U nekom trenutku karijere gotovo svatko osjeti nezadovoljstvo ili manjak ispunjenosti na poslu. No, kako povjerenje u britansko tržište rada slabi, a konkurencija za radna mjesta raste, sve je više ljudi koji se čvrsto drže svojih pozicija, čak i ako su odavno izgubili ljubav prema poslu. Ovaj fenomen neki nazivaju "grljenje posla" (job hugging). Ako sigurnost stavljate ispred ambicije i ostajete u ulozi koja vas ne ispunjava, postoji li način da izdržite krizu i usput ponovno probudite strast prema poslu? The Guardian je razgovarao s karijernim trenerima, psiholozima i svojim čitateljima.
Podsjetite se zašto ste željeli taj posao
Kad ste nezadovoljni, lako je zaboraviti što vas je u početku privuklo. No razmišljanje o prvim razlozima može vam promijeniti stav i dati novu svrhu radnim danima.
- Ljudi se često muče jer se osjećaju kao mali kotačić u velikom stroju, radeći za tuđe bogatstvo. No, ako se usredotočite na to kome zapravo pomažete i zašto ste se uopće priključili, to može pomoći da se ponovno povežete s poslom - objašnjava karijerna trenerica Alice Stapleton.
Razmislite što vam posao daje
Ako je teško pronaći smisao, lakše je fokusirati se na konkretne koristi: plaću, stabilnost, rutinu, odmore ili društvo kolega.
- Kad shvatite koje benefite imate sada, možete dobiti novu energiju - dodaje Stapleton.
Razgovarajte s kolegama
- Površni razgovori nisu dovoljni. Ako se povežete dublje, može imati ogroman učinak - kaže karijerna trenerica Dina Grishin. Povežite se i s kolegama iz drugih odjela – možda među njima pronađete mentora.
Potražite zabavne trenutke
Knjižničar i čitatelj Tommy Vinh Bui otkrio je da mu male šale na poslu pomažu protiv izgaranja.
- Ponekad pred zatvaranje zgrade gradim iglua od knjiga. Današnja zaigranost ublažava sutrašnju monotoniju - kaže on. To mu je pomoglo da se ponovno prisjeti prave svrhe posla – stvaranja živog zajedničkog prostora.
Učite izvan posla
Osjećaj napretka u privatnom životu može poboljšati i radno iskustvo. Ljudi žele osjećaj rasta i učenja. Novi hobi može vam pružiti upravo to.
Guardianova čitateljica Maya Kawashima otkrila je da joj Toastmasters nije bio samo zabava, već joj je donio i vještine korisne u učiteljskom poslu.
Promijenite okruženje
Rad na daljinu postaje uobičajen, pa promjena lokacije može razbiti osjećaj zarobljenosti.
- Preko stranice Trusted Housesitters radim iz tuđih kuća. Osjećam se kao na odmoru, a zapravo radim u istom vremenskom pojasu i to me potpuno osvježava - kaže Grishin.
Uljepšajte radni prostor
Ako ne možete promijeniti lokaciju, promijenite svoj stol.
- Na stolu imam fotografije obitelji i predmete iz tvrtki koje sam posjetila. Podsjećaju me na smisao mog posla, čak i tijekom teških Zoom sastanaka - kaže profesorica Gretchen Spreitzer.
Vodite dnevnik
- Dnevnik zahvalnosti može biti jako koristan. Zapišite tri stvari na kojima ste zahvalni ili koje su dobro ispale to dugoročno mijenja perspektivu - kaže Stapleton.
Grishin savjetuje i "jutarnje stranice", tri stranice slobodnog pisanja svako jutro kako biste se povezali sa sobom i svojim prioritetima.
Fokusirajte se na ono što volite
Možda ne volite svaki dio posla, ali zasigurno postoje dijelovi koji vas vesele.
- Pokušajte se približiti upravo tim zadacima surađujte među odjelima, tražite projekte koji vas zanimaju, razgovarajte s nadređenima. Možda se iznenadite koliko toga možete promijeniti - zaključuje Stapleton.
Pokušajte s jobcraftingom
Kada prepoznate koje vas aktivnosti na poslu ispunjavaju i koje biste vještine željeli razvijati, razmislite kako možete prilagoditi svoj posao upravo tim aspektima. Poslovna psihologinja Alison Gibbs iz Work Psychology Group objašnjava:
- To zovemo jobcrafting – kada pojedinci proaktivno oblikuju svoj posao prema vlastitim snagama. To im daje osjećaj kontrole, umjesto da se samo povinuju onome što im nalaže organizacija. Često mislimo da su poslovi kruti, ali iskren razgovor s nadređenima o radu na vlastitim snagama može otvoriti više fleksibilnosti nego što očekujete - kaže.
Ili pokušajte s taskcraftingom
Na manjoj razini, Gibbs predlaže organiziranje dnevnih zadataka.
- Odredite nekoliko onih koji su apsolutni prioritet. Kad na kraju dana vidite da ste ih ispunili, dobit ćete osjećaj postignuća, čak i ako inače nemate puno autonomije. Upravljanjem stresom na mikrorazini lakše ćete imati podnošljiviji dan - tvrdi.
Primijenite svoje snage na nove načine
Ako ste dugo u istoj ulozi, možda ste izgubili osjećaj svojih prednosti. Gibbs i Grishin savjetuju testove snaga, poput ankete Institute on Character.
- Možda imate osjećaj da stagnirate, ali mnoga poduzeća nude mali budžet za učenje ili coaching. Iskoristite ga za tečajeve ili konferencije koje njeguju vaše snage – korist će imati i vi i kompanija - poručuju.
Razmislite o promjeni odjela
Ne morate nužno otići iz tvrtke – možda postoji mogućnost prelaska u drugi tim. Guardianova čitateljica Mathilda Chenu, zaposlena u tehnološkoj kompaniji, zatražila je premještaj kad je shvatila da je posao ne ispunjava.
- U novom timu imala sam više posla, ali me spasilo od dosade i donijelo nove suradnike i projekte - govori.
Redovno se nagradite
Karijerna trenerica Jo Maughan naglašava važnost „njegujućih rituala“:
- Kad završite neugodan zadatak, nagradite se. Može to biti šalica čaja ili razgovor s kolegom – bitno je da si pružite mali trenutak zadovoljstva - smatra Gibbs te dodaje da slavljenje tih malih pobjeda gradi osjećaj postignuća.
Rješavajte probleme zajedno
Neki izazovi na poslu mogu se lakše savladati timski. Povezivanje s kolegama koji dijele iste prepreke može vam dati osjećaj svrhe. Zajedno možete predložiti rješenja nadređenima – tako jačate tim i pokazujete inicijativu.
Preuzmite kontrolu nad vremenom
Čitatelj John Wilson pronašao je ispunjenost mijenjajući perspektivu. Shvatio je da je važnije kako se posao uklapa u njegov život, nego obrnuto. Kada je posao počeo gledati kao samo dio tjedna, lakše je vidio koliko prostora ostaje za druge stvari.
Prakticirajte dobrotu
Jednostavni postupci poput osmijeha, zahvale i poštovanja mogu smanjiti stres i unaprijediti radnu atmosferu. Ako svakodnevno unosite djela dobrote, oblikovat ćete kulturu kakvu želite.
Promijenite kako pričate o poslu kod kuće
Profesorica Gretchen Spreitzer savjetuje da obitelji ne prepričavate samo loše stvari.
- S djecom sam dijelila uspone i padove, što me podsjećalo i na pozitivne trenutke. Lakše je sjetiti se lošeg, ali vrijedi se prisjetiti i onog dobrog - govori ona.
Ne dopustite da posao postane centar života
Previše naglaska na karijeri može biti opasno. Ako posao vidite isključivo kao statusni simbol, to vodi izgaranju. Umjesto toga gradite hobije, interese i društvenu podršku izvan posla, tako jačate otpornost.
Radite na planu izlaska
Ako ste prerasli trenutni posao, ali još niste spremni otići, počnite planirati. Razmislite što želite dalje i radite na dodatnim vještinama ili obrazovanju. Idite na radionice, seminare, širite mrežu kontakata. To obogaćuje životopis i otvara prilike.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....