Nekad, prije nešto više od 25 godina, dok je potpisnik ovih redaka bio mladi šegrt i učio od velikih novinara, znala se čuti sintagma kako novine prodaju "sport, seks i skandal". Svaki segment na svoj način jer ima tako široku publiku. Idealno bi bilo kada bi se spojila dva dijela ove trilogije jer bi to dodatno začinilo svaku situaciju, u bilo kojoj kombinaciji drastično bi porasla publika i mogla se priča nastavljati u serijama.
Digitalizacijom medija, portalizacijom novinarstva, tercet "sport, seks, skandal" dobiva na još većoj važnosti, jer se puno lakše prodaje, svaka kombinacija ima i prateći materijal uvezan preko društvenih mreža. I svaka je dobro čitana i praćena.
Samo promislite koliko su donedavno "no name" osobe zahvaljujući portalima i društvenim mrežama gotovo preko noći postale popularni prezenteri i influenceri, a da prije toga nisu imali neku karijeru. Čak i u onom obrazovnom smislu nisu dosegnuli svoj vrhunac. Sve se lako upakira i još lakše prodaje.
Bitna je forma, a ne sadržaj
Ne treba se čuditi da od svega toga nije odmakla i televizijska produkcija. Jedino što to u Hrvatskoj nismo doživljavali na taj način. Sjetimo se samo glamura koji je donosilo blještavilo San Rema u odnosu na naše domaće festivale. Situacija koja se lako prelila na današnje doba, za neke i prebrzo jer su očekivali možda nešto više od pukog gledanja u TV ekran i jednostavne zabave.
Jednom prilikom iskusni nogometni lisac Stanko Špaco Poklepović očitao je pravu lekciju novinarima, ne nogometnu, koliko životnu. Razgovaralo se o nogometu, postavljalo pitanja, da bi na kraju u neformalnom razgovoru, kakvih je uvijek bilo, Špaco objasnio u kojem smjeru kreće (sportsko) novinarstvo.
– Sinoć sam gledao sa svojom suprugom Porin. Fantastična priredba, puna svjetla, događanja na pozornici, čudesno, zabavno. Ali to je nagrada za najbolju pismu, a ja pismu čuo nisam. Tako i vi, svašta vas zanima, tko je gdje bio, što je jeo, pitate svakojake pizd*****, a ne zanima vas nogomet. Samo ispunjavate formu, a sadržaja nema nigdje – očitao nam je tada lekciju veliki Špaco.
Tu dolazimo na ono važno za našu priču. Gleda se forma, je li ispunjena, za sadržaj malo tko brine. Švicarska sportska novinarka Valentina Maceri nedavno je žestoko kritizirala svoje talijanske kolegice zbog njihova stila odijevanja, koji ona smatra neprimjerenim. Gledajući zapravo na "poplavu" raznih TV kuća, sve postaje prilično slično, radijskim rječnikom rečeno – formatizirano. Dovedete pred kamere atraktivnu mladu djevojku, date joj mikrofon u ruke, pa ako i napravi neki gaf, plasirate sve to putem društvenih mreža i dobivate ekstra publiku.
Jedna od onih koje su najviše prozivane svakako je Giullia Diletta Leotta, koja je prije nego što je postala zaštitno lice DAZN-a radila i kao prezenterica vremenske prognoze na Sky Meteo24. Njezin potencijal je vrlo brzo prepoznat pa je prebačena na Sky Sport i od tada zapravo počinje njezin zvjezdani uspon. No Diletta je na vrijeme shvatila da je ljepota prolazna i pametno je uložila u svoju edukaciju pa je 2015. godine diplomirala pravo na Luiss Universityju u Rimu. Nakon rođenja kćeri Arije i udajom za nogometnog vratara Lorisa Kariusa sve manje je na stranicama "žutog tiska", a sve je više posvećena karijeri i zaista je ozbiljna novinarka.
Potpuno drukčiji put imala je Kate Scott, britanska novinarka koja oduševljava na CBS Sportu svojim vođenjem sportskih/nogometnih emisija. Radila je na televiziji za brojne velike mreže u različitim zemljama, a postala je poznata u medijskoj industriji kada je dobila svoju prvu priliku na CNN-u. Odatle se preselila u Njemačku kako bi pokrenula sportsku mrežu Sky Sport News HD.
Sa Skya u Njemačkoj prešla je u Sky u Velikoj Britaniji kako bi vodila njihov prijenos Lige prvaka i pay-per-view boksa. Kate se potom preselila u SAD, gdje je radila za CBS, Fox, Turner, ESPN i DAZN. Trenutačno vodi Ligu prvaka za CBS, Svjetsko prvenstvo za Fox i pay-per-view boks za Fox i DAZN.
S vremenom stječu i znanje
Posljednjih pet godina vodi UEFA champions League show, zabavljački dio je prepustila svojim komentatorima nogometnim zvijezdama Thierryju Henryju, Jamieju Carragheru i Micahu Richardsu, dok je ona zadužena za držanje kontrole svoje "pundit" ekipe. Kate je prošla cijjeli put, od rodnog Manchestera gdje je završila srednju školu, potom je živjela u Španjolskoj, Njemačkoj i Francuskoj (govori i jezike država u kojima je živjela), da bi potom preko manjih projekata stigla na veliku pozornicu, a karijera još je duga više od dva desetljeća.
Giusy Meloni prava je predstavnica novog vala TV zvijezda u sportu, glumica koja je poznatija po svojim filmovima nego po sportskom znanju. Tek posljednje tri godine je pred kamerama prezenterica, i to prvenstveno, čak i po vlastitom priznanju, zahvaljujući svom izgledu i šarmu. S obzirom da je u kratko vrijeme postala "ljubimica" društvenih mreža, njezina se "iskra" zapalila i mnogi u njoj vide veliki voditeljski potencijal, nazivaju je čak i novom talijanskom medijskom senzacijom. Trenutno puno više pozornosti dobiva zahvaljujući izgledu nego znanju, no s vremenom će se i to (pre)okrenuti.
Maria Luisa Jacobelli talijanska je sportska voditeljica koja radi na Sport Mediasetu i DAZN-u. Kći je bivšeg direktora Tuttosporta Xaviera Jacobellija. Za nju svi govore kako se isplati gledati njezine objave po društvenim mrežama i najave sportskih događanja iako se malo tko toga poslije i sjeća. Više je poznata po ljubavnoj vezi s Francescom Angelinijem, o čemu je brujala cijela Italija i koja je na kraju završila uhićenjem mladića. Navodno joj je napravio pakao od života svojim porukama i pozivima.
Eva Murati karijeru je započela s 15 godina kao model i glumica, a s 18 je dobila prvi voditeljski posao na talijansko-albanskoj televiziji Agon Channel i posljednjih osam godina u Albaniji vodi emisiju specijaliziranu za nogometnu Ligu prvaka. Zapravo je bila tražena djevojka koja bi bila voditeljica, uz muškog kolegu, kako bi se privukla veća pozornost i gledanost emisija. Iako nije željela da je doživljavaju samo kao zgodnu djevojku, još uvijek se nije riješila tih predrasuda o svom znanju.
Danas nikako ne možemo kazati da se sve spomenute dame ne bave komentatorskim poslom na televiziji. Posljednjih godina ih je sve više u poslu. Kako komentatora samih utakmica, tako i voditeljica, ali i analitičara utakmica. Talijani su prije svega zahvaljujući Silviju Berlusconiju otvorili "vrata u svijet", pokrenuli revoluciju koju su sada preuzeli svi. Prvi je krenuo Mediaset, potom su se pojavili i ostali, kao što su BT Sports, danas TNT ili DAZN, ali ni neke druge, manje poznate kuće ne zaostaju.
Uostalom sport je zaista prihvatljiva tema i lako se prodaje. Kroz onu formulu s početka "sport, seks, skandal", a ovdje se sve to nudi u obilatim količinama. Istina postoji i onda se čudite što ste pokisnuli, a gledali ste vremensku prognozu. Valjda samo zbog toga što ste više pažnje usmjerili prema prezenterici, a ne ciklonalnom poremećaju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....