StoryEditorOCM
Panoramaza nepovjerovati

Obitelj s troje djece odbili ukrcati na let, no ono što je uslijedilo posve je bešćutno. Majka u šoku

Piše MOZAIK SD
1. studenog 2025. - 20:47

Ženi je ukinuta dječja naknada nakon što je rezervirala odmor u Italiji, jer je britanska porezna uprava (HMRC) zaključila da se odselila – iako ona i njezina obitelj uopće nisu ušli u zrakoplov.

Sally, njezin partner i njihovo troje djece planirali su ljetovati u Italiji u srpnju prošle godine, ali im je odbijen ukrcaj nakon što je jedno dijete doživjelo epileptični napadaj na izlaznoj rampi prije leta.

Šesnaest mjeseci kasnije, Sally je primila pismo poreznih vlasti u kojem joj se javlja da se isplate dječjeg doplatka za svu troje djece obustavljaju, jer su njihovi podaci pokazali da je 2024. godine otputovala iz Ujedinjenog Kraljevstva u Italiju — jednosmjernom kartom.

„Mi uopće nismo napustili zemlju,“ rekla je Sally, objašnjavajući koliko je papirologije morala prikupiti kako bi dokazala poreznim vlastima da su pogriješili, piše Guardian.

„Kad sam primila pismo, nazvala sam službu za dječji doplatak i objasnila situaciju, ali su mi rekli da moram ispuniti obrazac i priložiti dokaze — što je uključivalo tri mjeseca izvadaka iz svih mojih bankovnih računa, pisma od NHS-a i škole kao dokaz da smo se vratili – iako zapravo nismo ni otišli.

image
/Shutterstock

Umjesto toga poslali smo pismo aviokompanije koja potvrđuje da nismo letjeli, zajedno s dokumentacijom osiguranja. Ponovno sam ih nazvala u ponedjeljak i rekli su mi da bih trebala čuti ishod do prosinca.“

Poput tisuća drugih koji su primili slična pisma u protekla četiri tjedna, Sally je rekla da nije mogla vjerovati da kao poštena, porezni obveznik i građanka mora dokazivati „negativno“ – da nije prevarant – samo zato što Ministarstvo unutarnjih poslova nema potpune evidencije.

„Vrlo je frustrirajuće. Sigurna sam da će trošak rješavanja ove pogreške daleko nadmašiti iznos naknada koje su obustavili,“ dodala je.

U proteklih nekoliko tjedana 23.500 osoba primilo je pisma od HMRC-a u sklopu akcije suzbijanja prijevara s dječjim naknadama, koju je u kolovozu pokrenula tadašnja ministrica u kabinetu Georgia Gould.

Ranije ovog tjedna, druga je žena ispričala da joj je doplatak obustavljen nakon što je rezervirala let iz Londona za Oslo – iako nikad nije ni prijavila ukrcaj, jer je vjenčanje na koje je putovala bilo otkazano. Porezne vlasti rekle su joj da njihovi podaci pokazuju kako se „odselila“, piše Guardian.

Jednoj ženi, Alex, naknada je ukinuta iako se godinama ranije sama odrekla isplata.

„Dobrovoljno smo se odjavili od primanja dječjeg doplatka 2021. (zbog dohodovnih ograničenja), ali su nam svejedno zaprijetili obustavom isplata,“ rekla je. „To me zabrinulo jer sam pomislila da bi netko mogao lažno podnositi zahtjev u naše ime.

Kao i mnogi drugi, i mi smo putovali u travnju 2025. godine – obiteljski odmor od dva tjedna. Vratili smo se British Airwaysom povratnom kartom, prošli granične kontrole u oba smjera i imamo pečate u putovnicama kao dokaz.“

Podnijela je službenu žalbu HMRC-u zbog pogrešnih podataka. „Zabrinuta sam zbog toga kako i gdje HMRC pristupa osobnim podacima građana te sam šokirana agresivnim pristupom prema obiteljima koje uredno plaćaju porez,“ rekla je.

image
Michael Nguyen/Nurphoto Via Afp

HMRC se ovog tjedna dvaput ispričao zbog pogrešaka, rekavši da će ubuduće križno provjeravati podatke o isplatama dječjeg doplatka s evidencijama o plaćama (PAYE) i da više neće obustavljati naknade prije nego što kontaktiraju korisnika.

„Ispričavamo se svima kojima su isplate pogrešno obustavljene,“ stoji u priopćenju. „Svi pogođeni trebaju nazvati broj naveden u pismu koje su primili kako bismo potvrdili njihovu podobnost i ponovno uspostavili isplate.“

„Više nećemo obustavljati isplate dok prvo ne provjerimo s primateljem, dajući im mjesec dana da potvrde da i dalje ispunjavaju uvjete. Time postižemo ravnotežu između zaštite javnog novca i pravednog postupanja.“

Program je pokrenut na probnoj razini ranije ovog ljeta na 200.000 građana, no nije jasno jesu li pogrešni podaci na vrijeme prepoznati niti je li itko u HMRC-u upozorio na moguće ljudske posljedice takvih grešaka.

Prema internetskim podacima HMRC-a, procjenjuje se da bi sprječavanjem prijevara građana koji su izvan zemlje dulje od osam tjedana mogli uštedjeti između 10 i 30 milijuna funti godišnje.

Akcija se temelji na podacima Ministarstva unutarnjih poslova o prelascima granice, ali iskustva pogođenih sugeriraju da su korišteni i podaci o rezervacijama letova od zrakoplovnih kompanija – bez provjere jesu li putnici stvarno letjeli.

Guardian je kontaktirao Ministarstvo unutarnjih poslova s upitom o pouzdanosti podataka koje su dostavili HMRC-u i o pravnoj osnovi za korištenje podataka o avionskim rezervacijama. Deseci slučajeva koje je Guardian pregledao pokazuju da kod nekih putnika povratno putovanje nije bilo evidentirano na granici, iako su ušli i izašli kroz isti aerodrom.

Također su se pojavili problemi kod putnika koji su letjeli iz jedne zračne luke, a vraćali se preko druge, kao i kod onih koji su se vraćali vlakom Eurostar ili trajektom.

U Sjevernoj Irskoj dječji su doplatci ukinuti za više od 300 putnika, od kojih su neki otišli iz zemlje iz zračne luke u Belfastu, ali su se vratili preko Dublina.

Na upit prikuplja li podatke o putnicima izravno od zračnih prijevoznika, Ministarstvo unutarnjih poslova je odgovorilo da „obično ne posjeduje unaprijed podatke o putnicima koji su rezervirali putovanje, ali se nisu prijavili na let“.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
01. studeni 2025 21:07