Na Facebooku pronalazimo najnovije vijesti, izvor smijeha u brojnim memeovima, na Marketu u čas oka "pazarimo" krevet, kuhinju i sitne drangulije, a odnedavno, na Facebooku pronalazimo i ljubav.
Facebook Dating, pokrenut 2019., postao je iznenađujući hit. Omogućuje besplatno kreiranje profila u aplikaciji i spajanje s drugim korisnicima. Ima više od 21 milijun dnevnih korisnika, što ga čini jednom od najpopularnijih dating platformi, dok Hinge u SAD-u ima oko 15 milijuna korisnika, prenosi The New York Times.
„Temelj svega je što su na Facebooku stvarni ljudi,“ rekao je Tom Alison, voditelj Facebooka. „Možete vidjeti tko su, kako ste povezani, a uz zajedničke prijatelje lako je uočiti zajedničke interese.“
Popularnost Facebook Datinga pokazuje kako se Facebook preoblikuje. Iako glavni feed gubi popularnost zbog mlađih aplikacija poput Instagrama i TikToka, Marketplace i Dating pokazuju da starija društvena mreža može ostati relevantna.
Facebook Dating koriste uglavnom osobe iznad 30 godina, ali u SAD-u ga koristi oko 1,8 milijuna dvadesetogodišnjaka, a stotine tisuća mladih svakog mjeseca kreira nove profile. Aplikacija se ne reklamira posebno, ali nedavno je dobila tab za Dating u nekim korisničkim aplikacijama, piše The New York Times.
Hrvati ih koriste, ali "potajno"
Dating aplikacije nisu neka novost, premda Hrvati još uvijek vole staromodni, "old school" način upoznavanja. Ali, tu i tamo - većina će pak zaviriti na Tinder profil za kojeg se kunu da ga nemaju. A još manje znaju i za ove manje popularne aplikacije poput Badooa ili OkCupida (ako ćemo se lagati).
Dating aplikacije uglavnom pružaju mogućnost selekcije partnera u skladu s tim što želite - jeste li zainteresirani za pravu romansu, brzo zadovoljstvo na jednu noć, vezu bez obaveza ili pak tražite - prijatelja. Najpoznatija aplikacija, Tinder, omogućava korisnicima da “swipe” gestama označe tko im se sviđa (desno) ili ne (lijevo), a ako se dvoje korisnika međusobno sviđa, otvara im se mogućnost čavrljanja. Pokrenuta 2012., brzo je postala popularna i popularizirala “swipe” mehaniku, koja je danas standard u mobilnim aplikacijama.
A od 2021., Hrvatska je dobila i svoju inačicu Tindera - aplikaciju Hangoo, koju je razvio mladi poduzetnik Tomi Antoljak. Ipak, od Tindera se razlikuje, kako Antoljak tvrdi, po tome što je cilj aplikacije prkositi površnim odnosima, te pronaći partnera kroz dublje emocionalne i društvene vrijednosti. Sav razgovor odvija se glasovnim, a ne tekstualnim porukama, čime se potiče autentična komunikacija. Korisnici kreiraju personalizirane avatare i razmjenjuju glasovne poruke, a prave fotografije otkrivaju se tek kada se dvoje ljudi “lajka”, kako bi se izbjegla površnost.
Zašto ljudi vole online dejtanje?
Jedan od razloga jest ograničenost. Kad smo u mogućnosti izlaziti samo s ljudima iz svoje okoline - naš je broj potencijalnih odgovarajućih partnera vrlo nizak. Možete komunicirati samo s ljudima iz svog radnog mjesta, krugova prijatelja ili lokalnih društvenih događanja. Osim ako vaš posao ili osobnost ne dopuštaju interakciju s ljudima iz drugih mjesta, vaš izbor potencijalnih partnera je ograničen. Najveći problem je što u tim skupinama možda ne postoje ljudi koje biste željeli bolje upoznati, piše PW insider.
Online upoznavanje otvara vam vrata prema tisućama, pa čak i milijunima potencijalnih partnera. Možete upoznati ljude iz različitih gradova, kultura, zanimanja i društvenih krugova koje inače ne biste mogli susresti, a pritom ih možete filtrirati po dobi, lokaciji, interesima, osobnim karakteristikama, kulturi ili profesiji.
Za razliku od tradicionalnog upoznavanja, gdje pronalazak partnera može dugo trajati nakon odbijanja, ovdje jednostavno prelazite na sljedeći kompatibilni profil. Zanimljivo, nedavno istraživanje pokazuje da oko 42% Amerikanaca smatra da im je online upoznavanje olakšalo pronalazak dugoročnog partnera, piše PW insider.
Serija dubinskih intervjua otkrila je da je jedan od glavnih razloga za online upoznavanje brzo stjecanje velikog iskustva u dejtanju, ali preveliko oslanjanje samo na virtualni svijet i internetsku komunikacij može narušiti samopouzdanje i činiti dejtanje uživo puno nesigurnijim.
Žene većinom žele ozbiljnu vezu
Istraživanja i ankete pokazale su da 79% žena na Tinderu, Bumbleu i Hingeu želi ozbiljnu, dugu vezu, dok 21% traži neformalnog partnera, ili kratkoročnu zabavu. Bumble prednjači u dugoročnim namjerama: 86% žena na Bumbleu traži dugoročnog partnera.
Zanimljiv je i podatak da Tinder ima najviše žena koje traže kratkoročnu vezu, čak 27%, dok je Hinge negdje između Bumblea i Tindera, prenosi Attract more matches.
Da žene ozbiljno koriste aplikacije za dejtanje, pokazuje i činjenica da 65% žena koristi aplikacije sa svrhom povezivanja i upoznavanja s muškarcima, dok 35% žena koristi aplikacije samo za zabavu i ne planira se s nikim sastati. A Bumble prednjači i ovdje - 77% žena na Bumbleu koristi aplikaciju ozbiljno. Tinder, pogodili ste, ima najviše žena koje je koriste samo za zabavu - 43 %. Hinge je opet u sredini.
Prosječna žena na aplikacijama za dejtanje vodi dva do tri razgovora istovremeno. Na Tinderu žene imaju najviše aktivnih razgovora s više potencijalnih partnera, dok na Hingeu imaju najmanje, a Bumble je negdje između, bliže Tindera nego Hingeu. Čak 93 % žena na Tinderu i 91 % na Bumbleu vodi više razgovora u isto vrijeme, dok na Hingeu to čini samo 58 %, piše Attract more matches.
Kad je riječ o tome što je važnije za dobivanje podudaranja, 48 % žena više pažnje posvećuje muškarčevim fotografijama, dok 52 % više gleda na napisani profil, uključujući opis i provokacije. Na Tinderu većina žena (55 %) više cijeni fotografije, dok na Bumbleu 64 % više pažnje posvećuje profilu i provokacijama. Na Hingeu žene podjednako vrednuju fotografije i pisani profil.
Muškarci na mukama
Jedna PLOS studija koja se koristila digitalnim tragovima s češke aplikacije za online dejtanje kako bi istražila obrasce homofilije po privlačnosti korisnika i strukturu tržišta dejtanja u Pragu i Brnu, došla je do zanimljivih spoznaja.
Rezultati su pokazali da se formira hijerarhija korisnika temeljem broja primljenih “swipeova”, pri čemu neki korisnici dobivaju znatno više interesa od drugih. Online dejtanje smanjuje strukturna ograničenja i proširuje bazen potencijalnih partnera, dopuštajući korisnicima da se povezuju s raznolikijim ili poželjnijim partnerima uz manje rizika od odbijanja. Mehanizmi poput preferencija, konkurencije i neuzvraćenog interesa utječu na formiranje homofilnih parova, čak i kada korisnici preferiraju različite partnere.
Istraživanja pokazuju da žene uživaju bolju poziciju na online dating aplikacijama jer ih je manje, pa primaju više pažnje od muškaraca, dok društvene norme često očekuju da muškarci prvi uspostave kontakt. Korisnici obično teže prema partnerima višeg statusa ili privlačnosti, fenomen poznat kao aspirativna potraga, iako u nekim karakteristikama traže sličnost.
Zbog neuravnoteženog omjera spolova na aplikaciji i prevladavajućih rodnih normi, muškarci su bili u ulozi „tragača“ (slali su više poruka nego što su primali), dok su žene bile u ulozi „birateljica“ (primale su više poruka nego što su slale). Muškarci su težili ženama poželjnosti većoj od svoje, u skladu s mehanizmima konkurencije i neuzvraćene privlačnosti, dok žene u prosjeku biraju nešto manje poželjne partnere.
Najviše traže jednostavnost
U 2025. muškarci na dating aplikacijama više ne traže samo puno podudaranja, već jasne i jednostavne susrete temeljene na međusobnom poštovanju. Profili trebaju biti prirodni i autentični, s iskrenim fotografijama, videima i opisima koji pokazuju osobnost, strasti i humor.
Kvaliteta podudaranja važnija je od kvantitete, a sigurnost i provjera identiteta ključni su za ugodno iskustvo. Muškarci žele jasne namjere i jednostavno, opušteno dopisivanje bez pritiska, dok izgled i dalje privlači, ali osobnost i autentičnost odlučuju. Idealna veza temelji se na poštovanju, uzajamnosti i ravnopravnom trudu, a ne na stalnom „lovu“ za partnericom, prenosi Chat & Yamo.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....