Hrvatska i Italija intenziviraju kulturne veze. Nakon izložbe glasovitoga talijanskog slikara Alberta Di Fabija prije dva mjeseca u splitskoj Palači Milesi, jučer je splitski umjetnik Branko Modic otvorio izložbu u Rimu.
Modiceva izložba u Studiju DFB, koju je organizirala, kao i Di Fabijevu u Splitu, mlada kustosica i povjesničarka umjetnosti Anamarija Runtić, prvo je međunarodno predstavljanje toga splitskog umjetnika, a bit će otvorena do 9. 1. 2026., te će se njom nesumnjivo potvrditi da hrvatsko-talijanske kulturne nisu ni trenutačne ni jednosmjerne, već da vrijednih kulturno-umjetničkih ostvaraja ima s obiju strana Jadrana, koje takoreći više ne razdvaja, već spaja dvije stare sredozemne nacije s višestoljetnim vezama i doticajima.
‘Život poslije života‘
Izložba „Život poslije života“ istražuje teme metamorfoze, osobnih granica i duhovne snage, pozivajući gledatelja na introspekciju te prepoznavanje ljepote u prolaznosti.
Riječ je o slikama koje su nastale iz unutarnje borbe u samome autoru koji je, nakon što mu je bila dijagnosticirana ozbiljna bolest, u umjetnosti vidio prigodu da da izraza svojem unutarnjem stanju, ali i da pronađe oslobođenje, ističe u svojoj trojezičnoj hrvatsko-talijansko-engleskoj monografiji o Modicevoj izložbi kustosica Runtić.
Time je autor još jednom posvjedočio o snazi ljudskoga duha koji može stvarati čak i u najtežim uvjetima i okolnosti. Stoga, njegove slike i nisu puka metafora, već stvarnost u kojoj je autor otkrio svoj drugi život, ne pristavši na pasivnost. One nose, kako se izrazila u monografiji kustosica Runtić, i tišinu i prkos.
Svakodnevica i anđeli
Motivi na slikama jesu ljudi i prizori iz svakodnevice, ali i anđeli u nesvakidašnjim prikazima, istodobno odražavajući stvarni svijet, no noseći također i jednu simboličku dimenziju. Time je autor, ističe Runtić, pokazao da čak i u običnom trenutku ljudske svakodnevice može postojati transcendencija, jednako kao što čovjek u osobnoj krizi može pronaći novu snagu.
Modiceve slike svjedoče o sposobnosti da se iz prolaznosti i banalnosti svakodnevnoga života izvuče trajna ljepota i smisao, stoji u monografiji. U slikama ima dakako i utjecaja autorova okružja iz kojega je proizišao, a to je stara splitska četvrt Varoš, koju Modic opisuje kao „raj na zemlji“ te koja je oblikovala njegov vizualni i emotivni senzibilitet.
U svojim radovima Modic koristi isključivo ulje, kojom tehnikom postiže dubinu, teksturi i toplinu koja je osobitost njegova opusa. Njegova izložba u Rimu naglašava „proces preobrazbe, otkrivajući kako suočavanje s vlastitom prolaznošću i ograničenjima može postati izvor nove kreativnosti, a iskustvo patnje iskra koja stvara trajnu ljepotu“, piše Anamarija Runtić.
Nadahnjujući poziv
U tom smislu, sam naslov izložbe nije puki naslov, već je to nadahnjujući poziv gledatelju da promatranjem i osjetilnim doživljajem slika prepozna i vlastite mogućnosti preobrazbe te da u svakodnevici uspije otkriti slojeve ljepote i smisla koji nadilaze ono što je vidljivo tek na prvi pogled.
U suvremenome svijetu užurbanosti i površnosti, ova je izložba, dakle, dobar poticaj da zastanemo i produbimo svoj pogled na svijet, a time i svoje shvaćanje svijeta i života uopće. Izložba u Rimu predstavlja vrhunac jednoga Modićeva stvaralačkoga ciklusa te važan korak prema međunarodnome pozicioniranju našega splitskog umjetnika. Time se otvara novo poglavlje njegova rada, no ujedno se potvrđuje da hrvatska suvremena umjetnost ima snažan i prepoznatljiv glas u europskome kulturnom prostoru.
Europska publika
„Iznimno smo zadovoljni s otvaranjem izložbe ‘Život poslije života‘. Sretna sam što su Modiceve slike dobile priliku da budu prepoznate od strane europske publike s obzirom na to da su na izložbu došli posjetitelji iz različitih država. Ova je izložba pokazala kako je hrvatska umjetnička scena vrlo razvijena i ukorak sa suvremenom umjetnošću na europskoj i na svjetskoj razini.
Sretna sam također što je ovo samo početak suradnje između dviju država na jadranskoj obali i drago mi je što će Hrvati imati priliku u budućnosti upoznati se s ostalim značajnim umjetnicima iz inozemstva, ali i da će se europska scena upoznati s hrvatskim suvremenim umjetnicima. Ovaj događaj bio je dodatno poseban s obzirom na to da smo uljepšali kulturne dane u Rimu, u razdoblju Došašća i na kraju jubilarne 2025. godine“, rekla nam je iz Rima kustosica Runtić.
Otvorenje izložbe okupilo je predstavnike Grada Splita i Splitsko-dalmatinske županije, čime je ovome međunarodnom kulturnom događaju iskazana jasna institucionalna podrška.
Splitska podrška
Okupljenima se uvodnim riječima obratila kustosica Anamarija Runtić, potom pročelnik za kulturu Splitsko-dalmatinske županije Željko Primorac, kao i umjetnik Branko Modic, a izložbu je naposljetku svečano otvorila dogradonačelnica Splita Matea Dorčić.
Svečanost otvorenja svojim su dolaskom uveličali i rektor Papinskoga hrvatskog zavoda svetog Jeronima don Marko Đurin, gvardijan fra Miljenko Šteko s Papinskog sveučilišta „Antonianum“ te Tea Zupičić iz veleposlanstva Republike Hrvatske pri Svetoj Stolici.
Otvorenje je dodatno obogaćeno glazbenim nastupom klape „Praska“ koja je izvela dvije skladbe i prepoznatljivim sredozemnim zvukom dala poseban ton cijelome događaju. Klapa će danas nastupiti i u crkvi svetoga Jeronima na adventskom koncertu Folklornoga ansambla „Jedinstvo“.
Veliki broj posjetitelja
Modiceva izložba privukla je jako velik broj posjetitelja te su u Rim pristigli mnogobrojni gosti iz Splita koji su željeli pružiti potporu našem slikaru na njegovu prvom međunarodnom predstavljanju, a velik odaziv rimske publike dodatno je potvrdio snažan interes mjesne kulturne scene.
Organizacija izložbe u Rimu nedvojbeno potvrđuje relevantnost i dugoročnu vrijednost suradnje između hrvatskih i talijanskih ustanova. Riječ je, dakako, o promišljenoj inicijativi koja povezuje Grad Split, Splitsko-dalmatinsku županiju, Grad Rim i regiju Lazio te neovisne kustoske i umjetničke činitelje.
Ovakvi projekti nesumnjivo povećavaju vidljivost suvremene hrvatske umjetnosti, osnažuju kulturnu diplomaciju te stvaraju čvrste temelje za buduće suradnje i međunarodne razmjene, istaknuli su organizatori ove hvalevrijedne izložbe koja utrla put ka boljim, većim i jačim hrvatsko-talijanskim kulturnim vezama, od kojih obje strane mogu imati samo koristi.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....