Katie Mateus (40), koja je živjela u Cascaisu, podijelila je svoju priču na društvenim mrežama, upozoravajući druge na potencijalne zamke korištenja energije u Portugalu.
U viralnoj objavi na Instagramu opisala je kako je 2017. nesvjesno nagomilala ogroman račun zbog nepoznavanja elektroenergetskog sustava zemlje i svojih energetskih navika u američkom stilu.
"Storytime: Kako sam slučajno nagomilala račun za struju od 8000 eura u prvoj godini u Portugalu", napisala je Mateus u svom videu. "Dakle, zamislite ovo: selim se u Portugal i nastavljam živjeti kao u SAD-u - sušilica rublja radi 24 sata dnevno, 7 dana u tjednu, duge vruće kupke, grijalice upaljene cijelu zimu, bez razmišljanja."
Mateus je objasnila da je njezin stan vrlo loše izgrađen, s tankim prozorima, lošom izolacijom, puno grijalica. "Kuća je bila velika, stara, nedostajala joj je izolacija, imala je zastarjele prozore, više grijalica i u potpunosti se oslanjala na električno grijanje", rekla je Mateus za Newsweek.
Nesvjesna prakse zemlje da procjenjuje mjesečnu potrošnju električne energije umjesto redovitog provjeravanja brojila, plaćala je razumne račune od oko 150 eura mjesečno. "Koristila sam električne grijalice i sušilicu slično kao što bih to učinila u SAD-u, nesvjestna viših troškova električne energije i različitih sustava u Europi. Međutim, čak i uzimajući u obzir ove čimbenike, navedena potrošnja bila je iznimno visoka - daleko veća od tipične potrošnje u kućanstvu", objasnila je.
Međutim, nakon gotovo godinu dana procijenjene naplate, komunalno poduzeće konačno je provjerilo brojilo i izdalo šokantan preračunati račun.
"I tada sam dobila pravi račun – 8000 eura. OSAM. TISUĆA. EURA. Skoro sam se onesvijestila", rekla je Mateus u opisu videa na Instagramu.
Mateus je pokušala osporilti račun, tvrdeći da je prekomjeran iznos možda posljedica neispravnog brojila, kašnjenja u naplati, pa čak i nepravilne podjele troškova električne energije među stanovima zgrade. Također je istaknula da prema portugalskom zakonu komunalna poduzeća moraju zatražiti plaćanje u roku od šest mjeseci od usluge ili riskirati istek duga.
Osvrćući se na iskustvo, Mateus je rekla: "Zbog različitog sustava naplate u Portugalu, gdje su procijenjeni računi uobičajeni i od kupaca se očekuje da predaju očitanja brojila, nisam bila svjesna ovog procesa. Nakon otprilike devet mjeseci bez podnošenja očitanja, dobila sam značajan račun, koji me šokirao i uspaničio. Od tada su očitanja brojila postala automatizirana."
Osvrćući se na prijedlog zakona, Mateus to pripisuje kombinaciji njezine upotrebe i loše izolacije kuće. "Kuća je bila velika, stara, nedostajala joj je izolacija, imala je zastarjele prozore, više grijalica i u potpunosti se oslanjala na električno grijanje", rekla je. "Koristila sam električne grijače i sušilicu slično kao što bih to učinila u SAD-u, nesvjestna viših troškova električne energije i različitih sustava u Europi. Međutim, čak i uzimajući u obzir ove čimbenike, navedena potrošnja bila je iznimno visoka – daleko veća od tipične potrošnje u kućanstvu."
Njezina priča izazvala je mješavinu reakcija na internetu, pri čemu su neki suosjećali s njezinim iskustvom, a drugi su kritizirali njezinu početnu potrošnju energije.
"Pa u pravu ste, još uvijek ima puno takvih zgrada u Portugalu i to je zapravo koristan savjet i sjajno dijeljenje vašeg iskustva", rekao je dream.daniel na Instagramu.
Jessica_a je napisao: "Da, struja nije šala. Razlog zašto smo koristili trideset tisuća pokrivača. Naučene lekcije!"
Drugi su bili neljubazniji, jedan je komentator rekao: "Ne razumijem zašto mislite da bi to trebalo biti jeftino za vas. A dolazak u drugu zemlju, bez provjere osnova kao što je ova, toliko je ignorantski da može biti samo američki."
"Podijelila sam svoje iskustvo kako bih upozorila druge, posebno Amerikance, na važnost istraživanja i razumijevanja lokalnih komunalnih usluga prije iznajmljivanja. Reakcija je bila mješovita: dok su neki cijenili upozorenje, drugi su bili kritični. Sve u svemu, vjerujem da je to potaknulo vrijedan razgovor o prilagodbi novim okruženjima", rekla je Mateus.
Srećom, gotovo desetljeće kasnije, s portugalskim sada automatiziranim brojilima električne energije, računi su postali mnogo lakši za upravljanje. No, Mateus se nada da će njezina upozoravajuća priča pomoći drugima da razmišljaju prilikom preseljenja u drugu državu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....