IKEA, danas sinonim za pristupačan i funkcionalan namještaj, započela je svoj put kao mala tvrtka u Švedskoj, a prerasla je u najvećeg svjetskog trgovca namještajem. Njihova priča je priča o inovacijama, upornosti i razumijevanju potreba kupaca.
Početak revolucije: Småland i Ingvar Kamprad
IKEA je osnovana 1943. godine u Švedskoj. Njezin osnivač, Ingvar Kamprad, tada 17-godišnjak, započeo je posao prodajom raznih sitnica, poput olovaka i upaljača.
Kamprad, rođen u siromašnoj pokrajini Småland, od malih je nogu pokazivao poduzetnički duh, prodajući šibice susjedima.
Ime tvrtke, IKEA, akronim je njegovog imena i prezimena (Ingvar Kamprad) te farme (Elmtaryd) i sela (Agunnaryd) u kojem je odrastao. IKEA je u početku bila isključivo posao narudžbe poštom, a članovi obitelji pomagali su u vođenju poslovanja.
Prvi koraci u svijetu namještaja
Kamprad je 1948. godine u ponudu uvrstio namještaj proizveden od strane lokalnih proizvođača i to je bio ključ. Već 1951. godine IKEA je počela nuditi isključivo namještaj i kućne potrepštine, a dvije godine kasnije otvoren je prvi izložbeni prostor u Älmhultu.
Niske cijene IKEA-inog namještaja izazvale su negodovanje konkurencije, koja je vršila pritisak na švedske dobavljače da bojkotiraju tvrtku. Kamprad je na to odgovorio pokretanjem vlastitog dizajna i suradnjom sa stranim dobavljačima, prvo u Danskoj i Poljskoj, a kasnije je osnovana i proizvodna podružnica Swedwood.
Inovacija koja je promijenila sve
Ključni trenutak u povijesti IKEA-e dogodio se 1956. godine, kada je tvrtka uvela namještaj u ravnim paketima ("flatpack"), dizajniran za samostalno sastavljanje kod kuće. Ova, naizgled jednostavna inovacija, drastično je smanjila troškove transporta i skladištenja, omogućujući IKEA-i da ponudi još niže cijene.
Kupci su lako mogli prevesti namještaj kući, a kompaktna veličina pakiranja omogućila je skladištenje proizvoda u prodajnim prostorima umjesto u udaljenim skladištima.
Demokratski dizajn
Filozofija IKEA-e, poznata kao "Demokratski dizajn", temelji se na pet dimenzija: niskoj cijeni, dobroj kvaliteti, funkciji, formi i održivosti.
Britannica navodi da je ovaj koncept službeno predstavljen na Sajmu namještaja u Milanu 1995. godine i od tada je temelj razvoja IKEA-inih proizvoda. Cilj je ponuditi stilski, moderan namještaj koji si svatko može priuštiti.
Globalna ekspanzija
IKEA je postala međunarodni trgovac 1963. godine, otvaranjem prve trgovine u Norveškoj. Uslijedilo je širenje izvan nordijskih zemalja, prvo u Švicarsku (1973.), a zatim u Njemačku (1974.), Australiju (1975.), Francusku (1981.), Sjedinjene Američke Države (1985.), Ujedinjeno Kraljevstvo (1987.), Kinu (1998.) i Rusiju (2000.). Danas postoji više od 460 IKEA trgovina na pet kontinenata.
Prepoznatljive IKEA trgovine, obično vrlo velike, ističu se plavo-žutim krovom, bojama švedske zastave. Unutar trgovina, kupci mogu pronaći više od 80.000 artikala, dječja igrališta i švedske restorane, koji su postali sastavni dio IKEA iskustva. Ideja za restorane došla je od samog Kamprada, koji je primijetio da kupci napuštaju trgovinu tijekom ručka. Smatrao je da gladni kupci manje kupuju.
IKEA danas i sutra
IKEA nije u vlasništvu dioničara, već je kontrolirana kroz niz operativnih tvrtki, holding tvrtki i neprofitnih zaklada. Ova složena korporativna struktura djelomično je stvorena kao odgovor na visoko švedsko oporezivanje.
Ingvar Kamprad je preminuo 2018. godine, ali njegova vizija pristupačnog i funkcionalnog namještaja nastavlja živjeti. IKEA i dalje raste i prilagođava se novim izazovima, ostajući vjerna svojim korijenima i filozofiji "Demokratskog dizajna".

Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....