StoryEditorOCM
Ostalosplit format

Čarobni prizori u Fotoklubu Split: večeras se otvara uzbudljiva izložba, za vikend možete besplatno učiti od majstora

Piše MOZAIK SD
14. studenog 2025. - 14:22

Vikend pred nama donosi pravu ‘feštu‘ od fotografije u Fotoklubu Split. Večeras, 14. studenog u 19 sati, izložbom finalista i proglašenjem pobjednika otvara se peto izdanje festivala fotografije Split Format, nakon čega subota, nedjelja i ponedjeljak donose cjelodnevni program. Naći će se tu doista za svakoga ponešto, ali ono što nam je posebno privuklo pažnju jest ultra bogat radionički dio programa.

Odmah u subotu program festivala nastavlja se radionicom ‘Split Raw by Belgrade Raw‘, a polaznici će kroz individualne i grupne vježbe istraživati priče o Splitu – poruke i slike, situacije i mogućnosti – od galerijskog zida do stranica fotoknjige. Za potrebe radionice potrebno je donijeti između 15 i 25 otisnutih fotografija Splita. Tema se može shvatiti široko, kao osobna definicija grada. Preporučuje se ispis na nešto debljem papiru (najmanje 200 g, mat), pri čemu dulja stranica fotografije treba biti 12 cm.

Maja u Fotoklubu, Srđan na Sustipanu

U nedjelju ujutro Maja Prgomet održat će radionicu camere obscure, primitivne fotografske tehnike fotografiranja ‘kutijom‘. Polaznici radionice upoznat će se s povijesnim, tehničkim i umjetničkim aspektima fotografije te će kroz praktičan rad razviti vlastitu kreativnost i umjetnički izražaj u izradi baštinskih svjetlopisa. Radionica je namijenjena za polaznike/ce starije od 16 godina.

U nedjelju popodne, na Sustipanu, splitski fotograf Srđan Tutić vodit će radionicu ‘Lightpaintinga‘, odnosno crtanja svjetlom. Polaznici radionice trebaju imati stativ i fotoaparat koji može snimati ekspozicije dulje od 30 sekundi.

Radionički dio programa zaključit će se radionicom cijanotipije ‘Otisci grada u plavom‘ pod vodstvom Kristiana Nakića. U uvodnom dijelu radionice osvrnut ćemo se na povijest i temelje ovog procesa, nakon čega slijedi praktični dio u foto-laboratoriju – svaki će sudionik samostalno izraditi vlastiti cijanotipijski otisak na platnenoj torbi.

Motivi su odabrani iz povijesnih razglednica Splita, starih i više od stoljeća, iz vremena Austro-Ugarske, kada je cijanotipija uistinu služila svojoj izvornoj svrsi. Uz stečeno znanje i iskustvo rada s jednim od najstarijih fotografskih postupaka, sudionici će sa sobom ponijeti i jedinstvenu uspomenu, unikatnu platnenu torbu s vlastitim cijanotipijskim otiskom Splita. Radionica je namijenjena odraslima i djeci starijoj od 16 godina.

Besplatno je, treba se prijaviti

Sudjelovanje na svim radionicama je besplatno, ali su prijave obavezne na [email protected], jer je broj mjesta ograničen.

Osim prijava za radionice, otvorene su i prijave za još jedan edukativni foto safari đir pod vodstvom Gabrijele Terze. Edukativni đir ‘Što to tamo piše?‘ otkrit će nam povijest i sadašnjost brojnih natpisa i znakova na Dioklecijanovoj palači. Često prolazimo pokraj njih bez da uočimo sve te skrivene detalje, a svaki natpis, svaki znak, nosi sa sobom tragove prošlosti. Koliko ste puta prošli pokraj nekog natpisa (na hrvatskom, latinskom, francuskom, katalonskom jeziku...) i zapitali se što to tamo piše?

Sudjelovanje na foto safariju je također besplatno, ali su, kao i za radionice, prijave obvezne.

Peto izdanje Split Format realizirano je uz financijsku podršku Ministarstva kulture i medija RH, Grada Split, Splitsko-dalmatinske županije, Turističke zajednice Splitsko-dalmatinske županije, Turističke zajednice grada Splita, Županijske lučke uprave i Split Parkinga te uz medijsku potporu DalmacijaDanas, split.com.hr i Splitski Info.

Svi finalisti

Ove godine tema natječaja, kao i krovna tema Split Formata jest baština, a stručni žiri u sastavu – Bella Rupena (kustosica i povjesničarka umjetnosti, voditeljica Arhiva Tošo Dabac), Světlana Malina (kustosica i umjetnička direktorica festivala Fotograf Zone u Pragu), Cosimo Pastore (talijanski fotograf i vizualni umjetnik), Eleni Albarosa (talijanska fotografkinja i antropologinja) te Ana Žanko (predsjednica Fotokluba Split, predsjednica stručnog žirija, kustosica i povjesničarka umjetnosti), odlučivao je između pristiglih 38 prijava iz pet zemalja svijeta.

Specifičnost natječaja krije se u tome što fotografi/kinje prijavljuju cikluse od 10 do 15 fotografija koji moraju biti konceptualno razrađeni, uobličeni te komunicirati temu natječaja u duhu storytellinga. Drugim riječima, traži se vještina pričanja priče kroz medij fotografije.

Međunarodna konkurencija

U ozbiljnoj međunarodnoj konkurenciji svojim su se radovima izdvojili i u finale prošli – talijanska fotografkinja Alice Zorzin s izvanredno meditativnom serijom ‘Sve počinje kišom iglica‘ i pričom o krajoliku koji nestaje te o ekološkom i identitetskom gubitku koji generira nove oblike pripadanja, grčki fotograf Ilias Kleftaras koji donosi priču sela Olympos na grčkom otoku Karpathosu, a bavi se živom tradicijom – načinom na koji se običaji, rituali i kolektivna sjećanja pretaču u suvremeni identitet zajednice.

Čak dva člana Fotokluba Mostar završili su u finalu – Marijo Maduna i Marin Margeta, s tim da je Margeta i na prošlogodišnjem izdanje festivala osvojio drugu nagradu, pa će biti zanimljivo vidjeti što donosi ova godina.

Madunina serija ‘Tiha svjedočanstva mora‘, tehnički i vizualno izvanredno dojmljiva, ali i iznimno zahtjevna serija, donosi nam neobične prizore jadranskog podmorja u kojem olupine povijesnih vozila imaju novu ulogu kao dijelovi živog morskog ekosustava.

Margeta je pak temu baštine obradio kroz dokumentarnu seriju fotografija koja prati život romske zajednice i pazarni dan jer kako ističe, Romi su baštinici kulture svijeta – čuvari sjećanja, ritma i pokreta koji nas sve podsjeća da je svijet jedno veliko putovanje. Njihova baština jest njihov odnos prema svijetu – sloboda kretanja, duboko poštovanje spram prirode i vještina da se iz malo stvori mnogo.

Posljednji finalist je labinski fotograf Rajan Milošević i njegova serija ‘Čekići‘. Krajnje minimalističkom, gotovo pa apstraktnom serijom fotografija, autor dokumentira labinski Spomenik rudaru borcu (rad Quintina Bassanija i Berislava Iskre) koji je izgrađen 80ih i komemorira rudarsko nasljeđe i radničku povijest grada.

Prikazane strukture spomenika definirane oštrim sjenama, fotografijama daju efekt grafizma, a kod promatrača evociraju nepredvidivost netom iskopanog komada karbona.

Predsjednica Fotokluba Split i predsjednica stručnog žirija Ana Žanko istaknula je da izbor pobjedničkih serija nije bio nimalo lagan zadatak jer je stiglo doista puno kvalitetnih prijava.

"Nagrađene serije istaknule su se autentičnim pristupom temi, osjetljivošću prema kontekstu te izvanrednom vještinom da priču transponiraju u medij fotografije i kroz vizualni narativ otvore prostor promišljanja o čovjeku i njegovu odnosu prema svijetu", istaknula je Žanko.

 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. studeni 2025 09:48