StoryEditorOCM
Panoramapuca nas nostalgija

Riva, plaže, Marjan. Crno-bijele fotografije Julija Horovića priča su o Dalmaciji kakva je nekad bila, njezin testament

Piše SINIŠA VUKOVIĆ
7. lipnja 2025. - 12:50

Kad bismo na prostoru cijele bivše države tražili punkt gdje je umjetnost fotografije imala svoje "mrijestilište", što je odašiljalo oko sebe kadrove sa slikama najfamoznijih veduta, nema nikakve sumnje da bi Split bio i ishodište i središte takvih tendencija. Okidanje aparatom i njegovo navigavanje i namigivanja blicom oko sebe, dašta, u gradu pod Marjanom imalo je nesvakidašnji intenzitet. I ne može se reći kako je falilo uzrokâ za takvo što…

Jerbo, Split je i fotografičan i fotogeničan, a njegove su i kale i zgrade, kao i ljudi i događaji, vazda bivali rado traženom i još radije nađenom metom na nišanu osobne i kolektivne znatiželje.

Iz te vrste sasvim samosvojne kreativne prakse među nama su se zadnjih desetljeća realizirali brojni značajevi fotografskog umijeća. Logičnim slijedom takvih afiniteta izrodili su se posve disparatni fotografski jezici, u čijim su govorenjima samostalni autori razvijali vlastite umjetničke idiolekte.

Jedan među onima angažiranima još u 30-im godinama lanjskoga vijeka bio je i Julio Horović Đuljo, naoko neambiciozni zanesenjak koji je akribijom profesionalca uskočio i uplivao u prostor fotografskog svevladarstva. Djelovao je do 1973. godine.

image

Varoška dica

image

Autorove unuke Lidija i Mirela

image

Varoške cure na Kašunima

image

Splitske djevojka

image

Ribar s unukom

image

Na Rivi

Za razliku od amaterskih puhačkih orkestara iliti limenih glazbi – gdje iole izoštrenije uho razlikuje klimavu intonaciju ili atakiranje tona na trubi ili bombardini – u svijetu fotografskoga zanata teže je razlučiti amatera od profesionalca. Naročito u ovo današnje doba s odveć lakom dostupnošću tzv. pametnih mobitela, sa sve sofisticiranijim digitalnim mehanizmima ugrađenima u sebi. Svakome se može, naime, potrefiti da se ni kriv ni dužan nađe u pravo vrijeme na pravom mjestu (ako je kome do ambicije novinskog fotoreportera), a s malo osjećaja za kompoziciju i kadriranje – eto prilike i za okinuti odličnu fotku.

U središtu uvijek - čovjek

Julio Horović, u obitelji zvan Đuljo, bio je istinski fotograf pogonjen onim pravim i djelotvornim entuzijazmom – položenim na zdravoj samokritici – kakav je bio nužan u primjerima brisanja granica zanesenjaštva i profesionalizma, za što nam je najbolji i najpoznatiji slučaj Gradskog zbora “Brodosplit”. Taj tobože amaterski muški zbor, u pola vijeka svojega djelovanja, stekao je takvu razinu izvrsnosti da sa svakog svjetskog natjecanja zadnjih nekoliko desetljeća donosi u Split zlatna odličja s više kontinenata.

image

Na biki

image

Austrijska glumica Maria Schell na splitskoj Rivi 1955.

image

Vjesnik u srijedu u Splitu 1958.

image

Vjesnik u srijedu u Splitu 1958.

image

Sin Bruno u splitskoj luci 1956.godine

image

Fotografov sin Bruno u Splitu 1959.

image

Sin Bruno, godina je 1956. u pozadini je objekt Gusara

Na fotografijama koje je snimio Julio Horović, i koje je sâm razvijao u vlastitom kućnom laboratoriju, gotovo beziznimno u središtu pozornosti jest – čovjek. Čeljade, preciznije govoreći, kako bismo bili rodno neutralni, pošto je njegov objektiv s blicom ili bez njega redovito bivao usmjerenim u kakvu pozu žene, odnosno neku akciju muškarca.

Jasno, nije usfalilo ni motiva s djecom, poglavito kad su pred okidačem njegova aparata bili članovi familije, najčešće upravo baš vlastita mu djeca: kćerke Lorentina i Ana, te sin Bruno.

Putanju Horovićeve fotografske karijere moglo bi se podijeliti u tri dionice: onu domicilnu u Splitu, zatim onu stvorenu u Dubrovniku i Novom Sadu. Rasijani prostor dakle, koji je bio egzistencijalnom placentom samoga prezimena, ishodišno židovskog, što je nekako i imanentna osobina raspršenosti prispodobiva hebrejskom usudu migracija. Ipak, obitelj meštra Đulja ostala je trajno ubiciranom u Splitu: i to baš u njegovoj srčici na korak od Šperuna i Matejuške, iliti, na dužini jedva daljoj od visine kampanela Crkve svetoga Frane…

U ukupnosti Horovićeva opusa prisutna je i spalatinska i panonska i raguzinska faza bilježenja atraktivnih motiva što su zapeli za autorovo oko i njegov objektiv u ruci. Već prema mjestu evidentiranja, na njima dominiraju arhetipski elementi što ocrtavaju i podneblje i mentalitet. Mnoga od Horovićevih veduta mogla bi poslužiti za idealnu ilustraciju kakvog nosača zvuka dalmatinske klape ili monografskog izdanja s baštinskom temom u sebi.

image

Mali Bruno, 1956.

image

Snimka iz Novog Sada

image

Djevojke u Novom Sadu

image

Leontina i Ana u Novom Sadu

Prednji plan uvijek će u zjenici nositi čovjeka i njegovu poruku koju odašilje bilo grimasom bilo odjećom, dok će drugi plan determinirati locus u kojem se prizor ostvaruje. Bit će to ili vojvođanska ulica, ili splitska Riva, ili dubrovačka plaža s barkom kao neizostavnim maritimnim inventarom. Naročito će odjeća biti onaj medij što će orisati moment ili trend: i kad subjekt voljno pozira i kad isti biva spontano uhvaćen u kadar. Vrhunac ekspresije, ipak, fotograf će postići kad se kao zanatlija prometne u oca, pa kad svome sinu odjene isparanu mornarsku majicu na rige, kao kostim u kazalištu, i snimi ga u peškadurskom ambijentu s ribarskim mrežama ili s latenim potom iz kojega dječak pije poput kakvog staroga karonje ili težaka…

Doista, ovaj emotivni rukovet fotografija Julija Horovića “Đulja”, testament je točnih bivših lirskih veduta, s naglaskom na Dalmaciju.

image

Kćerke fotografa Horovića - Leontina i Ana

image

Matejuška

image

Julio Horović Đuljo

image

Julio Horović Đuljo u svom Splitu

image

Julio Horović snimljen u Novom Sadu

Mornarička škola bila je mjesto dodira s fotografijom

Fotograf Julio Horović Đuljo rođen je 3. X. 1913. godine u Puli, u tadašnjoj Austro-Ugarskoj Monarhiji. Otac mu je bio mornarički časnik židovskog podrijetla, iz Ukrajine, a majka Istrijanka. Nakon Prvog svjetskog rata otac mu se seli u Dubrovnik i bavi se hotelijerstvom, a Julija upisuje u Mornaričku školu u Kotoru (1929. – 1930.). Tu stječe prva znanja iz fotografije, te pohađa Strojo-bravarsku školu u Dubrovniku, nakon čega završava i dvogodišnju Trgovačku školu u Splitu.

Tridesetih godina minuloga vijeka plovi kao član posade na nekoliko brodova Dubrovačke plovidbe. Godine 1937. zapošljava se kao snimatelj u foto-studiju "Berner" u Dubrovniku boraveći ondje dvije godine, eda bi ga nemirni mladenački duh potom odveo do Novog Sada, gdje nastavlja bavljenje fotografijom kao zaposlenik u nekoliko fotografskih atelijera.

Tijekom Drugoga svjetskog rata živi u Splitu. Djeluje kao samostalni foto-reporter, ali i u raznim fotografskim radnjama, poput one Ante Borovića. Jedno vrijeme radi i u turističkoj agenciji "Bačvice", za koju fotografira izletnička odmarališta i organizirane izlete. Krajem četrdesetih godina ponovno odlazi u Novi Sad, gdje biva službenim fotografom za nekoliko putničkih agencija.

Nakon desetak godina slobodarskog života na relaciji Dubrovnik – Novi Sad – Split, najposlije se nastanjuje u Splitu. U gradu pod Marjanom radi kao slobodni fotograf, preferirajući uličnu fotografiju. Posebno je aktivan na Matejuški, Rivi i splitskim plažama. Snimao je vjenčanja po narudžbi, razne obiteljske svečanosti, školske izlete, kao i reklamne fotografije. Bio je član Fotokluba Split.

Julio Horovic Đuljo preminuo je u Zagrebu 21. VII. 1979., a pokopan je na splitskom Lovrincu.

image

Evo našeg fotoreportera u Dubrovniku

image

Dubrovnik

image

Momci iz Dubrovnika

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. listopad 2025 06:39