Izložbom "Tu sam da čuvam mjesto od drugoga umjetnika", koja se otvara u petak u Kiosku SC-a, Kristijan Popović okupira i čuva taj izlagački prostor kako bi si osigurao mjesto na umjetničkoj sceni, propitujući pritom prirodu umjetnosti, pasivnosti, autoriteta i ulogu umjetnika.
Studentski centar u Zagrebu privremeno će tom izložbom dobiti čuvara na istočnom ulazu, no on neće osigurati prostor samog SC-a, već ‘čuva mjesto od drugoga‘. "Stavlja se u ulogu čuvara i istražuje povezanost umjetnika i izlagačkog prostora s čuvarom i prostorom čuvarske kućice, ali i sličnosti umjetničkog i čuvarskog zanimanja", stoji u najavi.
Po riječima Marte Agičić, Popović radi site-specific instalaciju i pretvara Kiosk u čuvarsku kućicu, oprema ju nadzornim kamerama i alarmom, na sebe stavlja čuvarsko odijelo i ograđuje se od pogleda izvana i zaključava u Kiosk, čime privatizira izlagački prostor.
"Taj čin simbolički predstavlja poziciju mladog umjetnika koji se zadržava između želje za opstankom na umjetničkoj sceni i neizbježnim ograničenjima koja ona donosi. Popović kroz performativno čuvanje izlagačkog prostora osim što si osigurava honorar galerijskog čuvara, stvara i čuvarsku heterotropiju, odnosno prostor koji prema Foucaultu iskrivljuje društveni poredak", ustvrdila je u predgovoru.
Kako je objasnila, autor, referirajući se na Mladena Stilinovića te njegovu "Pohvalu lijenosti" povlači paralele između sebe kao umjetnika i mnogih čuvara koji zbog svoje pasivnosti bivaju prisiljeni na marginalizaciju, no ipak zadržavaju određenu autonomiju unutar institucija u kojima rade. U ovom kontekstu čuvar postaje simbol otpora, a njegova pasivnost svojevrsna strategija.
Agičić kaže kako Popović svojim istraživanjem u kojem nastavlja dokumentirati čuvarske kućice i intervjuirati pojedine čuvare, otvara prostor za promišljanje o statusu umjetnika, hijerarhijama izložbenog prostora i strategijama preživljavanja na umjetničkoj sceni.
"Kroz performans čuvanja vlastitog izložbenog prostora, Popović pokreće širi dijalog o tome kako umjetnici, baš kao i čuvari, manevriraju između osobne slobode, marginalizacije i institucionalnih zahtjeva, razmatrajući granicu između prilagodbe i otpora", zaključila je.
Kristijan Popović (1998. Zagreb) student je prve godine diplomskog studija na Odsjeku za kiparstvo Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu, a od 2018. aktivan je u raznim kazališnim i filmskim scenografskim projektima. Do sada je imao jednu samostalnu izložbu u projektu „Šalji dalje” u Laubi u Zagrebu te je sudjelovao na brojnim skupnim izložbama.
Dobitnik je Rektorove nagrade za veliki timski znanstveni i umjetnički rad za opere „Životinjska farma” (2021/22.) i „Amfitrion” (2022/23). Osvojio je treće mjesto na Nagradi za mlade umjetnike Ivan Kožarić MSU-a te prvu nagradu žirija na natječaju Starter Prize na Kraljevskoj akademiji likovnih umjetnosti u Antwerpenu. Prošle godine dobio je pohvalu summa cum laude Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu.
Njegova izložba je otvorena do 5. travnja i promatra se izvana, kroz staklene površine Kioska.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....