StoryEditorOCM
Životzlatni standard

Ni torbice, ni skupi auti, niti satovi, bogataši sad imaju novi statusni simbol! A to je nekad bila normalna stvar...

Piše B.D.
30. kolovoza 2025. - 17:00

Koji je krajnji statusni simbol luksuza? Nekad je to možda bilo pokazivanje rijetke torbice, sportskog automobila ili upečatljivih satova.

No, uz vrtoglavo poskupljenje života, smanjivanje kućanstava, nesigurnu globalnu budućnost i bučnu pronatalističku retoriku, možda je danas, u razvijenim gospodarstvima 2025. godine, najjači dokaz bogatstva nešto što se nekad smatralo prirodnim dijelom života: imati djecu — a posebno, mnogo njih. Piše tako Financial Timesu u tekstu pod naslovom “The ultimate status symbol? A big family.”

U 2025. godini, u razvijenim ekonomijama, imanje velike obitelji postalo je najmoćniji pokazatelj bogatstva i statusa — zamjenivši tradicionalne luksuzne stavke poput skupih torbica, sportskih automobila ili upečatljivih satova. Nekada su raskošni predmeti bili simbol prestiža, a danas je to mogućnost priuštiti si brojniju obitelj.

Eliza Filby, autorica knjige "Inheritocracy: It‘s Time to Talk About the Bank of Mum and Dad", ističe kako čak i jedno dijete predstavlja znatnu ekonomsku odluku. Roditeljska odgovornost, prema njezinim riječima, često traje sve do 30. godine života djeteta, što dodatno opterećuje obiteljski budžet. U takvim okolnostima, svaka dodatna beba postaje svojevrsni luksuz.

Stopa fertiliteta, piše The Financial Times, dospjela je na rekordno niske razine: u Velikoj Britaniji iznosi 1,44, u SAD-u 1,6, dok su brojke u Aziji još dramatičnije — Japan 1,2, a Južna Koreja svega 0,75. To čini velike obitelji izuzetno rijetkima, a samim time i prestižnima.

Velike obitelji sve češće dobivaju vidljivost kroz društvene mreže i popularnu kulturu:

“Trad wife” pokret na Instagramu i TikToku promovira tradicionalne obiteljske vrijednosti. Zvijezda ovog pokreta je Hannah Neeleman, poznata po profilu Ballerina Farm, koja sa suprugom odgaja osmero djece i privukla je više od 10 milijuna pratitelja.

Celebrity obitelji poput one Aleca i Hilarije Baldwin, sa sedmoro djece, prikazane su u reality seriji The Baldwins, koja gledateljima nudi uvid u luksuz modernog roditeljstva.

image

Tha Baldwins

Tlc/backgrid/backgrid Uk/profimedia/Tlc/backgrid/backgrid Uk/profimedia

Analiza Forbesa otkriva da najmanje 22 od 700 američkih milijardera imaju sedmero ili više djece. Najpoznatiji primjer je Elon Musk, otac čak 14-ero djece.

image

Elon Musk

Allison Robbert/afp/profimedia/Allison Robbert/afp/profimedia

Velike obitelji nisu samo društveni fenomen, nego i novo tržište luksuza: Tako se Artipoppe nosiljke od baršuna i kašmira, koje koštaju oko 800 dolara, nazivaju “Birkin za mame”.

Mini-me kolekcije i tenisice od 600 dolara postale su hit, jer roditelji odijevaju djecu u identične modne kombinacije. Brendovi poput Bottega Veneta i Burberryja koriste obiteljsku estetiku u reklamnim kampanjama kako bi promovirali sofisticirano roditeljstvo.

Dadilje kao luksuzna usluga: pojedine slavne obitelji plaćaju dadilje i do 200 tisuća dolara godišnje, što dodatno potvrđuje da je podizanje brojne djece statusni simbol dostupan samo najimućnijima.

No, ovakav fenomen ne prolazi bez kritika. Eugene Healey, brend strateg, upozorava kako idealizirani prikaz roditeljstva na društvenim mrežama može postaviti nerealna očekivanja, učvrstiti rodne stereotipe i svesti žene isključivo na reproduktivne uloge.

Dio pratitelja velikih obitelji na društvenim mrežama priznaje da ne žele nužno usvojiti takav životni stil, već ga promatraju kao oblik “parasocijalnog cosplaya” — estetskog bijega iz vlastite svakodnevice, gdje je idiličan obiteljski život više fantazija nego realnost.

 

 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. listopad 2025 04:03