StoryEditorOCM

Tisuće Hrvata ovisno je o njihovim uslugama, a mnogi nisu ni skužili što su počeli naplaćivati: ‘Ovo je za budale...‘

Piše mozaik sd
2. lipnja 2025. - 07:51

Sjećate li se kako su prije desetak godina brojne pizzerije i restorani imali svoju dostavu koja se nije naplaćivala? Tempi pasati. Korona je sve promijenila i učinila nas gotovanima koji su naviknuli sve naručivati preko mobitela, čak i pizzu iz pizzerije u susjedstvu do koje je 5 minuta hoda.

Wolt i Glovo dostavljači preplavili su gradove, a usluga dostave koja je u startu bila skoro pa besplatna mic po mic je rasla, najprije kunu po kunu, sad euro po euro.  

No, čini se kako su sad u platformama za dostavu malo pretjerali u izmišlanju novih i novih naknada.

- Neka uvedu i idiot fee za sve one koji ce i dalje to koristiti - piše jedan Hrvat na Redditu komentirajući naknade Wolta.

Naime, Wolt je, izgleda, počeo naplaćivati 50 centi (skoro četiri kune!) za vrećice uz naknadu za usluge, a to je izazvalo pravu pobunu. Mnogi su kazali kako će izbrisati aplikaciju i ubuduće sami ići u trgovinu i restoran po hranu. Jeftinije je, a zdravo je i prošetati malo.

- Sve je uvijek divno i krasno na početku. I Bolt i Wolt i Uber i onda kad se ekipa navikne na to počnu samo dodavat raznorazne naknade i dizat cijene. Vrijeme je za neku novu konkurenciju da ih malo smiri

- Pa da, sve su platforme u početku jeftine i odlične zato što im je cilj tebe pridobiti tebe kao korisnika, a jednom kada te imaju mogu raditi što žele jer znaju da nećeš pronaći nikakvu alternativu.

Taj proces ima i službeni naziv—enshittification (izraz koji je skovao tehnološki autor Cory Doctorow kako bi opisao postupno, ali neizbježno pogoršanje kvalitete digitalnih platformi zbog profitne pohlepe i poslovnih modela koji forsiraju oglašavanje i monetizaciju korisnika. Platforma počinje privlačiti korisnike nudeći im korisnički orijentirano iskustvo: besplatne usluge, brz pristup informacijama, kvalitetan sadržaj. Kad se skupi dovoljno korisnika, platforma počne iskorištavati dobavljače prisiljavajući ih na plaćanje za veću vidljivost. Na kraju, platforma žrtvuje i korisnike i dobavljače kako bi maksimalizirala vlastiti profit – preplavljujući sustav oglasima, algoritamski skrivajući sadržaj, uvodeći plaćene opcije i potičući ovisničko ponašanje).

- Najgore od svega je što su te dostavljačke platforme ubile besplatne dostave koje su imali restorani. Sada ti je opcija ili naručiti preko telefona i sam otići po dostavu ili naručiti preko njih gdje i tebi i njima uzmu veliku proviziju.

- Ja sam radio u jednom restoranu kao dostavljač. bilo nas je 13 dostavljača kolko je posla bilo. Onda je došao wolt i evo sad ih troje radi ono sto smo prije dvije-tri godine radili nas 13

- Imaju i novi Priority Delivery, dodatna naplata bez obzira na W+ pretplatu. Očekujte da će usluga biti znatno sporija sada

- Uskoro, walk fee, vozač je trebao izać iz auta i došetat do tvog portuna

image
Damir Skomrlj/Cropix

 

 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. listopad 2025 03:52