Objava jednog korisnika na hrvatskom redditu nagovještava da bi val otkaza uzrokovan AI tehnologijama uskoro mogao zahvatiti i Hrvatsku. Svijet marketinga se naime, prema riječima ovog korisnika, suočava s tehnologijom koja bi mogla drastično promijeniti način na koji se kreiraju reklame i oglasne kampanje.
"Zašto ovo pitam? Iz razloga što u zadnjih par dana saznajem o novim softwareima koje moja kompanija razvija za svoje potrebe ili je već razvila i kreću s implementacijom." započeo je svoju objavu korisnik.
Novi softveri, razvijeni unutar velikih kompanija za njihove vlastite potrebe, omogućuju kreiranje televizijskih i radijskih reklama bez potrebe za agencijama, spikerima ili produkcijskim timovima, što bi ovu branšu moglo dovesti do "izumiranja".
"Kreiranje TV i radijskih reklama bez potrebe za agencijama, spikerima i snimanjem ili animiranjem istih, automatsko kreiranje oglasa za online kampanje gdje program povlači slike s web stranice i automatski izrađuje oglašivačke kampanje za google po unaprijed zadanim parametrima te automatsko generiranje glasa M/Ž da ne bi stalno bio isti na reklamama. (čak i lokalni naglasci se mogu birati)."
Dakle, radi se o softverima koji automatski generiraju oglase za online kampanje, povlačeći slike s web stranica i kreirajući kampanje prema unaprijed definiranim parametrima, a posebno zanimljivo je da mogu generirati glasove muškaraca i žena, te što znači da reklame mogu zvučati raznoliko i personalizirano bez dodatnog snimanja, ili potrebe za glumcima.
"Izgleda kao da će mnoge kreativne i marketinške agencije postati potpuno nepotrebne i čini se da će općenito ekipa koja radi u marketingu s vremenom postati višak jer će ih brzina i kvaliteta AI toolova potpuno zamijeniti. P.S ne radim u agenciji, nemam veze sa kreiranjem kontenta i kampanja." zaključuje korisnik.
S obzirom na brzinu i kvalitetu koju nude ovi AI alati, postavlja se pitanje hoće li tradicionalne kreativne i marketinške agencije uopće ostati relevantne u nadolazećim godinama.
Najjače globalne kompanije već su podijelile prve otkaze
Odnosno - već na tisuće njih. Amazon je tako objavio u listopadu objavio da planira otpustiti oko 14.000 korporativnih zaposlenika, što čini oko 4% radne snage, kako bi smanjio birokraciju i preusmjerio resurse na najvažnije projekte, uključujući AI tehnologije. Prema internom dokumentu koji je pregledao Business Insider, više od 78% otpuštenih bili su menadžeri razine pet do sedam, dok je preko 80% radilo u maloprodaji, uključujući e-trgovinu, ljudske resurse i logistiku.
Tijekom pandemije, kompanija je značajno povećala broj zaposlenika, a onda su, kako kažu, pod pritiskom investitora pokušali smanjiti troškove. CEO Andy Jassy tom je prilikom najavio da će AI zamijeniti neke postojeće poslove,čime planira dugoročno smanjiti korporativnu radnu snagu.
Amazon je u AI sektoru zaostao za konkurentima poput Microsofta, unatoč dominaciji u cloud uslugama. Rezanje radnih mjesta dolazi nakon sličnih poteza kod drugih velikih kompanija, poput Starbucks-a i Target-a, koje također smanjuju korporativnu radnu snagu zbog stagnacije prodaje.
Šokantan i diskutabilan je bio način na koji su dugogodišnji zaposlenici dobili otkaz, i samu obavijest o njemu - pogođeni zaposlenici rano ujutro dobili su dvije SMS poruke. Prva ih je pozivala da provjere poslovnu ili privatnu poštu prije dolaska u ured, dok je druga upućivala da nazovu help desk ako nisu primili "e-mail o svojoj ulozi". Cilj poruka bio je spriječiti da otpušteni zaposlenici zateknu neaktivne pristupne kartice, kako piše News 18.
Švedska tvrtka smanjila broj zaposlenika za 40%
Kompanija u švedskom vlasništvu, Klarna, je u svibnju ove godine smanjila broj zaposlenika za oko 40%, djelomično zahvaljujući ulaganjima u umjetnu inteligenciju i prirodnom smanjenju kadrova nakon uvođenja zamrzavanja zapošljavanja. Broj zaposlenika pao je s oko 5.500 krajem 2022. na 3.422 prošlog prosinca.
Klarna je agresivno uvela AI alate, uključujući asistenta za korisničku podršku razvijen u suradnji s OpenAI-jem, što je zamijenilo rad oko 700 agenata. Tvrtka je čak koristila AI-generiranu verziju direktora Sebastiana Siemiatkowskog za predstavljanje financijskih rezultata kako bi pokazala potencijal automatizacije poslova.
CEO je naglasio da smanjenje zaposlenika nije samo zbog AI-a, već i prirodnog odlaska radnika, koji iznosi 15-20% godišnje. Iako je uvela zamrzavanje zapošljavanja, Klarna i dalje traži nove zaposlenike za određene pozicije u Europi i planira zaposliti više agenata korisničke podrške u "Uber stilu" rada, jer potpuna AI podrška ponekad smanjuje kvalitetu usluge.
U Klarni očekuju da će broj zaposlenika i dalje postupno padati, dok tvrtka nastavlja ulagati u AI kako bi povećala produktivnost.
Forbes sastavio listu poslova koji odumiru
Američki poslovni časopis i medijska kompanija Forbes, najpoznatija po svojim izvještajima o financijama i investicijama objavila je u ožujku ove godine listu poslova za koje misli da će ih AI potpuno potisnuti, ali i one koji će ostati "neokrznuti".
Automatizirani poslovi prvi su na toj listi, a definiraju se kao zadaci koje strojevi ili softver mogu obavljati bez ljudske intervencije. To su obično rutinski ili ponavljajući poslovi koji zahtijevaju visoku točnost, od jednostavnih zadataka poput obavljanja telefonskih poziva do složenijih procesa poput analize podataka ili obrade transakcija. U industrijskim okruženjima, automatizirani poslovi često su oni koje ljudi smatraju manje poželjnima.
Na popisu poslova koji su najviše ugroženi nalaze se poslovi u proizvodnji, maloprodaji i trgovini, transportu i logistici, osnovni poslovi unosa i analize podataka, financijsko planiranje, poslovi turističkih agenata i prijevoditelja te osnovni računovodstveni i porezni poslovi. Među ostalim poslovima koji bi mogli nestati ili postati manje traženi su lektori, pravni asistenti i grafički dizajneri.
S druge strane, poslovi koji su sigurni od potpune automatizacije uključuju rad s umjetnom inteligencijom i poslove koji zahtijevaju suradnju s njom, gdje je potrebna stručnost, kreativnost i ljudski dodir.
To su poslovi u obrazovanju, zdravstvu i poslovnom sektoru, poput medicinskih sestara, instruktora, psihologa, inženjera, kirurga, menadžera projekata, glazbenika i novinara. Iako će i ti poslovi osjetiti utjecaj AI-ja, stručnjaci u tim područjima morat će prilagoditi svoje vještine i koristiti AI alate kako bi se fokusirali na složenije aspekte posla.
Što je još zanimljivije, prema Svjetskom ekonomskom forumu, do 2030. godine 85% poslova bit će potpuno novi, koje danas još ne poznajemo. Novi nazivi i uloge već se stvaraju, što otvara prilike za primjenu vještina u suradnji s AI-pokretanom radnom snagom.
Mnogi ljudi dijele svoja iskustva
Korisnici na TikToku već mjesecima dijele svoja iskustva otkaza zbog toga što kompanije imaju sve manju potrebu za radnom snagom, a zanimljivo - ovaj je korisnik podijelio priču o kojoj govori korisnik reddita na početku ovog teksta.
-Nisam to očekivao. Bio sam predstavnik mreže Buzzr. To je mreža koja nudi gledanje starih tv serija. U reklamama i serijama posuđujem svoj glas i zaista sam volio ovaj posao. U petak sam samo dobio poziv od jednog producenta s kojim volim raditi.- započinje muškarac svoju priču.
-Taj me čovjek štitio, jer su u mojoj firmi već godinama željeli prijeći na AI. I tad mi je rekao - znaš, sad zaista prelazimo na AI. Tad su radili u suradnji s Eleven labs, a za vas koji ne znate - ta je kompanija kupovala ukradene ljudske glasove, trenirala svoje AI robote tim glasovima bez da je ljudima čiji je glas, išta rekla.- govori korisnik TikToka, koji je bio iznimno ljut.
- Bio sam u nevjerici kad sam shvatio da žele dati moj posao toj tvrtki. Ali prihvatio sam odluku - rekao sam si, ako želite da tako bude, u redu. Znam da još uvijek postoje kompanije koje vrednuju autentičnu ljudsku snagu, jer upravo idem snimiti jednu reklamu na nacionalnoj razini, za poznati brend. - govori i dodaje kako je nove poslovne prilike dobio baš tako što u većini kompanija nisu zadovoljni AI glasom.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....