni znanstvenik te uzoran suprug i otac, krije svoju pravu, predatorsku prirodu. Njegov krimen otkriva se preko odnosa s Markom (Marin Klišmanić), dječakom oštećena sluha, koji se polako pretvara u osobu koja nestaje.
U režiji Dore Ruždjak Podolski ova nas predstava suočava s nezaustavljivom erozijom koja je zahvatila sve razine društva u kojem živimo i polako nas gura u stanje nestajanja.
Također igraju Nina Violić (Vjera, Karlova žena), Iva Mihalić (Tea), Iva Jerković Oreški (Ana), Lana Barić (Alisa), Ksenija Marinković (baka, gazdarica, Katica) i ostali.
Iako je smještena u kontekst posljednjeg rata na ovim prostorima, predstava ‘Kućica za pse‘ – 29. travnja u u 18 sati na Sceni 55 – progovara o univerzalnim temama: nasilju, traumi, šutnji i hrabrosti. U režiji Romana Nikolića, te zajedničkoj dramaturgiji Dorotee Šušak i Romana Nikolića, bavi se istraživanjem vrlo teške i često prešućivane teme ratnih silovanja te propituje na koji način takva trauma istovremeno nepovratno pogađa one koji su je proživjeli, ali i generacije koje dolaze nakon njih.
U ‘Kućici za pse‘ Umjetničke organizacije Arterarij izvođači su Anita Matić Delić, Dušan Gojić, Jelena Graovac Lučev, Nikola Nedić i Davor Tarbuk.
U 20 sati istoga dana ‘64‘ Tene Štivičić, urbana je drama s elementima humora i bavi se izuzetno aktualnim problemom koji se sve češće pojavljuje u zapadnom društvu. Broj 64 je broj injekcija koje žena treba primiti kako bi uspjela začeti, 64 uboda kako bi možda postala majka, jer proces umjetne oplodnje često je vrlo neizvjestan i predstavlja ne samo fizički nego i psihički i emocionalni izazov.
Eva i Danijel su par koji želi dijete, ali u tome nisu uspješni. Oboje se približavaju četrdesetoj godini, zbog čega je vjerojatnost za uspješnu oplodnju sve manja, a uz to se još uvijek bore za materijalnu egzistenciju.
Predstava Slovenskog narodnog gledališća Nova Gorica izvodi se na slovenskom jeziku uz hrvatske titlove, a u predstavi u režiji Nine Šorak igraju Nika Rozman (Eva), Jure Kopušar (Danijel), Helena Peršuh (Evina majka), Radoš Bolčina (Danijelov otac), Urška Taufer (Evina prjateljica) i ostali.
Posljednjeg dana Festivala, 30. travnja predstava van konkurencije ‘Kraj svijeta u tri čina‘. Riječ je o projektu koji se bavi problemom različitih vrsta nasilja nad ženama u vrijeme lockdowna tijekom pandemije virusa COVID – 19 koja je paralizirala gotovo čitav svijet.
Omnibus predstava u tri čina nastaje prema tekstovima ‘Pod suknjom‘ Kristine Kegljen, ‘Aktivistice‘ Katje Gorečan i ‘Svijet zaslužuje kraj svijeta‘ Tijane Grumić. Sva tri teksta imaju snažan feministički i autorski pristup zadanoj temi iskustva nasilja nad ženama u pandemiji, stvarajući uzbudljiv univerzum značenjski bogat ženskim faktima i artefaktima, a aktivan u otporu neoliberalnom kapitalizmu i patrijarhatu.
Nastala u koprodukciji Zagrebačkog kazališta mladih, slovenskog Festivala Borštnikovo srečanje – SNG Maribor i Beogradskog dramskog pozorišta, predstavu je režirala Selma Spahić, a dramaturgiju potpisuje Ivana Vuković.
Igraju Katarina Bistrović Darvaš i Anđela Ramljak (‘Pod suknjom‘), Petja Golec Horvat, Nina Kuclar Stiković, Rina Pleterek, Barbara Polajnar, Milena Pučnik, Špela Setničar i Gaja Višnar (‘Aktivistice‘), te Iva Ilinčić, Mirjana Karanović, Milica Stefanović i Bojana Stojković (‘Svijet zaslužuje kraj svijeta‘).
Svaku večer na festivalu ‘Marulićevi dani‘ nakon završetka predstava slijede ‘Razgovori i refleksije‘ u kafiću Talog u podrumu splitskog HNK.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....