Mnogi među nama ih se sjećaju "u izvorniku", a neki su ih upoznali u sadašnjem ruhu; ovo je deset antologijskih proizvoda iz bivše države.
Neki su preživjeli sve društveno-političke mijene jednostavno zato jer su dobri, jer su ih kupci zavoljeli. Pojedini su nastali kao odgovor na zapadne trendove, a neki su postali toliko uspješni da su, eto, i danas prepoznatljivi brendovi.
1. Cockta – piće naše i vaše mladosti
“Prva ljubav” možda zaboraviš, ali prvu Cocktu – nikad. Slovenski napitak lansiran 1953. godine bio je odgovor na Coca-Colu, i to vrlo uspješan. Reklame su slavile “piće naše i vaše mladosti”, a stotine milijuna bočica našle se na stolovima širom zemlje.
2. Vegeta – mala plava vrećica za velika jela
Kad bi se u kuhinji čulo: “Dodaj malo Vegete”, svi su znali da će ručak dobiti onaj prepoznatljivi "šmek". Podravkina mješavina začina iz 1959. postala je gotovo pa nacionalni simbol kulinarstva, a uz to i izvozni hit koji je putovao i preko granica.
3. Plazma – keks koji je odrastao s nama
Bambi je 1967. lansirao keks koji je ubrzo postao univerzalan: za bebe, djecu, studente, pa i bake i djedove. Po mnogima je to bio i “najukusniji obrok u kutiji”.
4. Cedevita – šarena čaša zdravlja
Krajem šezdesetih pojavio se vitaminski prah koji se sipao u šarene plastične čaše. Ubrzo nije bilo doma bez nje. Djeca su voljela pjenušavu narančastu čašu, a roditelji su bili zadovoljni što “unose vitamine”, mada nije pouzdano koliko je ovaj napitak uistinu zdrav.
5. Fructal – sok za posebne prilike
Kad bi se na stolu pojavio Fructal, znalo se da je u kući važan gost, ili da se slavi. Sokovi iz Ajdovščine imali su imidž luksuza – gušći, kvalitetniji i skuplji od konkurencije. Bili su statusni simbol u čvrstom tetrapaku.
6. Fićo i Jugo – četiri kotača jugoslavenskog sna
“Fićo” je bio prvi automobil mnogih familija, dok je Jugo trebao biti simbol moderne Jugoslavije. Fićo se proizvodio u skoro milijun primjeraka, a Jugo je otišao čak i do Amerike. Bez obzira na mane, oba su ostala upisana u kolektivno pamćenje.
7. Digitron – računica koja je osvojila Europu
Kad je 1971. iz Buja stigao prvi europski džepni kalkulator, mnogi su se pitali: “Zar i to pravimo kod nas?” Digitron DB-800 bio je tehnološki ponos i toliko popularan da je naziv “digitron” postao opći pojam za kalkulator.
8. Pony – bicikl koji se sanjao
Nije bilo djeteta koje nije poželjelo Pony. Bicikl iz ljubljanske tvornice Rog bio je praktičan, ali i stiliziran – vozio se u školu, na posao, pa i na ljetovanje. Pony je postao vozilo slobode za generacije.
9. Smoki – flips koji je stvorio naviku
Kad se 1972. pojavio na policama, Smoki je bio revolucija. Kukuruzni flips s kikirikijem brzo je osvojio srca potrošača. Na dječijim rođendanima bio je obavezna zdjelica na stolu, a ostao je vjerni pratilac i filmskih večeri.
10. Kraš Domaćica – keks za svaku priliku
Zagrebačka čokoladna Domaćica bila je pandan Plazmi i jedan od najprodavanijih keksića u zemlji. U crnoj kutiji s prepoznatljivim zlatnim slovima krila se poslastica koju su podjednako voljele i obitelj, i gosti.
Danas, desetljećima nakon raspada zemlje mnogi od njih i dalje žive, podsjećajući nas na jedno doba u kojem se pilo, jelo i živjelo “po naški”, prenosi Biznisinfo.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....