StoryEditorOCM
SlikarstvoKristijan Popović

Neobičan potez hrvatskog umjetnika, čuvat će vlastitu izložbu od ‘konkurenata‘ kao i svoje mjesto na likovnoj sceni

Piše hina
28. ožujka 2025. - 12:12
Izložba Kristijana Popovića ‘Tu sam da čuvam mjesto od drugoga umjetnika‘ otvara u petak u Kiosku SC-a u Zagrebu (ilustracija)Nera Šimić/Cropix

Izložbom "Tu sam da čuvam mjesto od drugoga umjetnika", koja se otvara u petak u Kiosku SC-a, Kristijan Popović okupira i čuva taj izlagački prostor kako bi si osigurao mjesto na umjetničkoj sceni, propitujući pritom prirodu umjetnosti, pasivnosti, autoriteta i ulogu umjetnika.

Studentski centar u Zagrebu privremeno će tom izložbom dobiti čuvara na istočnom ulazu, no on neće osigurati prostor samog SC-a, već ‘čuva mjesto od drugoga‘. "Stavlja se u ulogu čuvara i istražuje povezanost umjetnika i izlagačkog prostora s čuvarom i prostorom čuvarske kućice, ali i sličnosti umjetničkog i čuvarskog zanimanja", stoji u najavi.

Po riječima Marte Agičić, Popović radi site-specific instalaciju i pretvara Kiosk u čuvarsku kućicu, oprema ju nadzornim kamerama i alarmom, na sebe stavlja čuvarsko odijelo i ograđuje se od pogleda izvana i zaključava u Kiosk, čime privatizira izlagački prostor.

"Taj čin simbolički predstavlja poziciju mladog umjetnika koji se zadržava između želje za opstankom na umjetničkoj sceni i neizbježnim ograničenjima koja ona donosi. Popović kroz performativno čuvanje izlagačkog prostora osim što si osigurava honorar galerijskog čuvara, stvara i čuvarsku heterotropiju, odnosno prostor koji prema Foucaultu iskrivljuje društveni poredak", ustvrdila je u predgovoru.

Kako je objasnila, autor, referirajući se na Mladena Stilinovića te njegovu "Pohvalu lijenosti" povlači paralele između sebe kao umjetnika i mnogih čuvara koji zbog svoje pasivnosti bivaju prisiljeni na marginalizaciju, no ipak zadržavaju određenu autonomiju unutar institucija u kojima rade. U ovom kontekstu čuvar postaje simbol otpora, a njegova pasivnost svojevrsna strategija.

image

Popovićeva izložba referira se na ‘Pohvalu lijenosti‘ Mladena Stilinovića
 

Tea Cimaš/Cropix

Agičić kaže kako Popović svojim istraživanjem u kojem nastavlja dokumentirati čuvarske kućice i intervjuirati pojedine čuvare, otvara prostor za promišljanje o statusu umjetnika, hijerarhijama izložbenog prostora i strategijama preživljavanja na umjetničkoj sceni.

"Kroz performans čuvanja vlastitog izložbenog prostora, Popović pokreće širi dijalog o tome kako umjetnici, baš kao i čuvari, manevriraju između osobne slobode, marginalizacije i institucionalnih zahtjeva, razmatrajući granicu između prilagodbe i otpora", zaključila je.

Kristijan Popović (1998. Zagreb) student je prve godine diplomskog studija na Odsjeku za kiparstvo Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu, a od 2018. aktivan je u raznim kazališnim i filmskim scenografskim projektima. Do sada je imao jednu samostalnu izložbu u projektu „Šalji dalje” u Laubi u Zagrebu te je sudjelovao na brojnim skupnim izložbama.

Dobitnik je Rektorove nagrade za veliki timski znanstveni i umjetnički rad za opere „Životinjska farma” (2021/22.) i „Amfitrion” (2022/23). Osvojio je treće mjesto na Nagradi za mlade umjetnike Ivan Kožarić MSU-a te prvu nagradu žirija na natječaju Starter Prize na Kraljevskoj akademiji likovnih umjetnosti u Antwerpenu. Prošle godine dobio je pohvalu summa cum laude Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu.

Njegova izložba je otvorena do 5. travnja i promatra se izvana, kroz staklene površine Kioska.

image

U kontekstu izložbe čuvar postaje simbol otpora, a njegova pasivnost svojevrsna strategija, piše Marta Agičić (ilustracija)

Damir Krajač/Cropix

 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. listopad 2025 01:21