„ Bole me kosti, jedva se ujutro pokrenem“, „Ubija me menopauza, noću se budim u znoju“, “Vrti mi se u glavi od visokog tlaka“…
Ovo je samo dio izjava koje svakodnevno slušamo, mahom od ljudi starije životne dobi koje samo potvrđuju činjenicu da nakon 50. godine tijelo prolazi kroz značajne promjene koje su potvrđene brojnim istraživanjima. Dolazi do ubrzanog starenja organizma, posebice na molekularnoj razini, što povećava rizik od razvoja kroničnih bolesti. Na primjer, događa se smanjenje mišićne mase, usporava metabolizam, a tijelo teže sagorijeva kalorije, što može dovesti do prekomjerne težine i problema poput dijabetesa i srčanih bolesti. Osim toga, četvrto i peto desetljeće obilježava i smanjenje gustoće kostiju, što povećava opasnost od osteoporoze. Neki organi, tvrde stručnjaci, poput pluća i bubrega, pokazuju izraženije promjene ubrzo nakon pedesete, dok drugi dijelovi tijela starenje doživljavaju postupnije.
Bolesti koje su učestalije nakon 50. uključuju srčane bolesti poput srčanog i moždanog udara, visok krvni tlak, dijabetes, te bolesti zglobova poput artritisa i osteoporoze. Također, konstantno su izraženiji problemi sa snom, što može dodatno loše utjecati na pamćenje i mentalno zdravlje.
Upravo oko te dobi raste potreba za odlaskom na preglede za koje se u današnjem javnozdravstvenom sustavu, nažalost, zna čekati mjesecima. Primjerice, na gastroskopiju u KBC-u Split nećete doći na red prije iduće godine, na termin za CT ili MR još kasnije…
Isplati li se čekati i riskirati da vam se stanje zakomplicira? Naravno da ne.
Kako godine prolaze, briga o vlastitom zdravlju postaje prioritet dok dugotrajne liste čekanja sve češće predstavljaju prepreku pravovremenom pristupu zdravstvenim uslugama. Upravo zato sve više građana razmišlja o dodatnom zdravstvenom osiguranju koje omogućuje brži pristup specijalistima i dijagnostici. Za nešto što bi u redovnim uvjetima čekali gotovo godinu dana, zahvaljujući ovoj vrsti osiguranja termin je moguće dogovoriti u znatno kraćem roku – najčešće unutar dva tjedna. Vrijedi li se u to uložiti? Apsolutno! Osim činjenice da medicinsku skrb dobivate u najkraćem mogućem roku, osjećaj rasterećenja, sigurnosti i mira koji s tim dolazi – neprocjenjiv je.
O razlikama između dopunskog i dodatnog zdravstvenog osiguranja, ali i njihovim prednostima posebice za pacijente u zrelijoj životnoj dobi, razgovarali smo s dr. sc. Mariom Bagatom.
Mnogi građani poistovjećuju dopunsko i dodatno zdravstveno osiguranje, iako se radi o dvije potpuno različite police. Možete li pojasniti koja je ključna razlika između njih i što svaka konkretno pokriva?
Dopunsko i dodatno zdravstveno osiguranje spadaju u skupinu dobrovoljnih zdravstvenih osiguranja i razlikuju se po pokriću. Dopunsko zdravstveno osiguranje pokriva sudjelovanje (participaciju) za usluge koje se obavljaju preko HZZO-a. Bez obzira što imamo obvezno zdravstveno osiguranje HZZO-a, svaki osiguranik mora sudjelovati u dijelu troška. To se odnosi na 1,32 EUR u primarnoj zdravstvenoj zaštiti i ljekarni te 20% cijene usluge u slučaju bolničkog ili ambulantnog liječenja. Upravo taj trošak sudjelovanja pokriva dopunsko zdravstveno osiguranje. Dodatno zdravstveno osiguranje pokriva trošak usluga izvan sustava HZZO-a tako da društvo za osiguranje izdaje uputnicu i plaća medicinsku uslugu u cijelosti (sistematski pregled, specijalistički pregled, specijalistička dijagnostika, fizikalna terapija, mali operativni zahvati i slično). Usluge dodatnog zdravstvenog osiguranja uglavnom se obavljaju u privatnim zdravstvenim ustanovama, u vrlo kratkom roku, bez liste čekanja.
Zašto je dodatno zdravstveno osiguranje posebno korisno osobama starijima od 50 godina? Koje su njegove najveće prednosti u toj životnoj dobi?
Korištenje medicinskih usluga se sa starenjem povećava i u prosjeku osobe nakon 50 godina više koriste medicinske usluge nego osobe u dvadesetim godinama života. Osim toga to je razdoblje života kada je preventivna zdravstvena zaštita iznimno važna da se neki simptomi potencijalno opasnih ili kroničnih bolesti otkriju na vrijeme. Bez obzira radi li se o preventivnim pregledima (sistematski pregled) ili o ciljanom korištenju usluga (specijalistički pregled i dijagnostika) polica dodatnog zdravstvenog osiguranja omogućuje da se usluge obave bez čekanja i u širokoj mreži zdravstvenih ustanova.
Sve više ljudi u Dalmaciji koristi privatne poliklinike zbog dugih lista čekanja. Kako dodatno osiguranje može pomoći u bržem pristupu specijalistima i dijagnostici? Kako to u praksi izgleda? Što klijent realno dobiva i koliko se skraćuje vrijeme čekanja?
Osiguranici dodatnog zdravstvenog osiguranja dobivaju cjelovitu uslugu vođenja kroz zdravstveni sustav. Medicinska asistencija u razgovoru s osiguranikom utvrđuje pravo po polici i dogovara termin i ustanovu gdje se usluga obavlja. Zatim se šalje uputnica u zdravstvenu ustanovu, klijentu se javlja vrijeme i mjesto gdje je medicinska usluga dogovorena. I nakon obavljanja medicinske usluge, osiguranje plaća uslugu zdravstvenoj ustanovi. Primjereni rok za dogovaranje medicinske usluge je 15 dana no taj je rok često i kraći. Postoje i slučajevi kada osiguranik inzistira na pojedinoj zdravstvenoj ustanovi, u tom slučaju ovisimo o raspoloživim terminima u toj zdravstvenoj ustanovi pa čekanje može biti i malo duže, ali rijetko iznad mjesec dana što je znatno brže od prosječnog čekanja u javnom zdravstvu.
Možete li pojasniti što točno uključuje preventivni sistematski pregled koji je dio većine polica dodatnog zdravstvenog osiguranja? Kod kojih sve specijalista pacijenti mogu ići?
Standardni preventivni sistematski pregled uključuju anamnezu i fizikalni pregled liječnika specijalista interne medicine, s ultrazvukom abdomena i EKG-om. Uključuje osnovni hematološki i biokemijski laboratorij te pretragu urina. Za žene uključuje ginekološki pregled s ultrazvukom, papa testom i mamografijom ili ultrazvukom dojke te za muškarce pregled prostate s PSA dijagnostikom. Sistematski pregled je strukturiran i sadržajno optimiziran da pokrije sve važne sustave ljudskog tijela i da se može obaviti u većini zdravstvenih ustanova. U većim paketima uključen je i pregled oftalmologa i ciljana kardiološka obrada.
U kojim situacijama dodatno zdravstveno osiguranje može značajno pomoći – primjerice kod kroničnih bolesti ili neočekivanih zdravstvenih problema?
Dvije su velike prednosti dodatnog zdravstvenog osiguranja. Prva je pokriće troškova medicinskih usluga koje može biti znatno veće od uplaćene premije jer tome osiguranje upravo i služi. A druga velika prednost je brzina pružanja medicinskih usluga u privatnim zdravstvenim ustanovama. I jedno i drugo pružaju veliku pomoć u slučaju neočekivanih zdravstvenih problema.
Postoji li mogućnost prilagodbe police individualnim potrebama – primjerice, da osoba bira koje će preglede ili specijaliste uključiti u svoj paket?
Kada su u pitanju individualne police osiguranik može birati paket, ali ne i mijenjati konkretne usluge unutar paketa. Većina društava za osiguranje u ponudi ima 4 različita paketa s dvije dinamike korištenja sistematskog pregleda (jednom godišnje ili jednom u dvije godine). To je sasvim dovoljno da svaki osiguranik može za sebe odabrati odgovarajući opseg pokrića.
Koliko takva polica realno može rasteretiti kućni budžet u usporedbi s plaćanjem privatnih pregleda iz vlastitog džepa?
Polica dodatnog zdravstvenog osiguranja kao i svako osiguranje znatno pomaže kućnom budžetu, posebno u situacijama kada se dogodi nenadana potreba za korištenjem medicinskih usluga. Ukupna vrijednost usluga u pokriću je, ovisno o paketu, od 3 do 5 puta veća od cijene police. Ta je razlika još i veća ako se usluge plaćaju iz vlastitog džepa jer velika društva za osiguranje imaju nešto povoljnije uvjete dogovorene sa zdravstvenim ustanovama.
Koje su najčešće zablude koje ljudi imaju kad je riječ o dodatnom zdravstvenom osiguranju?
Polica dodatnog zdravstvenog osiguranja ima određena pravila korištenja. Najvažnije pravilo je da se sistematski pregled obavlja bez indikacije i po želji osiguranika. Ne treba poseban razlog da se odobri sistematski pregled, dovoljno je da se osiguranik javi medicinskoj asistenciji. Sve ostale usluge, ciljani pregledi i dijagnostika, obavljaju se ako postoji medicinska indikacija. Znači trebaju postojati neki simptomi ili nalazi na temelju kojih se traži obavljanje medicinske usluge. Ciljane usluge nisu lista želja, ne može osiguranik nazvati i tražiti da ide obaviti gastroskopiju ili RTG snimku bez razloga. Naime, pojedine pretrage mogu biti potencijalno opasne (npr. zračenje), a i cijena police bi bila znatno veća ako bi osiguranici bez kriterija koristili usluge po vlastitom nahođenju.
Što biste savjetovali onima koji su neodlučni – treba li im takva polica?
Polica dodatnog zdravstvenog osiguranja ima stvarnu praktičnu vrijednost i u dijelu preventivne zdravstvene zaštite (rano otkrivanje bolesti) i u dijelu ciljanih medicinskih usluga posebno kada je potreba za njima iznenadna. Vrijednost je u financijskoj sigurnosti od pretjeranog troška i u brzini usluge. To je dovoljan razlog za ugovaranje police dodatnog zdravstvenog osiguranja.
Tko sve i kako može ugovoriti policu dodatnog zdravstvenog osiguranja? (Gdje, kako, koji su uvjeti, što se sve ostvaruje ugovaranjem police)
Policu dodatnog osiguranja može ugovoriti svaka punoljetna osoba u dobi od 18 do 75 godina, a sve češće police ugovaraju i tvrtke za svoje zaposlenike.
Briga o zdravlju često je prva stvar koju odgađamo – dok se ne pojavi razlog da joj se vratimo. No, zdravlje ne bi smjelo biti na listi čekanja. Kada svjesno odlučite staviti sebe i svoje potrebe na prvo mjesto, pokazujete brigu koja je temelj svakoga dugoročnog blagostanja.
U tom kontekstu, odluka o dodatnom zdravstvenom osiguranju nije samo praktičan korak, već i znak odgovornosti prema samom sebi. To je način da smanjite stres, povećate osjećaj sigurnosti i omogućite sebi bržu i kvalitetniju medicinsku skrb – onda kad vam je najpotrebnija.
O kampanji SIGURNIJE SUTRA
Kampanja SIGURNIJE SUTRA već petu godinu zaredom provodi se kroz suradnju društava za osiguranje i Hrvatskog ureda za osiguranje. Njezin je osnovni cilj podići svijest građana o važnosti osobne odgovornosti za život, zdravlje i imovinu. Ova inicijativa dio je Nacionalnog strateškog okvira financijske pismenosti potrošača za razdoblje 2021. – 2026. godine.
Na mrežnoj stranici www.sigurnijesutra.huo.hr te putem društvenih mreža Facebook i Instagram dostupni su razni korisni savjeti i informacije koji doprinose boljem razumijevanju financijske pismenosti na području osiguranja.
Sponzorirani sadržaj nastao je u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije SD i Hrvatskog ureda za osiguranje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....