U predvorju splitskoga HNK-a održana je press-konferencija glede premijere “Chopiniane”, romantičnoga baleta, i “Valpurgine noći”, baletne jednočinke nastale prema baletnoj sceni iz Gounodove opere “Faust”, koja je djelomice nadahnuta Goetheovim spjevom “Faust”, književnim klasikom njemačkoga romantizma.
Vicko Bilandžić čestitao je svojoj supruzi Irini Čaban Bilandžić na dobivanju statusa nacionalne prvakinje, jedine osobe u splitskome HNK-u s takvim formalnim statusom, te je ujedno istaknuo i velik trud glede odabira prikladne lokacije za izvedbu “Chopiniane” i “Valpurgine noći”.
Kako je već rečeno i objavljeno, zbog oštećenja prostora marjanskih Bena nakon jake oluje u Splitu, najavljene izvedbe održat će se u dvorištu Osnovne škole “Spinut”, koje je odabrano, kako je rekao Bilandžić, zbog toga što uokolo ima zelenila, što ima dovoljno prostora te stoga što omogućuje izvedbu u pristojnom krugu unutar grada, a istodobno je najavio i da će zbog tih dobrih odlika ta lokacija biti i sljedeće godine korištena za izvedbu drugih djela tijekom 72. Splitskoga ljeta.
Bez likova i fabule
Anastasia Matvienko, jedna od najistaknutijih ukrajinskih balerina svoga naraštaja te koreografkinja “Chopiniane”, potom se obratila na engleskom, istaknuvši kako je iskustvo rada na ovom baletu bilo zanimljivo, ali i složeno te da iziskuje veliku odgovornost, s obzirom na to da je riječ o jednom baletnom klasiku. Također, istaknula je da je djelo i jednostavno i ne toliko jednostavno, jer lakoću pokreta koje baletani moraju svladati nije odveć lako postići.
Irina Čaban Bilandžić objasnila je da “Chopiniana” nema ni likove ni fabulu, ali da ima romantičnu nježnu koreografiju, te da je svaki pokret u savršenom skladu s glazbom koja stvara jednu osobitu, živu sliku na sceni, jedno snovito ozračje, što daje tom djelu poseban čar. Upravo to ozračje snovite nježnosti, ostvareno i glazbom i koreografijom, temeljna je odrednica ovoga djela.
Na postizanju skladnosti između glazbe i koreografije zahvale su otišle dirigentu Mihailu Sinkeviču, koji nije bio osobno nazočan na presici, no za kojega je rečeno da je pokazao osobito razumijevanje za koreografiju, koju je umio uskladiti s glazbom. “Chopiniana” je, inače, romantični balet, praizveden godine 1908., koji je koreografirao Mihail Fokin na odabrane glasovirske skladbe Frédérica Chopina te ovo djelo “odiše poetičnom vizijom prošlih doba i romantičnih silfida”, a danas se smatra klasikom ranoga 20. stoljeća.
Nadahnuto njemačkim mitom
Glede izvedbe “Valpurgine noći”, koju je francuski skladatelj Charles Gounod dodao 1869. u svoju operu “Faust”, držeći se onodobne prakse pariške opere koja je iziskivala balet u operama, nekoliko je riječi rekla Eva Karpilovska, jedna od bakantica u djelu, koja je istaknula da je djelo vrlo zanimljivo, puno raznih likova, kao što su vještice i bog vina Bakho, što ne iznenađuje s obzirom na to da je djelo nadahnuto njemačkim mitom o vještičjem sijelu na planini Brocken.
To je djelo sredinom prošloga stoljeća koreograf Leonid Lavrovski preobrazio u baletnu jednočinku, također lišenu, poput “Chopiniane”, bilo kakve narativne radnje, ali “ispunjenu izražajnim potencijalom”, stvarajući “atmosferu svečanosti i ekstaze”.
Koreografiju ovoga djela potpisuje Denis Matvienko, ukrajinski baletni plesač, umjetnički ravnatelj Baleta splitskoga HNK-a od veljače ove godine te jedini plesač na svijetu s četiri “Grand Prix” nagrade.
Matvienko je kazao da je riječ o baletnom klasiku, naglasivši da nije lako postići skokove i korake koji moraju imati određeni privid lakoće, te je ujedno pohvalio Anastasiju Matvienko, svoju suprugu, koja je pokazala veliko znanje kada je riječ o “Chopiniani”, s obzirom na njezinu bogatu izvođačku karijeru, koja splitskom gledateljstvu donosi jednu novu, osvježenu interpretaciju jednoga od najliričnijih djela baletne literature.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....