Školskim klupama današnjice, često stigmatiziranima i percipiranima kao mjestima na kojima učenici i profesori teško izlaze na kraj jedni s drugima, dok svi jedva čekaju spasonosno zvono, "osvitlan je obraz“ jednom sjajnom pričom iz Imotskog.
Ekonomska škola Imotski ni na dvolisnicu ne može zbiti svoje uspjehe, ali zato svi oni koji rade i uče u njoj, zbijaju redove na putu prema vrhunskim postignućima. Osim što, kao i svi njihovi vršnjaci, pišu testove, odgovaraju lekcije i računaju prosjek ocjena, imotski učenici pišu i projekte, snimaju filmove, rade slikovnice, glume, plešu, pjevaju pa čak i imaju zbirke poezije pod budnim okom svojih mentora i profesora.
Njihove ambicije su otišle i do Hrvatskog sabora pa tamo svojim vršnjacima objašnjavaju nelogičnosti u zakonu, predlažu amandmane, argumentiraju i tumače… I sve im ide od ruke.
Izvrsni su u svim smjerovima, onim službenim, obrazovnim, ali i izvananstavnim aktivnostima za koje dobivaju pohvale i nagrade.
S filmom osvojili prvo mjesto
Povod za školsku priču iz Imotskoga je ovogodišnja nagrada na Festivalu izvrsnosti u kategoriji Čuvari baštine, u kojoj su za dokumentarno-igrani film kojeg su osmislili i u kojem su glumili, osvojili prvo mjesto.
Povijesni trenutci iz Imotskog zabilježeni su kamerama i u potpunosti montirani u samostalnoj režiji, a prikazuju vladavinu kralja Tomislava, borbe s Bugarima i cara Franju Josipa koji je posjetio Imotski. Potporu su imali i od Turističke zajednice, Zavičajnog muzeja, Pučkog otvorenog učilišta pa čak i lokalnog ranča Medvidović koji je posudio konje da bi kralj i car u filmu imali, kako je i red, na čemu dojahati.
Profesorice Ivana Vlašić, Marijana Rimac i profesor Slaven Tolić, imotskoj djeci bili su kompas (i štit) te su višemjesečnim radom na projektu "Okrunjena Emotha“ svima pokazali kako se radi, ali i pobjeđuje. Profesorica Ivana Vlašić, voditeljica ovogodišnjeg projekta, rekla nam je kako se imotska djeca i profesori jako dobro snalaze i nose s velikom konkurencijom, što dokazuje i rezultat:
- Sudjelovalo je ukupno devetnaestero djece, učenici drugog trećeg i četvrtog razreda naše škole, neki u izradi promidžbenih sadržaja, a neki kao glumci. Jako su motivirani i sami se prijavljuju za rad što je nama profesorima iznimno drago. Film je prikazan u Splitu na Festivalu izvrsnosti, a prvo mjesto je velika stvar za sve nas. A velika stvar za našu školu je i lanjski uspjeh učenice Nine Selak, čiji je rad na „Oboji svijet“ natječaju proglašen najboljim među više od devetsto učenika iz čak sto trideset i osam škola.
Profesor Slaven Tolić, jedan od idejnih pokretača projekta, čije zamisli nailaze na odobravanje kod kolega s kojima se upušta u zahtjevne realizacije istih, kaže kako su i lani nastupili s još jednom zavičajnom temom o postanku imotskih jezera i mitskoj Gavanici. Izrađena je slikovnica koja je također osvojila simpatije javnosti no ove godine su jedini otišli korak dalje u tehnološkom smislu i to snimajući film:
‘Bili smo drugačiji i oduševili!‘
- Bili smo drugačiji i jedino smo mi imali film od čak pedeset i četiri škole u konkurenciji, a kolege su bile oduševljene. Svi smo radili sve i nismo imali odvojenu hijerarhiju, tko se u nečemu prepoznaje, taj je i uzimao svoj dio zadatka. Neki dijelovi su snimani odvojeno i naknadno montirani, a neki su se radili uživo tako da je to u konačnici imalo elemente gotovo profesionalnog kratkominutnog filma.
Učenici su uz naše mentoriranje sve samostalno odradili – od početne ideje do realizacije. Odlično su se snašli u glumi, montaži i svim aspektima stvaranja kroz razdoblje od pet mjeseci intenzivnog rada.
I profesorica Marijana Rimac, također jedna od voditeljica projekta, ne skriva zadovoljstvo uspjehom i velikim priznanjem koje je dobila imotska Ekonomska škola, ali i svim ostalim segmentima rada koje svakodnevno odrađuju i samim time pobiru i uspjehe:
- Kada su motivirani profesori, motivirana su i djeca. Naša škola nije isključivo mjesto znanja, već živo i dinamično mjesto gdje se razvija kreativnost, potiče uključivanje i njeguje različitost. Ohrabrujemo učenike da se izraze i budu svoji, a to rezultira i prepoznavanjem kod kolega iz drugih škola i dobrom povratnom informacijom, a na kraju i nagradama i uspjehom koje nas svakako vesele i tjeraju da idemo još jače i bolje.
Saborska sjednica
Imoćani su posebno ponosni i na „malo mijenjanje svijeta“ u Hrvatskom saboru gdje su sudjelovali u simuliranoj saborskoj sjednici. Antonio Radat i Josip Aračić, učenici koji su uključeni i u nagrađeni projekt „Okrunjena Emotha“, sudjelovali su u Simuliranoj sjednici Hrvatskog sabora te u svom izlaganju istaknuli i promovirali turistički potencijal Imotske krajine. Kao u pravom saboru, imali su amandman koji je i usvojen te su pokazali kako mladi Imoćani itekako misle svojom glavom. Uočili su nelogičnosti u zakonu i sjajno to sročili i argumentirali. Josip Aračić je vrlo dobro objasnio koji su nedostatci Zakona o turizmu:
- Proučavanjem zakona došli smo do spoznaja kako je nepotpun i nedefiniran. S našim mentorom profesorom Tolićem, uvidjeli smo manjkavosti i izložili to drugim učenicima na sjednici. Prekomjerna apartmanizacija, nedefinarnost dionika u turizmu i općenito nedopunjenost zakona. Sve smo to analizirali, izložili kolegama i na kraju uspjeli!
Prihvaćen je amandman Antonija Radata, koji je zajedno s Josipom radio na prijedlogu izmjene zakona:
- Fokusirao sam se na ulogu promjene marketinga turističkih destinacija i predložio veću uključenost mladih u samo promoviranje svog kraja na način da se zapošljavaju mlade osobe koje će marketinški odrađivati promidžbu. Konkretno za Imotsku krajinu bi to značilo jače brendiranje vinarske i vinogradarske manifestacije Cvit razgovora i Imotske torte kao gastro aduta. Nakon četiri sata sjednice, na izglasavanje je stavljen naš prijedlog dopune zakona i naš amandman je izglasan!
A da Antonio nije samo u zakonima, dokazuje i njegova umjetnička crta. Napisao je i izdao dvije zbirke poezije „Samo dječak s olovkom“ i „Misli jednog dječaka“:
- Pronašao sam se u pisanju, to je moj svijet i način da se izrazim, tematika je egzistencijalizam i pjesme prate moj rast odnosno razvoj mene kao osobe, pronalaska samog sebe, ali i odnosa s drugima. Zbirke i pjesme su povezane, a planiram pisati i dalje.
Da ostanu i vrate se
A ne čudi nas da Ekonomska škola Imotski provodi i Erasmus projekte, partner je i Sveučilištu u Splitu, odnosno dislociranom samostalnom studiju u Makarskoj, odjelu Hotelijerstvo i gastronomija. Guraju na sve strane! Profesorica Božena Pandža uključena je u ove aktivnosti i smatra kako je to vrhunska priča i za učenike i profesore:
- Erasmus je predivno iskustvo, bili smo u Sloveniji i Portugalu i to je prilika koja i učenike i profesore obogaćuje i daje im širinu i novi pogled na stvari. Što se tiče suradnje sa Sveučilištem u Splitu, odnosno makarskim studijem na kojem i predajem, povezali smo učenike Ekonomske škole i studente, realizirani su obostrani posjeti i dogovorene buduće suradnje. Pokušavamo naše učenike motivirati da ostanu pri smjeru kojeg su odabrali i u svojim studentskim danima, a ujedno i da biraju grad koji im je bliže kući i da nakon završenog studija pokrenu svoj vlastiti posao na ovom području.
A svi ovi izrazito zahtjevni projekti uz milijun malih svakodnevnih aktivnosti koje čine jednu školu, pod budnim su okom ravnatelja Željka Đuzela, koji stoji uz profesore i djecu i daje potporu svemu što u ovoj imotskoj školi vrijedi i valja:
- U našu školu je došla jedna generacija mladih profesora koji vide, prate, imaju ideje, znanje i što je najvažnije želju da nešto naprave i promijene. Uporan rad je ove godine došao do izražaja u smislu nagrada, a podrška koju daju jednu drugima i idu u jednom pozitivnom smjeru, ne može proći bez rezultata.
Vremena se mijenjaju, ali za mene u školstvu i nastavi postoji samo izmjena paradigme, a ona opet daje svakom pojedincu koji hoće raditi mogućnost da ostvari rezultate. Mislim da je najzorniji pokazatelj toga upravo naša škola koja je velika i broji čak tristo dvadeset učenika. Prezadovoljan sam sa svojim kolegama i učenicima, kolektiv je velik, ali imamo planove i što je najvažnije želju i volju za radom i vjerujem da ćemo uspjeti ostvariti još mnogo toga.
Smjer za djecu s potrebama
Uskoro otvaramo još jedan smjer u našoj školi poljoprivrednog predznaka, dobili smo rješenje i za školovanje novog zanimanja pomoćnih administratora i na taj način ćemo omogućiti djeci s posebnim potrebama da mogu to realizirati baš ovdje, u Imotskom. To je velika stvar, izravna pomoć djeci koja će se moći ostvariti na ovaj način, na to smo jako ponosni.
A prate Imoćani i nove trendove. Na društvenim mrežama, uz njihove uspjehe, raste i broj lajkova, klikova i pratitelja. Promoviraju svoju školu u skladu s novim vremenom i vizijama. Kuhaju, peku kolače, jaki su u grafičkom dizajnu pa surađuju i s udrugama izvan školskog sustava, jako su fokusirani na terensku nastavu.
S učenicima često putuju i posjećuju muzeje, institucije, a natječaji i natjecanja su im prava specijalnost. Nema di nisu bili, od kazališta do lokalnih OPG-ova, pokrivaju sve teme, jer kako će reći profesori, naši sugovornici, složno u glas:
- Najvažnije ih je napraviti ljudima!
A ti mali ljudi, odrastajući pod okriljem ove škole u velike, imaju sve što trebaju za rast. Ljubav, znanje i jednu veliku upornost svojih profesora, koji ne dolaze na nastavu samo da bi ocjenjivali. Njihova škola na kraju grada nije samo institucija i zgrada, ona je prava škola za život.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....