Iako srednjovjekovni folklor obiluje demonima, nijedan nije istaknutiji od Lilit. Njezino podrijetlo seže do mezopotamskih mitova starijih od 2000. godine prije Krista, a slični duhovi pojavljuju se i u još starijim tradicijama. Osim jedne nejasne reference u Izaiji 34, Lilit nije prisutna u Bibliji, no kasniji pripovjedači prizivali su je kako bi objasnili preostale misterije u pričama o stvaranju iz Knjige postanka.
Neodgovorena pitanja u pričama o stvaranju svijeta
Pažljivi čitatelji Biblije primjećuju da prva dva poglavlja sadrže dvije različite priče o stvaranju. U prvom poglavlju Bog stvara čovječanstvo – muškarca i ženu – bez naznake dva odvojena čina stvaranja. Nasuprot tome, u drugom poglavlju Bog stvara muškarca od zemlje, a zatim stvara ženu od Adamove strane dok on spava. Spoj tih dviju verzija postavlja pitanje: Koja je istinita? Je li Bog stvorio muškarca i ženu zajedno – možda oboje od zemlje? Ili je ženu stvorio naknadno od Adamova tijela?
Još jedno pitanje proizlazi iz trećeg poglavlja Postanka, gdje se pojavljuje najzloglasnija gmazova figura u književnosti. Unatoč kasnijoj tendenciji da se povezuje sa Sotonom, u tekstu je stvorenje jednostavno lukavi, govoreći zmijski lik. Tko je zmija i zašto želi odvesti čovječanstvo na stranputicu, biblijski tekst ne objašnjava. Može li Lilit pomoći?
Lilit je htjela biti ravnopravna
Najdetaljnija verzija priče o Lilit dolazi iz ranosrednjovjekovnog djela Abeceda Ben Sire. Korisnost ovog izvora je diskutabilna jer je jasno satirična fikcija, no to je jedina detaljna naracija koja danas imenuje Lilit, prenosi The Collector.
Prema toj priči, Bog je stvorio ženu zajedno s prvim čovjekom koristeći glinu ili zemlju. No ova prkosna žena tumačila je svoje podrijetlo iz istog materijala kao dokaz svoje jednakosti s muškarcem. Muškarac ju je, međutim, smatrao podređenom. Nakon što je odbila pokoriti se Adamovoj nadmoći, Lilit je magično pobjegla od njega izgovarajući Božje ime – zabranjeni čin. Bog zatim šalje tri anđela da je pronađu, i oni je pronalaze usred mora. Prijete joj utapanjem ako se ne vrati svom mužu. Lilit predviđa da će od tada nanositi opasnost novorođenčadi, ali obećava da će zaobići djecu zaštićenu amajlijom s imenima anđela.
Lilit je bila osuđena da izgubi vlastitu djecu
U Ben Siri, Lilit također pristaje da će stotinu njezine buduće djece – koja će postati demoni – umirati svaki dan. Ovo se čini kao kazna za njezino odbijanje da se pokori Adamu.
Tko bi, međutim, bio otac tih demonskih beba? U nekim folklornim pričama Lilit ima muškog demonskog partnera. Također je povezana s klasom demonica zvanih "sukubi" – duhovi koji imaju spolni odnos noću s ljudskim muškarcima dok spavaju. U barem jednoj referenci u Talmudu sugerira se da je sam Adam nesvjesno stvorio mnoga takva potomstva s tim demonima. Kasnije se ovaj fenomen povezuje s Lilit, piše The Collector.
Lilit i židovski kontekst
Važno je napomenuti da Lilit nikada nije bila prominentna figura u širem židovskom kultu. Postojala je mnogo prije judaizma, a njezini arhetipovi dolaze izvan judaizma i Biblije; Biblija zapravo samo pruža "praznine" u koje se ona uklapa – ne samu priču o njoj.
Lilit kao tip demonice
Srednjovjekovni židovski folklor pronašao je način da integrira Lilit u svoje priče, no njezino ime i karakter postojali su u Mezopotamiji puno prije srednjeg vijeka. Ova klasa demonica (ili božica u nekim slučajevima) ponekad se klasificira kao duhovi jer su, poput židovske Lilit, ogorčene, preminule žene. Traže spolni odnos s muškarcima ne radi užitka, već da bi ih iskoristile. Također predstavljaju opasnost za djecu, te ih se mora tjerati magijom.
Najpoznatiji primjer ovakve demonice/božice je sumerska božica Inanna, koja se u akadskoj tradiciji naziva Ishtar. Arheolozi su 1930-ih godina inicijalno slike ove božice identificirali kao Lilit! Slične božice ili demoni koji postupaju poput Lilit – koji žele ubijati novorođenčad i iskorištavati spavajuće muškarce – pojavljuju se i u egipatskoj, hetitskoj i grčkoj mitologiji.
Je li Lilit zmija u Postanku?
Neimenovana, neidentificirana zmija u Rajskom vrtu gotovo traži sporednu priču. Iako je "Sotona" postao dominantan tumač u popularnoj kršćanskoj kulturi, legenda o Lilit također je utjecala na kreativne prikaze ove govoreće gmazove.
U staroj mezopotamskoj mitologiji Lilit je snažno povezana i s posvećenim stablom i zmijom (ili zmajem) koja živi u njegovim granama. U Epu o Gilgamešu, Lilit nije izravno poistovjećena sa zmijom, ali dijele isto stablo koje je božica Inanna posadila u svom svetom vrtu tijekom stvaranja svijeta. Vrt se nalazi uz rijeku Eufrat, jednu od rijeka koja također graniči s Rajskim vrtom u Bibliji.
Zašto neki umjetnici prikazuju zmiju u Vrtu kao ženu?
Umjetnička djela pokazuju snažnu tendenciju u kršćanstvu da se zmija u Rajskom vrtu prikazuje djelomično kao žena. To je zbog uobičajene povezanosti obmane s likom Eve, koja je, prema Bibliji, dala Adamu zabranjeni plod. Iako je zmija napastovala Evu, mnogi Evu povezuju s obmanom i vide je u suradnji sa zmijom u izazivanju Adama na grijeh.
S obzirom na njezin izvanredno dugotrajan i transkulturalni utjecaj, moguće je da je Lilitin arhetip utjecao na način na koji su neki umjetnici zamišljali tu biblijsku scenu. Bilo da su znali njezino ime ili ne, ideja da je treći ljudski – ili bivši ljudski – lik bio prisutan kod stabla više puta se pojavljuje i na platnu i na kamenu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....