StoryEditorOCM
KazališteFestival drame

Veliki vodič kroz Marulićeve dane: ovo je sve što trebate znati o predstavama za kojima u Splitu uvijek vlada jagma

Piše Jasenka Leskur
20. travnja 2025. - 23:31

Festival drame Marulićevi dani održat će se od 22. do 30. travnja a publika će imati priliku pogledati 13 predstava u konkurenciji za festivalske nagrade, te jednu van konkurencije posljednjeg dana festivala.

Festival 22. travnja otvara predstava splitskog HNK ‘Robi K./ Crvenkapa je mrtva‘, nastala prema kolumnama Viktora Ivančića, u kojima se kroz perspektivu devetogodišnjeg dječaka nemilosrdno secira i izruguje sva apsurdnost i neshvatljivost društva u kojem živimo, u kojem smo na neki način osuđeni na iscrpljujuće snalaženje.

image

Robi K - Crvenkapa je mrtva 

Milan Sabic/

Adaptacija koju zajednički potpisuju V. Ivančić, redatelj Kokan Mladenović i dramaturginja Karla Leko u suradnji s ansamblom predstave, vodi nas u Robijevu svakodnevicu koja nas istovremeno nasmijava i zastrašuje. Ovaj vječni devetogodišnjak, koji će u ovoj predstavi ipak dočekati svoj deseti rođendan, postavlja prava pitanja, u pogrešno vrijeme i nikada na njih ne dobiva odgovor.

Ulogu najdugovječnijeg hrvatskog, a valjda i svjetskog, trećaša, igra Stipe Jelaska, a u predstavi su i Goran Marković (tata), Petra Kovačić Botić (mama), Nenad Srdelić (dida sa Šolte), Katarina Romac (učiteljica Smilja), Donat Zeko (Dino), Stipe Radoja (Kane Šteta), Andrea Mladinić (Teica) i drugi.

U srijedu 23. travnja na rasporedu je ‘Čekajući Oresta‘ Lade Kaštelan prema motivima Sofoklove ‘Elektre‘, u režiji Livije Pandur i u izvedbi HNK Varaždin.

Vječno suprotstavljene – Klitemnestra i Elektra – majka i kći, u jednom od najvećih mogućih i najstrašnijih sukoba koji svijet pamti, pokušavaju se izboriti jedna s drugom, ostajući pri svojim principima. Bezvremenski triler, koji je za Elektrin rod započeo još otkad je njezin otac žrtvovao najstariju kćer za slavu i moć i tako pokrenuo krugove mržnje i destrukcije. Plaća li se za smrt, smrću? I ako je tako, da li onda uopće itko ima pravo ubiti? – samo su neka od pitanja koja progone glavne junakinje, tjerajući ih na jezive misli koje progovaraju iz njih.

Igraju Nina Violić, Dea Presečki, Filip Eldan, Nikša Eldan, Beti Lučić i Elizabeta Brodić.

Idućeg dana, 24. travnja na rasporedu su dvije predstave: u 18 sati u klubu Porat ‘Soft Skills‘ i u 20 i 15 sati na pozornici splitskog HNK ‘Smrt u Dubrovniku‘.

‘Soft skills‘, koprodukcija dvaju umjetničkih organizacija, zagrebačke Pierre Vally Teatar i riječke Kabinet, autorski je projekt Aleksandre Stojaković Olenjuk koja u suautorstvu sa svojim kolegama Jelenom Lopatić i Edijem Ćelićem, tematizira položaj glumca u nemilosrdnom kazališnom mehanizmu i čvrsto uspostavljenoj hijerarhiji.

- U okviru sve snažnijeg utjecaja društvenih mreža na ekonomiju, granica rada i intimnog polja je teško uočljiva. Ovom predstavom pokušat ćemo razotkriti mehanizme manipulacije sadržaja u izvedbenom i u javnom prostoru koji nam se plasiraju kao intimni te time ciljanu publiku obmanjuju nedostižnim idealima življenja, uzrokujući pritom veliki porast mentalnih poteškoća i osjećaja nedovoljnosti ili neuspješnosti kod korisnika društvenih mreža ili kod publike. Predstava istražuje fenomenologiju soft skillsa, self-marketinga, self brandinga, self-performancea te life-skillsa – kazala je, između ostalog, autorica Stojaković Olenjuk.

‘Smrt u Dubrovniku‘ u izvedbi crnogorskog Dramskog studija Prazan prostor i režiji Petra Pejakovića kazališna je predstava o napadu na Dubrovnik 1991. godine nastala iz osobnih i arhivskih materijala, a suočava se s prošlošću, istinom i zaboravom.

image

Smrt u Dubrovniku

Krsto Vulovic/

Utemeljena na svjedočanstvima sudionika događaja, na predstavi se kontinuirano i intenzivno radilo tri godine. Nastajala je kroz intervjue s više od trideset sudionika ratnih događanja iz svih krajeva Crne Gore i s nekolicinom iz Dubrovnika. Kroz proces kazališnih i društvenih radionica prošlo je nekoliko stotina mladih, sudionika događaja i umjetnika. Zapisi razgovora sa sudionicima tih ratnih zbivanja dio su teksta predstave.

Predstava predstavlja umjetnički pokušaj probijanja kulture šutnje, te hrabar i otvoren poziv na suočavanje s prošlošću, s istinom, ali i zaboravom.  Igraju: Slaviša Grubiša, Emir Ćatović, Pavle Prelević, Miloš Kašćelan, Kristijan Blečić, Maša Božović.

‘Sokol ga nije volio‘, HNK u Osijeku u koprodukciji s GDK Gavella, je na programu festivala 25. travnja u HNK Split. U režiji Filipa Šovagovića i dramaturgiji Anje Šovagović Despot potresna je to priča o sudbinama ljudi jednog slavonskog sela gurnutog u ratni vrtlog, gdje prolazak kolona daje do znanja tko su trenutno oni koji kažnjavaju.

Kultni tekst Fabijana Šovagovića je priča koja se događa u trećoj godini Drugog svjetskog rata, kada kroz Ladimirevce marširaju različite kolone vojnika, te predstavlja i svojevrsno upozorenje i poziv na budnost. U predstavi igraju Ivan Ćaćić (seljak Šima), Sandra Lončarić (Staža, njegova žena), Dominik Karaula (sin Benoš), Mateja Tustanovski (njihova kći) i ostali.

U U Gradskom kazalištu lutaka 26. travnja u 18 sati lutkarska predstava za odrasle ‘Nije pas beštija‘, temeljena na tekstovima Miljenka Smoje ‘Pasje novelete‘.

U adaptaciji Marine Vujčić i režiji Gorana Golovka, pas Šarko postaje pripovjedač koji, zadržavajući svu Smojinu duhovitost, istovremeno okrutnu i punu neke autentične nježnosti, svjedoči o jednom vremenu,  te na jedinstven i ironičan način progovara o gradu u kojem je živio, o ljudima koje je susretao i društvu koje ga je obilježilo.

Igraju Alin Antunović, Milana Buzolić, Andrea Majica, Ivan Medić, Branimir Rakić i Sanja Vidan.

image

Things that burn easily 

Jelena Jankovic\rwww.jelenajanko/

Istog dana u 20 sati u HNK Split predstava ‘Things That Burn Easily‘, autorice i redateljice Vedrane Klepice, bavi se kazališnim istraživanjem ekološke realnosti, odnosno opasnostima i posljedicama globalnog zatopljenja koje se između ostalog opredmećuje u stravičnim iskustvima velikih, razarajućih požara.

Pokušavajući odgovoriti na pitanje u kojoj mjeri prirodne katastrofe dubinski odražavaju one ljudske, predstava na scenu dovodi troje protagonista u situaciji krize. Njihovi pokušaji da izgrade vlastite mehanizme preživljavanja, na površinu iznose neke temeljne, egzistencijalne sukobe, koji ostavljaju malo mjesta za utjehu i solidarnost.

U ovoj hrvatsko-portugalskoj koprodukciji igraju Vladimir Aleksić, Hrvojka Begović i Lea Jevtić.

‘Kad se zaljubljujemo‘ HNK Ivana pl. Zajca Rijeka, predstava u režiji Ivana Plazibata, na tekst Petre Pleše, 27. travnja u GKL Split, donosi priču o jednom nepredvidivom obiteljskom okupljanju.

image

Kad se zaljubljujemo

Drazen Sokcevic/

Ovo je priča koja nam kroz jedno obiteljsko okupljanje istodobno govori o ljubavi, pravu na nju, ali i predrasudama toleranciji i mržnji. Projekt se bavi pitanjem postoji li za jedan dio populacije (60+) uopće pravo na novu ljubav, strast i novi početak. Naime, kao da je u kazalištu, a i time i društvu, za taj dio populacije ta mogućnost izbrisana, a time i zabranjena.

Igraju Olivera Baljak, Aleksandra Stojaković Olenjuk, Jelena Lopatić, Deni Sanković, Ana Marija Brđanović i Romina Tonković.

Na Sceni 55 idućeg dana, 28. travnja, u 18 sati ‘Jimmy Ćorak‘, predstava koja koristeći žanr vesterna pripovijeda arhetipsku priču o sinu i ocu, o njihovoj fizičkoj razdvojenosti, ali unutarnjoj neraskidivoj povezanosti, o paradoksalnim potrebama sina da se s ocem istovremeno poveže i od njega separira.

Istovremeno tragično i komično, ponekad čak i apsurdno Jimmyjevo nastojanje da dokaže sebi, ali i drugima da je najbolji revolveraš na svijetu, ili drugim riječima da može odrasti tek kada razriješi svoj odnos s ocem, dovest će u pitanje mnoge dječačke snove, te duboko prodrmati temelje onoga što volimo nazivati muškim svijetom. Projekt ‘Jimmy Ćorak‘ potpisuje troje autora – glumac Matija Čigir, redatelj Ivan Plazibat i dramaturginja Ivana Vuković a realizira ga UO Punctum u koprodukciji s Dubrovačkim ljetnim igrama, Kućom Klajn i KunstTeatrom.

Na pozornici splitskog HNK istog dana u 20 sati predstava ‘Nestajanje‘ HNK Zagreb, na ‘Držićem‘ nagrađeni tekst Tomislava Zajeca. Priča je to o suvremenoj obitelji koja naoko djeluje skladno, no ispod površine se naziru pukotine koje polako otkrivaju što se dogodilo u prošlosti.

image

Nestajanje 

Psihološka studija ljudskog mraka koja kroz priču o seksualnom zlostavljanju dječaka progovara o mehanizmima manipulacije, prešućivanja i opravdavanja, o onima koji te mehanizme podržavaju i onima koji pred njima ostaju bespomoćni.

Karlo (Krešimir Mikić), ugledni znanstvenik te uzoran suprug i otac, krije svoju pravu, predatorsku prirodu. Njegov krimen otkriva se preko odnosa s Markom (Marin Klišmanić), dječakom oštećena sluha, koji se polako pretvara u osobu koja nestaje.

U režiji Dore Ruždjak Podolski ova nas predstava suočava s nezaustavljivom erozijom koja je zahvatila sve razine društva u kojem živimo i polako nas gura u stanje nestajanja.

Također igraju Nina Violić (Vjera, Karlova žena), Iva Mihalić (Tea), Iva Jerković Oreški (Ana), Lana Barić (Alisa), Ksenija Marinković (baka, gazdarica, Katica) i ostali.

Iako je smještena u kontekst posljednjeg rata na ovim prostorima, predstava ‘Kućica za pse‘ – 29. travnja u u 18 sati na Sceni 55 – progovara o univerzalnim temama: nasilju, traumi, šutnji i hrabrosti. U režiji Romana Nikolića, te zajedničkoj dramaturgiji Dorotee Šušak i Romana Nikolića, bavi se istraživanjem vrlo teške i često prešućivane teme ratnih silovanja te propituje na koji način takva trauma istovremeno nepovratno pogađa one koji su je proživjeli, ali i generacije koje dolaze nakon njih.

image

Kucica za pse

U ‘Kućici za pse‘ Umjetničke organizacije Arterarij izvođači su Anita Matić Delić, Dušan Gojić, Jelena Graovac Lučev, Nikola Nedić i Davor Tarbuk.

U 20 sati istoga dana ‘64‘ Tene Štivičić, urbana je drama s elementima humora i bavi se izuzetno aktualnim problemom koji se sve češće pojavljuje u zapadnom društvu. Broj 64 je broj injekcija koje žena treba primiti kako bi uspjela začeti, 64 uboda kako bi možda postala majka, jer proces umjetne oplodnje često je vrlo neizvjestan i predstavlja ne samo fizički nego i psihički i emocionalni izazov.

Eva i Danijel su par koji želi dijete, ali u tome nisu uspješni. Oboje se približavaju četrdesetoj godini, zbog čega je vjerojatnost za uspješnu oplodnju sve manja, a uz to se još uvijek bore za materijalnu egzistenciju.

Predstava Slovenskog narodnog gledališća Nova Gorica izvodi se na slovenskom jeziku uz hrvatske titlove, a u predstavi u režiji Nine Šorak igraju Nika Rozman (Eva), Jure Kopušar (Danijel), Helena Peršuh (Evina majka), Radoš Bolčina (Danijelov otac), Urška Taufer (Evina prjateljica) i ostali.

Posljednjeg dana Festivala, 30. travnja predstava van konkurencije ‘Kraj svijeta u tri čina‘.  Riječ je o projektu koji se bavi problemom različitih vrsta nasilja nad ženama u vrijeme lockdowna tijekom pandemije virusa COVID – 19 koja je paralizirala gotovo čitav svijet.

image

Kraj svijeta u tri cina 

Omnibus predstava u tri čina nastaje prema tekstovima ‘Pod suknjom‘ Kristine Kegljen, ‘Aktivistice‘ Katje Gorečan i ‘Svijet zaslužuje kraj svijeta‘ Tijane Grumić. Sva tri teksta imaju snažan feministički i autorski pristup zadanoj temi iskustva nasilja nad ženama u pandemiji, stvarajući uzbudljiv univerzum značenjski bogat ženskim faktima i artefaktima, a aktivan u otporu neoliberalnom kapitalizmu i patrijarhatu.

Nastala u koprodukciji Zagrebačkog kazališta mladih, slovenskog Festivala Borštnikovo srečanje – SNG Maribor i Beogradskog dramskog pozorišta, predstavu je režirala Selma Spahić, a dramaturgiju potpisuje Ivana Vuković.

Igraju Katarina Bistrović Darvaš i Anđela Ramljak (‘Pod suknjom‘), Petja Golec Horvat, Nina Kuclar Stiković, Rina Pleterek, Barbara Polajnar, Milena Pučnik, Špela Setničar i Gaja Višnar (‘Aktivistice‘), te Iva Ilinčić, Mirjana Karanović, Milica Stefanović i Bojana Stojković (‘Svijet zaslužuje kraj svijeta‘).

Svaku večer na festivalu ‘Marulićevi dani‘ nakon završetka predstava slijede ‘Razgovori i refleksije‘ u kafiću  Talog u podrumu splitskog HNK.

Koncerti, predavanja, edukativne šetnje

Manifestacija Marulićevi dani, uz festival drame i selekciju najboljih hrvatskih kazališnih uprizorenja prošle godine, ima svoj popratni program i to vrlo bogat. Tijekom desetak dana u Splitu će se, osim gostovanja glumaca iz raznih kazališta, održati niz programa koji podsjećaju na oca hrvatske književnosti ali i renesansno vrijeme u kojem je živio. Osim predstavljanja knjiga, bit će glazbe, radionica, razgledavnja - za sve dobne skupine Splićana.

Marulićevi dani prvog dana, 22. travnja službeno započinju svečanim otvaranjem u Zavodu HAZU i pozdravnim govorima Marka Trogrlića, predstavnika Književnog kruga Split i Kažimira Hraste, predstavnika Zavoda HAZU u Splitu. Slijedi proglašenje dobitnika nagrade Dana hrvatske knjige – Judita, Davidias i Slavić i književni recital ‘Hrvatski pjesnici u Marulićevu Splitu‘.

Program se nastavlja na Trgu braće Radić, gdje će se održati recitacija ‘Za reći rič pravu!‘ te položiti lovorov vijenac na spomenik Marka Marulića. Nakon toga slijedi sveta misa i polaganje vijenca na Marulićev grob uz prigodnu riječ Danke Radić  iz Društva prijatelja kulturne baštine Split.

Istog dana u knjižnici ‘Dalmatina‘ splitska udruga KURS organizira tribinu „Writers in Residence Marko Marulić”, u sklopu kojeg omogućuje inozemnim umjetnicima – prije svega piscima, ali i prevoditeljima i vizualnim umjetnicima – da se predstave lokalnoj publici u programu Disku(r)sija, u kojem se osim inozemnih predstavljaju i domaći autori i autorice, kao vid međunarodnog kulturnog povezivanja.

U knjižnici Filozofskog fakulteta održat će se poetsko-edukativni susret profesora, studenata i ljubitelja poezije u povodu obilježavanja 100 godina od smrti pjesnika A.B. Šimića ‘Čovječe, pazi da ne ideš malen ispod zvijezda‘.

A i nešto mobilno, osim što je besplatno – u 11 sati na Voćnom trgu započinje edukativna šetnja po jezgri Splita za sve ljubitelje splitske povijesti i književnosti ‘Moj brat Marko‘. Gorana Gita Galić, licencirani vodič, će tijekom šetnje igrati ulogu sestre Marka Marulića te kroz zanimljive priče i likove pružiti uvid u život i doba Marka Marulića. Šetači će imati priliku doživjeti atmosferu i duh prošlih vremena te saznati više o Splitu u doba renesanse. Šetnja će se ponoviti 24., 25., i 26. travnja.

Dan poslije, 23. travnja započinje dvodnevni Međunarodni znastveni skup Colloquium Marulianum XXXV u Zavodu HAZU.

U kavani Luxor se predstavlja zbornik ‘ Nagrada Marin Držić. Hrvatska drama 2024.‘ sa šest dramskih djela nagrađenih na natječaju Ministarstva kulture za 2024. godinu.Također se čita prvonagrađeni tekst Dore Šustić ‘Pičman‘.

Od 23. do 25. travnja održava se radionica ‘Od libra do libreta‘ mag. Anastazije Komljenović.

U središnjoj knjižnici GKMM radionica i predstava za djecu ‘Marulić za početnike‘.

Tijekom jutra na terasi hotela Cornaro program ‘Bez reflektora – umjetnički espresso‘ za protagonste festivala Marulićevi dani i publiku koja želi čuti kako izgleda život kazališnih umjetnika.

U prostorima Književnog kruga kroatistička tekstološka radionica voditeljice Sanje Vulić, a potom latinistička tekstološka radionica voditeljia Nives Pantar i Luke Šopa.

U Staroj gradskoj vijećnici predstavljanje Četiri sveska Marka Marulića u ediciji ‘Stoljeća hrvatske književnosti‘.

Dana 24. travnja Staroj gradskoj vijećnici je predstavljanje knjige I. Mršića ‘Sloge ljubvene‘, F.J.J. Galveza ‘Od Marula do Marune‘, a u popodnevnim satima u ‘Marulianumu‘ tesktološke radionice za studente iz Zadra, Rijeke, Zagreba i Splita.

U foyeru HNK – predavanje i koncert ‘Izgubljeno blago: Rabadanov libeto kroz Tijardovićevu viziju‘. Predavanje Marijane Komljenović Tijardović, umjetničke savjetnice na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, uz dr.sc. Vlatka Smiljanića s Fakulteta hrvatskih studija u Zagrebu o libretu manje poznate opere ‘Marko Polo‘. Potom koncert na kojem će sopranistica Nika Kožar i pijanistica Marijana Komljenović izvesti arije iz opere ‘Marko Polo‘ te popularnih opereta ‘Mala Floramy‘ i ‘Spli‘ski akvarel‘. Uz to, Trio Marko Polo izvest će izbor iz Tijardovićeve instrumentalne baštine.

Tradicionalna, 27. po redu pjesnička smotra mladih Splitsko dalmatinske županije na čakavskom govoru ‘Ča-more-judi‘ održava se 25. travnja u Nečujmu na Šolti, gdje će se položiti vijenac na kuću u kojoj je Marulić boravio. OŠ Grohote, u suradnji sa HNK Split i područnom knjižnicom u Grohotama, ovom manifestacijom potiče pisano stvaralaštvo na čakavskom govoru te ukazuje na potrebu za njegovim očuvanjem.

U Dioklecijanovim podrumima 26. travnja u podne održat će koncert renesansne glazbe kvarteta Bozzotti ‘U glazbi s Marulićem‘.

Od 26. travnja do 1. svibnja u HNK se održava radionica dramskog pisanja dramatičara, romanopisca i scenarista Tomislava Zajeca, sedmerostrukog dobitnika nagrade za novi dramski tekst ‘Marin Držić‘, dobitnika Nagrade hrvatskog glumišta te dvostrukog dobitnika nagrade ‘Marul‘, a zaposlen je kao profesor na ADU u Zagrebu.

Dana 28. travnja planira se edukativna šetnja za polaznike tečaja hrvatskog jezika Centra Zlatna vrata ‘Marulićevi tragovi u gradu‘, a 29. travnja za polaznike Sveučilišta za treću životnu dob.

I konačno, 30. travnja kviz natjecanje u kafiću Talog u HNK, ‘Marul kod Marija‘ u 22 sata.

 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. listopad 2025 11:45